Ga naar inhoud

nieuw hier


Paula1984

Aanbevolen berichten

Welkom hier! Dat fotografie voor jou maar net zo verslavend mag worden als het voor velen van ons is.

Drie basistips:

- Kijk vooral (bijvoorbeeld op Zoom.nl ) naar foto's van anderen om ideeën op te doen, zowel qua onderwerpen als qua techniek. Wellicht heeft een onderwerp je interesse al, zoek dan daarop. Je zult zien dat er meer mogelijk is dan je denkt.

- Ga er vooral veel op uit met je camera en gebruik die veel. Ontdek zelf wat werkt en waar jij warm van wordt. 

- Elke camera heeft een automatische stand, maar die levert lang niet altijd de foto die jij in gedachten hebt. Gelukkig zijn er allerlei handmatige standen. Ingewikkeld? Valt best mee, als je de belichtingsdriehoek maar kent. Elke foto heeft drie elementen:

-- Lichtgevoeligheid, ofwel iso: hoe hoger je iso, hoe minder licht je nodig hebt. Klinkt mooi, maar met meer lichtgevoeligheid krijg je ook meer ruis in je foto. Wanneer dat storend wordt, verschilt per camera,

-- Grootte van de lensopening, je diafragma oftewel F. Verwarrend genoeg: hoe lager de F, hoe groter de opening. Maar wel belangrijk: een grote lensopening (pak 'm beet 2.8 of 4) geeft veel licht, maar weinig scherptediepte (plezierig bij een portret). Een kleine lensopening (zeg 11 of 16 laat logischerwijze veel minder licht door, maar geeft wel veel meer scherptediepte (fijn bij een landschap)

-- Sluitertijd (S). Met een lange sluitertijd laat je veel licht toe, maar heb je meer kans op bewegingsonscherpte. Met een korte sluitertijd is het omgekeerd. Leuk, maar pas op de valkuil. Wellicht kun je met een superkorte sluitertijd een vlijmscherpe foto maken van Max Verstappen (of in ieder geval zijn auto) tijdens een F1 Grand Prix. Alleen staat ie dan helemaal stil, dat gelooft niemand. Is ook wel weer een trucje voor, maar dat voert hier te ver...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb me net een paar dagen geleden aangemeld bij Zoom.nl. Moet nog even ontdekken hoe alles werkt en mezelf voorstellen. Maar een mooie site. Veel plezier alvast met alles wat je gaat doen. Fotograferen is voor mij een vorm van kunst. Want iedereen of velen kunnen foto's maken van een bepaald iets, maar het op hun manier er net iets anders van maken. Vindt dat ook mooi en zie ook veel fraais voorbij komen. 

Ik fotografeer alles wat ikzelf mooi vind. En gelukkig hebben we allemaal een unieke smaak.

Groetjes Geke ( mijn gebruikersnaam is Gego.S op Zoom. )

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...