Ga naar inhoud

Welke fototoestel en lens?


Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Jaren geleden heb ik gewerkt met een canon eos600d, maar ik ben uiteindelijk overgegaan naar een compact sony dsc hx 400v.

De sony maakt niet de foto's die ik wil dus wil ik graag overgaan naar een systeemcamera.

Ik hou van het fotograferen van vogels. Dus echt goed kunnen inzoomen is een pre. Ook een vogel die uit een vogelkastje vliegt kunnen fotograferen zou tof zijn. Dus alles wat veraf is enzo. Dat is echt mijn hoofdfotografie. 

Daarnaast wil ik ook foto's kunnen maken als mijn man aan het optreden is. Dit is vaak binnen.

En als allerlaatste wil ik ook macro doen. Maar dat komt mss later wel nog.

Mijn vraag aan jullie is, wat raden jullie allemaal aan? Ik heb niet zo een groot budget... Maar ik wil wel onmiddellijk iets goed waar ik bij wijze van 10 jaar mee kan schieten... Ik dacht nu rond de 2000, maar ik kan alles herbekijken qua budget.

Ze hadden mij tot nu toe aangeraden een sony a6400 met een lens van sony 70-350 f4.5-6.3 g oss. En een sigma 18-50mm f2.8. Ze zeiden mij dat sony meer keuze heeft voor lenzen. Als ik kijk op marktplaats zie ik juist dat er meer canon en nikon lenzen worden verkocht.

Naast deze zag ik zelf ook nog een tamron 18-300. Dat is wel handig dat je niet hoeft te verwisselen, maar langs de andere kant wil ik niet rondlopen in een drukke zaal met een grote lens. En ik vraag mij af of een lens specifiek voor vogels niet beter is qua specificaties dan zo een algemene lens. Dus dat was ook beetje een dilemma.

Ik wil vooral goede en perfecte fotos kunnen maken voor datgene wat ik wil. Dus na deze uitleg, welke tips hebben jullie voor mij en wat kunnen jullie mij aanraden?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Arthur zei:

Als je echt vogels van veraf wilt fotograferen denk ik dat 350mm te weinig is.

Lijkt mij ook aan de korte kant. 

@Arthur Jouw handtekening in jouw berichten gaat niet naar het profiel van jouw Zoompagina en is nog aan te passen.

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Sara Capture zei:

"Ik hou van het fotograferen van vogels. Dus echt goed kunnen inzoomen is een pre. Ook een vogel die uit een vogelkastje vliegt kunnen fotograferen zou tof zijn. Dus alles wat veraf is enzo. Dat is echt mijn hoofdfotografie."

  • Ik fotografeer ook alles wat er in de natuur leeft en gebruik daarvoor een Sigma 100-400mm. Die hangt aan mijn Nikon D7500 en het bijzondere daarvan is dat het een APS-C camera is, dus geen Fullframe, met een crop van 1,5. Om die manier is mijn 400mm een 600mm geworden. Dan heb je geen zware lenzen nodig.

"Daarnaast wil ik ook foto's kunnen maken als mijn man aan het optreden is. Dit is vaak binnen."

  • Dan zul je in je budget ook een Flitser moeten voorzien voor de juiste belichting. De cameraflitser voldoet daarvoor niet.

"Naast deze zag ik zelf ook nog een tamron 18-300. Dat is wel handig dat je niet hoeft te verwisselen, maar langs de andere kant wil ik niet rondlopen in een drukke zaal met een grote lens. En ik vraag mij af of een lens specifiek voor vogels niet beter is qua specificaties dan zo een algemene lens. Dus dat was ook beetje een dilemma."

  • Ik heb een Nikon 18-300mm voor het gewone fotografie, als hobbyfotograaf, goed voor in een zaal maar voor vogels kan het ook. Op een APS-C camera wordt dat dan een 450mm. Toch gebruik ik de Sigma voor natuurfotografie.

"Ik wil vooral goede en perfecte fotos kunnen maken voor datgene wat ik wil. Dus na deze uitleg, welke tips hebben jullie voor mij en wat kunnen jullie mij aanraden?"

  • Perfecte foto's wil ik ook wel maar op dit moment gaan 80% van mijn foto's in de prullemand. Bij vliegende vogels bijvoorbeeld heb je niet alleen de zoom nodig maar ook het juiste diafragma en zeker de sluitertijd. Als die vliegers dan ook nog eens van richting veranderen kan de perfecte foto wel eens later komen.

 

 

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen verstand van sony maar voor fotograferen van optredens lijkt me belangrijk dat je hoog in iso moet kunnen gaan zonder al te veel ruis, tenminste als je niet wilt gaan flitsen en inderdaad als je gaat flitsen dan met een losse flitser, de flitser op camera is enkel een oplossing als je echt niks anders hebt. Dus een camera met high dynamic range en een lichtsterke lens.

Voor vogels is 300mm niet al te veel en de tamron die je noemt is niet heel lichtsterk, 3.5-6.3 dat betekend dat je op 300mm met f6.3 max open zit en dan wil je snelle sluitertijden dus zal je ook weer hoog in iso moeten. Bovendien ben ik geen fan van lenzen met een bereik van groothoek tot flink zoom, dat moet ergens inboeten want groothoek en zoom zijn eigenlijk 2 verschillende takken van sport...

Macro zou ik me niet te druk om maken, focusstacking hoeft niet perse in camera en als je begint met een basislens en tussenringen kun je al een heel eind komen zonder dure macrolens. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...