Ga naar inhoud

Wat zijn dit voor ringen?


a.vanroemburg

Aanbevolen berichten

Je hebt hem wel helemaal naar de max getrokken, maar dit lijkt me een gevalletje banding, komt vaak voor als je te sterke bewerking op een foto doet. Je kunt dit beste proberen te voorkomen (juiste belichting zodat daar niet te veel aan gesjort hoeft te worden) want het is lastig weg te werken

https://blog.zoomacademy.nl/fotodokter-banding/

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, even voorstellen:
Ik ben Antoine, woon in het midden van ons land. Fotografeer al sinds de analoge donkere kamer van mijn vader. Dus het tijdperk van alle papiersoorten, de bakken met ontwikkelaar, fixeer en de spoelbak.

Sinds een paar jaar weer wat meer aan het fotograferen en nabewerken (PS en Lr). Ik heb geen speciale foto-onderwerpen. 
De ingezonden foto/vraag betrof een jpg die ik toegestuurd kreeg van een van m'n familieleden. Ik heb deze goed kunnen verbeteren, maar in eerste instantie verschoof ik per ongeluk de belichtingsslider en toen zag ik die ringen. Ik was benieuwd waar dat door veroorzaakt werd. 

Dank aan Stefanie, want het is dus een gevalletje banding.

Ook dank aan Peter en Bart. Overigens, er waren geen schijnwerpers op het onderwerp gericht; het was gewoon overdag van buiten naar binnen gefotografeerd

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Antoine, voor zover ik zie, denk ik dat het probleem ontstaat door een instelling van je camera. Ik gok dat dit met een Canon systeem camera is gemaakt met een niet Canon lens. Ik heb dit zelf namelijk ook met mijn Sigma 85mm lens op mijn Canon R6. Ik moet in het menu van mijn camera even de Lensafwijkingscorrectie op OFF zetten, dan verdwijnen de ringen bij mij. Ik denk dus dat het niet alleen maar door banding komt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval zal je die ringen alleen zien als je in jpg fotografeert of zolang je in Lightroom nog de ingesloten voorvertoning van het raw-bestand ziet als je in raw fotografeert. Zodra Lightroom zelf een voorvertoning van het raw-bestand heeft gemaakt zijn de ringen verdwenen.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

1)Banding kun je volgens mij alleen tegenkomen wanneer je kleurverlopen hebt waarbij de tussenliggende kleuren niet goed weergeven kunnen worden door de beperking van de kleurruimte waarin het bestand staat. Ik heb nog nooit banding gezien die op deze wijze in het beeld zit.

Ik zou dus het eerst kijken of dit RAW bestand in Adobe RGB staat + hoe het opgeslagen is niet een zware compressie in de camera is.

Vaak zie je dat mensen een jpg comprimeren door het heel laag op te slaan, de dichts bijzijnde kleuren worden als dezelfde kleur geclassificeerd. Ik ga daarom nooit lager dan 8 van 12 en dan alleen als het om internet plaatjes gaat.

2)Kun je ook eens kijken of er in je camera of raw editor een correctie tegen het vignetten ingesteld staat? stel dat deze foto in de donkere delen erg onderbelicht is geweest en dan er een correctie op toegepast is dan zou het wel kunnen dat deze vorm van banding is ontstaan.
Met andere woorden dat je een beetje tegen de limieten aan hebt geschopt van het dynamisch bereik icm deze correctie.

Mijn gevoel gaat uit naar 2


 

aangepast door NienkeWuring

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals nog maar even voor de zekerheid zoals @renekuipers al aangaf: Fotografeer je met een Canon camera in combinatie met een Sigma lens, zet dan de Lensafwijkingscorrectie in de camera uit. Vooral als je in jpeg fotografeert.

Heb dit soort ringen zelf ook gehad en dacht dat ik de hele serie kon weggooien die ik met mijn Sigma geschoten gehad. Gelukkig waren die ringen alleen te zien in de voorvertoning van de ingebakken jpeg in het Raw bestand, maar je hebt een probleem als je in jpeg fotografeert.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...