Ga naar inhoud

Feedback


GinaHeynze

Aanbevolen berichten

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed of ik in het goede topic zit maar...Ik denk ook niet dat dat in dit geval belangrijk is.

Sinds een poosje ben ik weer wat actiever op ZOOM en sinds kort heb ik me aangemeld bij dit forum. Hoewel ik Facebook echt heel leuk vind om mijn foto's te laten zien is het natuurlijk wel erg oppervlakkig. Het beperkt zich tot likes en de opmerking "mooi" oid. Bij ZOOM verwacht ik reacties met wat meer inhoud. In elk geval een beetje gefundeerde reacties of een foto nou mooi gevonden wordt of niet...Voor het geven van feedback zijn er handleidingen genoeg.

Die gefundeerde reacties komen maar mondjesmaat. Slechts een enkeling neemt de moeite zijn "mooi" te onderbouwen en het lijkt wel of je geen verbeterpunten mag benoemen want dat wordt gevoeld als een persoonlijke aanval zo lijkt het wel.

Feedback geven is moeilijk maar feedback ontvangen soms nog moeilijker en ja...Soms klinkt het een beetje kort door de bocht. Zo kan ik zelf ook overkomen. Desalniettemin is het altijd goed en opbouwend bedoeld.

Ik ben toch wel benieuwd hoe jullie daarover denken.

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd ben ik er maar mee gestopt, bij een opmerking over een scheve horizon was ik een zeur, bij het aangeven dat ik een plaatje van een bloot meisje niet spannend of zelfs niet mooi vond werd ik uitgemaakt voor preuts dus ik ben terug bij de simpele 'mooi' en de 'niet mooi' negeer ik maar gewoon want goed bedoelde opbouwende kritiek wordt te vaak opgevat als aanval. 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeggen, wen er maar aan. los van wat uitzonderingen, zal het met een oeh en aah blijven. Zoom is voor de massa en dat blijkt ook uit de kiekjes die geplaatst worden. fotografie is een razendsnel medium. fotos die je nu plaatst zijn over 2 uur achterhaald, dus waarom constructieve feedback geven.  

Ik ken ook een site waar je fotos mag plaatsen nadat je minimaal 5 x een reactie hebt geplaatst. Na 2 dagen was ik het zat om alsmaar te mogen lezen: "Mooie fotos. Mooi van scherpte, kleur en compositie"

dus.. blijf vooral lekker plaatsen, als je fotos goed genoeg en mooi genoeg zijn, worden ze wel opgepikt. 

  • Like 2

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Stefanie71 zei:

Eerlijk gezegd ben ik er maar mee gestopt, bij een opmerking over een scheve horizon was ik een zeur, bij het aangeven dat ik een plaatje van een bloot meisje niet spannend of zelfs niet mooi vond werd ik uitgemaakt voor preuts dus ik ben terug bij de simpele 'mooi' en de 'niet mooi' negeer ik maar gewoon want goed bedoelde opbouwende kritiek wordt te vaak opgevat als aanval. 

Ik sluit mij bij Stefanie aan, trouwens wie ben ik om ongevraagd andermans foto's te beoordelen, voordat ik dat eventueel ga doen moet ik eerst zelf nog even de "perfecte" foto zien te maken. Andermans foto's kan ik mooi vinden, maar met heel veel foto's op Zoom.nl heb ik helemaal niets. Smaken verschillen nou eenmaal.

Opbouwende kritiek of feedback, daar is helemaal niets mis mee, soms waardeer ik opmerkingen zoals bv. 'zou je de volgende keer het niet eens zo proberen" of 'is het niet verstanding om een volgende keer op dit of dat te letten' dat soort feedback kan ik alleen maar waarderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Botje zei:

Ik sluit mij bij Stefanie aan, trouwens wie ben ik om ongevraagd andermans foto's te beoordelen, voordat ik dat eventueel ga doen moet ik eerst zelf nog even de "perfecte" foto zien te maken. Andermans foto's kan ik mooi vinden, maar met heel veel foto's op Zoom.nl heb ik helemaal niets. Smaken verschillen nou eenmaal.

Opbouwende kritiek of feedback, daar is helemaal niets mis mee, soms waardeer ik opmerkingen zoals bv. 'zou je de volgende keer het niet eens zo proberen" of 'is het niet verstanding om een volgende keer op dit of dat te letten' dat soort feedback kan ik alleen maar waarderen.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Om een foto goed te kunnen beoordelen of om feedback te geven hoef je niet zelf perfect te kunnen fotograferen. Objectieve feedback geven kan ook bij foto's waarop een onderwerp staat wat je niet aantrekkelijk vindt. Daar zijn hele boeken over geschreven. De Koninklijke Fotobond geeft er opleidingen in. Ongevraagd is het ook niet. Een medium als ZOOM is ooit opgericht met dat doel. Daar leer je van! Als het goed is toch. Daarom wordt je dus ook lid. Plaatjespagina's zijn er al genoeg. Maar...Zelfs in een fotoclub werkt het al niet meer zo dus... Ik ben ook lid geweest van Footo.nl. Die bestaan niet meer maar daar kreeg ik serieuze feedback. Helaas zaten daar ook een paar bruten die afkraakten zonder opbouwend te zijn. Dan verlies je snel de moed ja maar je moet wel tegen de feedback kunnen en willen leren.

Dank voor je reactie.

 

  • Like 1

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk hou ik wel van flinke kritiek op mijn foto's en ander werk, positief of negatief. Van negatieve kritiek leer je het meest, van de Oh's wat mooi en Ah's wat prachtig leer je niks. Echte kritiek op Zoom met onderbouwingen waarom mis ik hier wel en dat is jammer.

Soms heb je geluk en heb je een foto van de dag te pakken of een publicatie in de Zoom, maar dat bepaalt de redactie en niet de degenen die hier ook posten.

Kortom, er is te weinig interactie tussen de leden en posters.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, RogerteWierike zei:

Persoonlijk hou ik wel van flinke kritiek op mijn foto's en ander werk, positief of negatief. Van negatieve kritiek leer je het meest, van de Oh's wat mooi en Ah's wat prachtig leer je niks. Echte kritiek op Zoom met onderbouwingen waarom mis ik hier wel en dat is jammer.

Soms heb je geluk en heb je een foto van de dag te pakken of een publicatie in de Zoom, maar dat bepaalt de redactie en niet de degenen die hier ook posten.

Kortom, er is te weinig interactie tussen de leden en posters.

Mee eens. Mits inderdaad onderbouwd. Iemand hoeft voor mij ook niet eerst te schrijven...Mooie foto maar...Dat is hetzelfde als een drol door de suiker rollen. Het blijft een drol. 

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ja, ik mis ook wel de opbouwende kritiek op mijn foto's maar moet wel zeggen dat ik zelf ook geen kritiek durf te geven op andermans foto's.....bang om iemand te kwetsen, die zijn/haar best heeft gedaan om een zo goed mogelijke foto te maken...Het blijft een gevoelig punt, en al helemaal als er op een botte manier kritiek wordt geuit, zonder verbeterpunten aan te geven, dus zonder tips.... Eigenlijk zou iedere serieuze fotograaf op Zoom zich misschien toch moeten wagen aan het geven van opbouwende kritiek, ongeacht de consequenties dat er misschien boos op gereageerd wordt....Een cursus kritiek krijgen/geven is misschien een idee?!? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, just4fun zei:

Ja, ik mis ook wel de opbouwende kritiek op mijn foto's maar moet wel zeggen dat ik zelf ook geen kritiek durf te geven op andermans foto's.....bang om iemand te kwetsen, die zijn/haar best heeft gedaan om een zo goed mogelijke foto te maken...Het blijft een gevoelig punt, en al helemaal als er op een botte manier kritiek wordt geuit, zonder verbeterpunten aan te geven, dus zonder tips.... Eigenlijk zou iedere serieuze fotograaf op Zoom zich misschien toch moeten wagen aan het geven van opbouwende kritiek, ongeacht de consequenties dat er misschien boos op gereageerd wordt....Een cursus kritiek krijgen/geven is misschien een idee?!? 

Handvatten daarvoor kun je overal op internet vinden. Ik ga er van uit dat feedback altijd opbouwend bedoeld is maar van mij hoeft iemand niet eerst te benoemen wat hij goed vindt aan mijn foto. Ik hoor gewoon liever de dingen die ik zou kunnen verbeteren. Ik heb ook een broertje dood aan het vertalen van mijn vraag om feedback in: "Hoe zou ik de foto maken". Zo'n soort antwoord krijg je ook vaak. Ik wil niet weten hoe een ander de foto zou maken want als je dat aan tien man vraagt krijg je tien verschillende. Er zijn goede hulpmiddelen met objectieve feedback.

aangepast door GinaHeynze

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is de motivatie belangrijk. Bijvoorbeeld een in landscape genomen foto die er, volgens de ander, in portrait mode geschoten mooier uit zou zien. Daar verwacht ik zijn/haar motivatie voor. Het blijft altijd de keuze van de fotograaf. Maar een volgende keer, in zo'n situatie, denkt hij/zij eraan om de camera eens te kantelen. 

Feedback kan je ook in de vorm van vraag neerzetten. Bijvoorbeeld: "Heb je overwogen om deze foto vanuit een iets lager standpunt te nemen". 🙂 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor juist graag dingen als ik zou die in portretstand hebben gezet of ik zou hen zus of zo hebben gecropt of ik zou xxx deel donkerder/lichter maken, zijn misschien dingen die ik nog niet geprobeerd heb. Ik hoor dus juist graag hoe anderen mijn foto gemaakt zouden hebben, hoef ik het natuurlijk niet mee eens te zijn, maar dan weet je wel waar je staat, met enkel leuk of mooi ben je nergens

Misschien een idee om ipv hartjes een puntensysteem met verplichte onderbouwing ... 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...