Ga naar inhoud

Verzekering en aansprakelijkheid.


Edwin.Versijp
Ga naar oplossing Opgelost door copper-krijger,

Aanbevolen berichten

Ik was vandaag op een zeer drukke dag in de dierentuin. Ik liep daar rond met vele duizenden Euro's aan apparatuur en al die kinderen die rennen overal tussendoor. Hoe zit dat met verzekeringen en aansprakelijkheid als er schade ontstaat? Als een kind je statief omtrekt en een camera met lens valt kapot, wat dan? Stel je loopt in een bos foto's te maken en je wordt beroofd? Wat dan? Ik  ben net begonnen met fotografie maar het is toch allemaal best duur spul. Moet je daar doorgaans een extra verzekering voor nemen of dekt een standaard doorlopende reisverzekering dat? Hoe hebben jullie dat geregeld? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het eerste geval zou de verzekering wettelijke aansprakelijkheid van de ouders de schade mijns inziens moeten dekken.

Berovingen in het bos komen gelukkig zelden voor, maar is verzekeringstechnisch natuurlijk hetzelfde als een beroving in de stad. Je reisverzekering dekt dit soort apparatuur tot een bepaalde waarde (maar check of een middagje wandelen in het bos ook gedekt wordt). Boven die waarde heeft een speciale verzekering zin, vermits je niet in staat bent het schadebedrag gewoon als tegenvaller in mindering op je spaargeld te brengen. In dat laatste geval is de verzekeringspremie zonde van je geld. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb, nadat bij een inbraak in mijn auto mijn complete fotouitrusting gestolen was en de autoverzekering niets  en de inboedel verzekering slechts een klein bedrag "uit coulance" vergoedde, een apparatuurverzekering afgesloten. Dat geeft rust. Bij een valschade aan een lens, waarbij de herstelkosten de nieuwwaarde benaderden, werd er zonder problemen uitgekeerd. Uiteraard onder aftrek van het eigen risico. Ik had toen, voor de komende jaren, mijn premie al terug. Dit kost geld, daarom heb ik ook alleen maar mijn meest gebruikte en de duurste objectieven verzekerd, uiteraard naast de camera. Ik kan het aanbevelen.

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Een Reisverzekering dekt géén enkele fotoapparatuur schade of diefstal wanneer je maar één dagje uitgaat en géén aantoonbare overnachting hebt gehad! Dit staat ook duidelijk omschreven in de polisvoorwaarden van je reisverzekering.

Maar één dag weg zonder overnachting: Sluit dan een 'Buiten de deur Verzekering' af. Elk bedrag is dan te verzekeren en aan de hand daarvan wordt de premie vastgesteld. Denk daarbij ook aan de afschrijving van je apparatuur en stel je waarde elk jaar opnieuw vast. Mijn advies is om globaal te berekenen wat je zoal op een dag mee gaat nemen aan apparatuur en geef dat bedrag op aan je verzekeringsmaatschappij. Deze  verzekering is duurder maar geeft je een gerust gevoel bij foto tripjes van maar één dag!

In huis valt al je apparatuur onder de inboedelverzekering.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij aanschaf van mijn voorlaatste (!) camera (en lens) hebben ze mij een apparatuurverzekering mee 'aangesmeerd' (want je weet nooit wat er kan gebeuren) en afgelopen maart ben ik erachter gekomen dat dat helemaal niet zo'n slecht idee was ... ben gestruikeld op het strand en daarbij kwam (natuurlijk) de camera net onder die golf terecht. Op een stukje eigen risico na heb ik alles vergoed gekregen. Ik was die verzekering eigenlijk al een beetje vergeten dus bij reisverzekering geïnformeerd of... (daar heb ik nog geen antwoord op gekregen; hallo Allianz; NEE is ook een antwoord!) maar goed, dan ga je papieren bijeen zoeken aankoopbon etc. en daar stond dat verzekeringscertificaat bij (en nog net 2 mnd geldig) Ik hoef denk ik niet te vertellen hoe blij ik was toen ik van deze verzekering (Actua) te horen kreeg dat de claim geaccepteerd was. Ben nu aan het kijken of ik de rest of toch een deel van mijn overige apparatuur ook zo (of toch vergelijkbaar) kan verzekeren want via de inboedelverzekering zitten er nog wat haken en ogen aan en reisverzekering dekt ook niet alles.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik had al een buiten de deur verzekering maar daarvan was de standaard dekking max €3.000. Ik heb hem nu opgehoogd naar €15.000. Wat ik wel jammer vind is dat apparatuur die uit de auto wordt gejat niet gedekt is. Ga je dus een dagje foto's maken en daarna een hapje buiten de deur eten dan moet je eigenlijk je camera tas mee het restaurant in sjouwen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het onhandig is om, wanneer je even de auto uit gaat, al je spullen mee te moeten nemen. Maar is het niet al heel lang bekend dat je je auto vooral leeg moet halen, wanneer je weggaat? Hoe vaak hoor je wel niet het advies dat je autoinbraken vooral moet voorkomen, door je auto leeg te halen? Ik kan mij ergens wel voorstellen dat verzekeraars dit niet willen verzekeren.

Ik ga er vanuit dat verzekeraars ergens ook wel een clausule hebben opgenomen om eigen verantwoordelijk te verantwoorden.. als ik mijn huis niet op slot doe en ik heb een insluiper, is dat ook niet verzekerd..

 

No offence natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een verzekering zou het natuurlijk niet uit moeten maken. Bijna ieder risico is te verzekeren. De verzekeraar kijkt gewoon naar de gemiddelde schade en hoe vaak het voorkomt en doen daar een marge bovenop en dat is dan het bedrag dat je betaald. Alleen als ze voor ieder individueel geval de complete berekening moeten gaan maken dan maakt dat het duur. Ze hebben dus standaard verzekeringen en daarbij worden alle "onnodige" risico's die enigszins te vermijden zijn uitgesloten want anders zakken ze door de mand op vergelijkingssites. Praktisch is het echter niet.

Ik heb in het verleden aan schietsport gedaan en dan kan je ook naar internationale wedstrijden. Officieel volgens de wet mag je ook je wapens niet onbeheerd achterlaten maar het wordt denk ik ook niet heel erg gewaardeerd als je in het restaurant zit met naast je een geweer foedraal. Sommige mensen worden dan serieus zenuwachtig. In de praktijk liggen die wapens dan dus soms ook onbeheerd in de hotelkamer waar het kamermeisje ineens een stel vuurwapens onder het bed kan aantreffen. Tja, wat moet je anders? 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...