Ga naar inhoud

Flitsen op een openlucht event / feest


wrister-kuiling

Aanbevolen berichten

Hallo allen! 

 

Binnenkort ga ik voor het eerst op een lokaal feest in de buitenlucht als eventfotograaf aan de slag.

Nu lees ik bij de 1 dat die flitst rechtstreeks met een rapportage flitser op de camera, al dan niet met Omni bouncer op de flitser en de ander met de hand.

Voor zover ik weet, zal er een DJ zijn die o.a. discolampen(heet dat zo?) lasers en rook gebruikt en het is dus bij avond tot een uur of 01:30 in de buitenlucht. Ik kan dus geen gebruik maken van een plafond om de flits te bouncen.

Wat zijn jullie ervaringen en tips die ik kan gebruiken? Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste artiesten zullen niet blij zijn dat je flitst bij hun optreden. Zover ik weet werken alle concertfotografen zonder een flitser op hun camera tijdens een optreden. Het enige oplossing is je flitser thuis te laten en de iso omhoog te brengen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Flitser wordt niet gewaardeerd en is vaak verboden. Sfeerverlagend,storend en (geen idee wat voor feest t is, maar met dj..) het kan bepaalde mensen behoorlijk iriteren. 

Oplossing. Lichtsterke lens, f zo klein mogelijk en iso zo hoog als dat nog maar mooi is. Kijk uit met rood en blauw licht. Daar kunnen de meeste camera's niet goed mee omgaan.  Ik begin mijn concertfotografie vaak met 1/200, iso auto, f4. Zo heb je ook in je diafragma nog wat speling naar beneden. 

Maar ik schiet vooral wat er op het podium gebeurd en weinig publiek, maar wel met tegenlicht. 

Uiteindelijke redding kan zijn om alles in zwart wit om te zetten.  Dat is vergevingsgezind met genoemde lastige kleuren. 

 

Kijk uit voor laser door je lens in je ogen! die fikken gelijk kapot. 

 

ps, stel je ook nog even voor in het betreffende topic. wel zo netjes als je een feestje binnenstapt, dat je even laat weten wie je bent en zo. En je hebt dubbel gepost, heb de andere gerapporteerd om te verwijderen)

aangepast door darka
  • Like 1
  • Thanks 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-7-2023 om 11:03, gerard-20 zei:

De meeste artiesten zullen niet blij zijn dat je flitst bij hun optreden. Zover ik weet werken alle concertfotografen zonder een flitser op hun camera tijdens een optreden. Het enige oplossing is je flitser thuis te laten en de iso omhoog te brengen.

Excuses, ik ben niet volledig geweest in mijn vraag. Het gaat om het maken van foto's van mensen in het publiek hoofdzakelijk. 

Dus vooral sfeerbeelden van de mensen die er zijn. Alleen, met een vriend/vriendin of kleine groepjes.

H

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-7-2023 om 11:20, darka zei:

Flitser wordt niet gewaardeerd en is vaak verboden. Sfeerverlagend,storend en (geen idee wat voor feest t is, maar met dj..) het kan bepaalde mensen behoorlijk iriteren. 

Oplossing. Lichtsterke lens, f zo klein mogelijk en iso zo hoog als dat nog maar mooi is. Kijk uit met rood en blauw licht. Daar kunnen de meeste camera's niet goed mee omgaan.  Ik begin mijn concertfotografie vaak met 1/200, iso auto, f4. Zo heb je ook in je diafragma nog wat speling naar beneden. 

Maar ik schiet vooral wat er op het podium gebeurd en weinig publiek, maar wel met tegenlicht. 

Uiteindelijke redding kan zijn om alles in zwart wit om te zetten.  Dat is vergevingsgezind met genoemde lastige kleuren. 

 

Kijk uit voor laser door je lens in je ogen! die fikken gelijk kapot. 

 

ps, stel je ook nog even voor in het betreffende topic. wel zo netjes als je een feestje binnenstapt, dat je even laat weten wie je bent en zo. En je hebt dubbel gepost, heb de andere gerapporteerd om te verwijderen)

Excuses, ik ben niet volledig geweest in mijn vraag. Het gaat om het maken van foto's van mensen in het publiek hoofdzakelijk. 

 

Dus vooral sfeerbeelden van de mensen die er zijn. Alleen, met een vriend/vriendin of kleine groepjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed  flitsen is een vak apart, het hoeft helemaal niet de sfeer weg te drukken mits je het goed toepast. Echter kun je daarvoor best een cursus flits voor volgen en je moet het goed oefenen, als ik dan lees dat je het binnenkort moet kennen dan zou ik toch ook voor de raad van Darka gaan voor nu en de flits thuis laten. Flits techniek goed onder de knie krijgen kost tijd en maar een beetje lukraak flitsen en vertrouwen op de TTL instellingen gaat je niet de beste foto's opleveren. Als je dit soort feesten vaker wil gaan doen dan zou ik toch wel een flitscursus aanraden en dan een die ook uitgebreid aandacht heeft voor het creatief gebruik van flits want 2e gordijn flits doet het bv heel leuk op dansfeesten ... als je toch al wilt gaan experimenteren dan hier even wat leesvoer

https://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/flitsfotografie-dit-moet-je-weten.asp

https://www.nandoonline.com/5-misvattingen-over-flitsen-met-een-reportageflitser/

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...