Ga naar inhoud

Prijzen Camera`s in Nederland


Hansika 1968

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben Nederlander en woon in Hongarije.

Ik heb een Sony Camera en wilde een tweede erbij kopen.

De Alpha 7R5.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken in Europa waar de goedkoopste te vinden zijn.

Ik dacht ook "de volgende keer in NL haal ik daar deze camera"

Toen viel mij iets op in Nederland.

De prijs van een body van dit type ligt bij de 4400 Euro.

Dit terwijl ik deze camera bij e-infinity (Franse onderneming) voor 2980,- Euro kan krijgen en in Hongarije voor 3290 euro.

Gewoon uit interesse een vraag.

Waarom zijn camera`s zo duur geworden in NL?

De BTW in Hongarije licht ongeveer gelijk.

Zijn er nieuwe regelingen waardoor dit soort producten veel duurder zijn in NL als in de rest van de EU?

Ik vind het verschil heel frappant en eigenlijk wel een beetje aan de hoge kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik in Hongarije zou wonen zou ik afgezien van de prijs sowieso in Hongarije kopen. Sony NL geeft geen garantie op in het buitenland gekochte camera's, neem aan dat dat andersom ook zo is.
Afgezien daarvan hebben de camera-importeurs (Sony, maar anderen net zo goed) de winkeliers helemaal onder duim. Ondanks de enorme concurrentie wordt er n iet op prijs geconcurreerd. Heb eens geprobeerd daarover te klagen bij de Autoriteit Consument en Markt, maar die zijn er niet voor de consument. Zeggen doodleuk dat je maar bij de importeur moet klagen....

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Hallo Peter,

Ik heb nog een contact in NL dus zou, in theorie, daar kunnen kopen. Wat ik dus niet ga doen gezien de grote prijsverschillen.

Wat Infinity betreft heb je gelijk. Ik weet niet hoe ze het doen, maar als je daar wat bestelt komt het uit Frankrijk en hoef ik geen importkosten te betalen.

maar toch koop ik zaken als een camera in Hongarije, precies om de reden die jij ook al aangaf.

Blijft mijn vraag open staan.

Waarom eigenlijk dit vreemd grote prijsverschil?

Hongarije 3290 Nederland 4400.

Het normaal BTW tarief is 27% in Hongarije.

Ik weet even niet of foto apparatuur onder het speciaal tarief van 5 of 18% vallen, maar ik geloof dat niet.

Ik ga ervan uit dat voor beide Europese Lidstaten dezelfde kosten gelden als een importeur deze koopt.

Ergens vanaf de importeur tot aan een retailer wordt meer als 1000 Euro extra betaald.

Of zal de consument gewoon 1000 Euro winst aan een winkel betalen?

De camera die ik al heb de A7m4 daar is het prijsverschil maar 100 euro tussen de beide landen.

Zou het dan toch iets met de importeur te maken hebben?

aangepast door Hansika 1968
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk tegenwoordig voor camera's en objectieven ook altijd even over de grens, Duitsland is vaak ook flink goedkoper en ik kan me in het Duits wat beter redden dan in het Frans mocht het nodig zijn te moeten communiceren over fouten of garantie dingetjes.

Ik kom voor die e-infinity ook in Hong Kong uit en Londen, dat betekend wel dat je nog importbelasting op je dak zou kunnen krijgen als je daar besteld of staat er ergens op de site dat zij dit voor hun rekening nemen (zo uitgebreid heb ik niet gekeken) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

e-infinity gebruik ik niet voor cameras.

Heb het alleen maar aangehaald als voorbeeld.

Wat ik al eerder schreef is het prijsverschil tussen Hongarije en Nederland enorm voor dit type camera.

Ik vind het heel erg opmerkelijk en zou graag eens willen weten waar die extra 1200 Euro heen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bart,

Nee prijzen voor levensmiddelen is zelfs hoger als in NL. Inkomen van de gemiddelde Hongaar is 1200 bruto. Veel mensen hebben 2 jobs om het hoofd boven water te houden. 800.000 Hongaren werken in Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Engeland. Infrastructuur, gezondheidszorg is slecht. Regering is corrupt en heeft dictatoriale trekjes. Al met al kunnen prijzen vanwege al deze factoren niet zoveel verschillen tussen Europese lidstaten. Ik denk we zullen de echte reden niet vinden. Het was maar een vraagje, of iemand een idee heeft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Check ook even welke talen op de camera beschikbaar zijn (als je die koopt in Hongarije bijv.). Ik kocht vroeger mijn camera's in Hong Kong (omdat ik daar regelmatig was voor mijn job), op de (Canon) camera's die ik daar kocht (20 à 25% goedkoper dan in België !) was alleen Chinees en Engels ter beschikking. Ik had met de Engelse (technische) terminologie geen probleem, maar voor sommige mensen kan dit misschien wel een probleem zijn. Ook voor de eventuele updates moet je dan ergens in die taal terecht kunnen (de lokale website van het merk in het land waar je de camera kocht). Dus misschien toch even checken.

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...