Ga naar inhoud

Camera en objectief voor in de vogelhut


JacobMatth

Aanbevolen berichten

Hallo medehobbyisten,

Ik wil graag beginnen met het fotograferen van vogels vanuit een schuilhut.

Ook wil ik de natuur in om foto`s te maken.

Nu heb ik dit gedaan met mijn pana fz2000.

Echter als ik de foto`s bekijk die gemaakt zijn op zo`n 10 a 15 meter zijn deze niet mooi scherp.

Vind ik zonde, wil dus gaan kijken naar een ander toestel met een goed objectief.

Objectief voor natuur denk ik anders dan voor de schuilhut.

Mijn vraag is dan ook welke camera (crop of full frame camera) en welk objectief om bijv. een vogel vol in beeld te hebben.

Ik heb een budget van ongeveer €2500,-

Ik hoor graag van jullie

Jacob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je veel geld uitgeeft : je probleem doet me vermoeden dat er mogelijk iets anders aan de hand is, want ik zie niet waarom jouw camera (tenzij defect) bij langere telestanden geen scherp beeld zou kunnen maken. Dan heeft de fabrikant een probleem! Maar slechte camera's worden tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt.

Fotografeer je wellicht uit de hand? Weet je dat je sluitertijd dan met nimaal 1,5 keer je brandpuntsafstand moet zijn? Werk je op statief, gebruik dan de zelfontspanner op een paar seconden om de laatste beweging er uit te halen. Is meestal niet nodig, maar hoe langer je tele, hoe meer ook elke beweging uitvergroot wordt.

Je zou ook op de forums van dpreviewcom kunnen kijken of er iets over jouw probleem met jouw camera te vinden is, of wellicht in fb-groepen voor fz2000 gebruikers.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Peter, ff googlen zegt mij dat je camera 480mm bereik heeft, als het beeld niet scherp is dan is het meest waarschijnlijke bewegingsonscherpte, stabilisatie is goed maar statief is beter en inderdaad in combi met afstandsbediening of zelfontspanner. Als dat het probleem inderdaad is dan lost een andere camera met ander objectief niks op, en als het dat niet is dan zou ik eerst eens met deze camera terug naar de winkel gaan want dan zit er iets niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aanvullend op wat Peter zegt (goede punten overigens) de beeldstabilisatie uitzetten wanneer je op statief fotografeert. Er moet iets aan de hand zijn waarom de foto's niet scherp zijn. Kun je wellicht wat meer over je camera instellingen vertellen (niet zozeer de sluitertijd, de diafragma en iso, maar meer over je lichtmeting, heb je een backbutton optie (scherpstellen en afdrukken los van elkaar gekoppeld) Heb je 1 focuspunt of laat je je camera over een breed gebied focussen. Blijft je camera op je onderwerp gefocussed of gaat het direct over naar iets nieuws wanneer dat in zn zoekgebied komt. 

 

Om antwoord te geven op je vraag. Voor 2500 euro kun je geweldig mooi materiaal kopen.  Crop sensor is mooi, maar je mist dynamisch bereik. Dus ga het liefst voor fullframe. De hele wereld is momenteel in de ban van de systeemcamera. Ik niet. Die zijn nog niet uitontwikkeld en voor de komende 5 jaar veranderd er vast nog veel in systeemcamera's, dus geef je geld uit bij een gerenomeerde camerazaak. en ga alsjeblieft niet/nooit naar kamera express. Die willen verkopen en weten niet van fotografie.  Ik zeg niet dat je naar Urk moet, maar.. ga naar Urk. 

Ik heb een 150-600 sports lens van Sigma. Die komen in 2 versies. de contemporary en de sports, dat is een absoluut topobjectief. enige nadeel: Hij is zwaar. Maar zie het als gratis fitness. 

In combinatie met een mooie fullframe camera moet je echt onder de 2500 euro kunnen blijven. Voor wildlife, vogels en schuilhuttenwerk, wil je snelheid in je camera. 5 frames per sec is te traag. 10 minimaal, liefst nog meer. 

 

Tweedehands Canon EOS 6D Mark II Body kopen? | Cameranu

Tweedehands Tamron SP 150-600mm Canon EF-mount | Cameranu

 

Dit setje is een topset. Heb je ook nog geld over om je partner mee uit eten te nemen. 

Succes en laat horen wat t ging worden. 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...