Ga naar inhoud

Foto nog aanwezig na verwijderen. Beeldweergave onmogelijk RX10 IV


erjan12

Aanbevolen berichten

We hebben sinds afgelopen zaterdag een nieuwe Sony RX10.

We hebben hier het volgende mee. We hebben bv. 100 foto's genomen, via de pc verwijderen we er vervolgens 50. 

 

Zodra we de camera opstarten denkt hij nog steeds dat het er 100 zijn. Maar geeft die bij 50 beelden aan dat beeldweergave onmogelijk is. De fotos is natuurlijk ook verwijderd. Alsof er nog een spookbestand aanwezig is.

Bij verwijderen vanaf de camera is er niks aan de hand. Als je formatteert natuurlijk ook niet.

Nu vond ik dit gek, en ook irritant. Dit zou betekenen dat je elke keer je kaart moet formatteren als je foto's van je camera verwijderd.

Volgens de winkel is dit normaal en hebben meerdere merken dit. Wat zijn jullie bevindingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een RX10 IV. Het probleem was me nog niet opgevallen. heb 'm al paar jaar, nog nooit een kaartje geformatteerd... en ik verwijder het gros van de foto's op mijn pc...

Wat me nu wel opvalt: ik laat altijd 1 bestand staan: een op pc gemaakt jpg-je met mijn contact-info. Dat ziet mijn camera niet. Heeft wellicht met de wijze van formatteren te maken.

 

aangepast door PeterKosterHT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk geen idee of het bij mijn camera ook gebeurt, ik verwijder eigenlijk nooit foto's van het kaartje tenzij ik het leeg maak en dat is dan middels formatteren. Ik gebruik meerdere kaartjes, daarvan zet ik de foto's over op de pc (na elke shoot) als het kaartje niet vol was dan gaat ie daarna terug in de camera voor een volgende ronde en als ie wel vol was dan gaat ie daarna in het bakje en als ik de foto's op de pc ge-back-up-ed heb dan formatteer ik ze en gaan ze terug in de tas. weggooien doe ik met uitzoeken op de pc en als ik iets teveel heb weggegooid dan heb ik het altijd nog op het kaartje en kan ik het terughalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-5-2023 om 00:07, PeterKosterHT zei:

 

Wat me nu wel opvalt: ik laat altijd 1 bestand staan: een op pc gemaakt jpg-je met mijn contact-info. Dat ziet mijn camera niet. Heeft wellicht met de wijze van formatteren te maken.

 

weet niet of het hetzelfde is, maar ik ben momenteel met double exposures bezig. Gemaakte foto's gebruiken om overheen te fotograferen. Nou kun je met mijn camera aanwijzen welke foto je als bronfoto wilt gebruiken om overheen te schieten. Dat kan iedere foto zijn,  staat er bij. Perfect, dus ik heb een aantal raw's (CR2) opgezocht en op een CF card geplaatst (dus eigenlijk in het verleden door mij gemaakte foto's) Deze foto's is niks mee gedaan, alleen van mn camera op de laptop geplaatst en wederom terug op card gezet. Deze zijn volgens mij niet zichtbaar meer op de camera en al helemaal niet te gebruiken voor zgn double exposures. Conclusie, eenmaal van je card op laptop gezet, terug op card zijn ze niet meer geschikt voor cameragebruik. Dat zal ook met jouw jpg het geval zijn. Camera weet niet wat mee te doen. 

 

Overigens formateer ik mijn card iedere keer nadat ik m heb geleegd en terug in de camera stop. Ik formateer m uiteraard in mn camera, maar doe dit iedere keer. Het zal je gebeuren dat je een dag mooie foto's hebt gemaakt en je card lijkt corrupt. Formateren is 2 seconden werk (de optie staat bij mn gepersonaliseerd menu) dus dat kan niet de reden zijn om niet te formateren. 

 

Dus ik vermoed dat topicstarter ook zn card even in de camera moet formateren en dat het probleem dan verholpen is. 

Wat overigens niet normaal is, want het zou ook best zonder moeten kunnen. Leeggetrokken op computer is leeg, en niet dat de camera nog ziet dat er 100 spookbestanden op staan. 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...