Ga naar inhoud

Vraag van een vertaler Engels-Nederlands


paulvanderlecq

Aanbevolen berichten

Dag allen,

Ik ben geen fotograaf, maar een boekvertaler met een vraag over de gebruikelijke Nederlandse woordkeus in een paar eenvoudige zinnetjes. Misschien vindt iemand het leuk om mij te helpen. De hoofdpersoon in de roman die ik vertaal is fotograaf en aan het begin van het boek staat er:

He sets up the tripod and begins to focus the camera. He has pressed the shutter twice when...

Ik heb nu: 'Hij zet het statief op en begint de camera scherp te stellen. Nadat hij twee keer op de ontspanknop heeft gedrukt...'

Mijn vraag: klinkt je dat natuurlijk in de oren, of zou je het zelf in vlot Nederlands anders uitdrukken?

Als hij ten slotte nog een laatste foto maakt, staat er: 'Then increasing the ISO and reducing the shutter speed and keeping the aperture at f/8 I make one last image.'

Hoe zou je dat in het Nederlands zeggen?

Elk advies is welkom!

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben schrijver van beroep en fotograaf uit hobby, dus ik zal een poging wagen.

Statief opzetten klinkt alsof het een bungalowtent is, zo ingewikkeld is het niet. Ik zou er van maken: 'hij zette zijn camera op het statief en stelde scherp. Hij had twee foto's gemaakt toen...'.

Met de tweede zin is in mijn beleving al in het Engels een probleem: dit is puur fotografenjargon. De doorsnee romanlezer zal hier niets van begrijpen, van daar waarschijnlijk dat jij bij deze zin ook geen suggestie voor een vertaling doet.