Ga naar inhoud

Dubbele camera schouder-riem oplossing


ko3ntje

Aanbevolen berichten

Medefotografen,  

heeft er iemand tips, al dan niet uit eigen ervaring voor een schouderriem voor 2 camera's.
Ik ben wel eens vaker op pad voor evenementen. Bijvoorbeeld al een aantal jaar, en zo ook komende zaterdag weer hele dag met de Sinterklaasintocht in Maastricht vanuit de organisatie 🙂. Dus ook mee op de boot :). 

Ik heb momenteel 1 originele riem (werkt opzich wel) en 1 BlackRapid schouderriem (echter die 2 samen werkt niet lekker samen met overkruisen tijdens gebruik van camera's). Ik heb namelijk geen lens met het volledige bereik maar wil ook niet van lens moeten wisselen op zo'n dag.

Nu zit ik te kijken naar een schouderriem voor 2 en ik twijfel nu moet ik zeggen:
Een originele BlackRapid bijvoorbeeld voor 2 kost ook wel wat (en ik hoor de mensen denken er hangt natuurlijk voor nog meer aan de riem, klopt). Maar je hebt er ook hele aardige zonder het Echte logo erop staan natuurlijk bijvoorbeeld HIER

Voldoet dit net zo, of is het toch inderdaad minder stevig?
Ik weet dat je ook oplossingen hebt om er een aan de broekriem te hangen, maar hier heb ik helemaal mijn twijfels bij (ivm bewegingsvrijheid etc).

 

Graag wat tips...........



 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De link die je plaatst leidt naar BOL.com. Echter...Als je verder gaat zoeken dan kom je hetzelfde artikel tegen bij Aliexpress voor enkele euro's. Bij BOL moet je ontzettend alert zijn want veel van die onderverkopers zijn dropshipshoppers. Oordeel zelf maar door HIER op te klikken. Hier staat namelijk het door jou gevonden artikel. Ik heb dit al meerdere keren bij BOL aangegeven c.q. gevraagd maar ze doen net of hun neus bloedt. Ik vind dat namelijk misleiding.

Ik koop bij Ali wel eens fotografiespullen zoals bijvoorbeeld camerariemen. Vaak is het gewoon goed spul. Als je nou die dubbele riem bij Ali bestelt en probeert dan ben je niet zoveel geld kwijt als het niks is. Veel mensen weten dit niet en denken dat BOL betrouwbaar is.

Als je het vaak nodig hebt dan zou ik als ik jou was even doorsparen en ander voor die paar keer even behelpen.

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De link verwijst naar Bol snap ik want ik plaatste hem 😉
De vergelijking Ali en Bol snap ik. veel dingen vind je zeker op dit soort sites goedkoper, en wellicht zelfde. alleen langere levertijd.
Persoonlijk heb ik dan weer bij retour zaken en garantie puntjes bij Ali slechtere ervaring ivm terugsturen bijvoorbeeld. Maar is persoonlijk he.
Ik vind het echter lef hebben (en dit is niet zo bedoelt als dit misschien eruit komt haha 😉 ) om meteen te zeggen bol.com is niet betrouwbaar.

Bol is zeker betrouwbaar maar je moet kijken naar wat je zoekt en welke verkopers het zijn.
Want de vergelijking die jij doet kan je ook OVERAL gebeuren, en zo kan je bij een site als Ali of wat dan ook ook nog ergens intrappen of "bedrogen" worden.
Wellicht dat ik hem van Bol ga proberen (wil hem komend weekend hebben) en als het iets is ga ik toch gokken op die van Ali. Dan weten we het zeker.
als het niks is/word heb ik nog altijd die van Bol die sowieso goed is 🙂

Persoonlijk vertrouw ik BOL nog altijd meer in dat ik ook echt krijg wat en zoals het op de foto staat dan Ali :).
Veel webshops werken ook met afbeeldingen die ze "pikken". maar echte product is dan ook afwachten

Maar als ik jou hoor over doorsparen? dan zeg je dus uiteindelijk dat een ECHTE strap toch beter is? 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel alles valt en staat bij de manier waarop het gestikt is en de kwaliteit van van het "metaal/platic" . Ik heb het niet zo op met de manier van muskaton haken en de caneraplaat bevestiging.

Persoonlijk zal ik dit eerst in een fysieke winkel gaan bekijken en testen. Let ook op dat je het harnas naar een bepaalde lengte maat zal moeten  kunnen configureren voor draaggemak.

En ja dan kom je in het duurdere segment terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar valt of staat zeker alles mee.

muskaton haken niks mis mee moet ik zeggen, de plaatjes vind ik wel minder. ik gebruik met de haken gewoon iets als dit:
image.png.b398d1fd8e80818b9f6277ba104f96a8.png

we gaan het meemaken. 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ko3tje ,

Ik zelf gebruik een (linker) schouderriem met een glider, voor maar één camera, en dat levert best wel veel gemak op, mits men tijdens het lopen de camera vast houd, zodat die niet gaat slingeren. zou hij toch gaan slingeren dan slaat hij enkel maar tegen mijn heupen aan. echter zou ik er rechts op die manier ook een camera hangen, wie garandeert dan dat die twee camera's dan niet tegen elkaar aan kunnen klappen, of er moet een manier zijn de kamera zo aan bv, je ceintuur te bevestigen dat een camera niet kan gaan slingeren. echter dan heeft men er weer een extra handeling nodig om die camera (snel?) los te krijgen.

Daarbij gebruik ik miskanton ogen (of hoe die dingen ook maar mogen heten)  van Manfrotto welke onder een statieplaat passen. Het zijn dus niet die ogen welke standaard aan die statieplaten mee geleverd worden, maar speciale ogen waaraan men met een gerust hart een zware camera met toebehoren aan kan hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de BlackRapid Breathe Double, omdat ik een tijd wil kunnen lopen met 2 body's, zonder ergens de 'angst' te hebben dat mijn riem het gaat begeven, of dat hij begint te schuren of scheef zakt. 

Ja, je hebt gelijk, die dingen kosten wat, maar in zo'n geval ben ik vaak bang dat goedkoop, duurkoop is.

Ik weet niet of het standaard is, maar er zitten lussen aan die je aan je camera bevestigt. Mocht die haak die je eerder noemt gek genoeg los raken, ligt je dure speeltje niet direct op de grond.

Ik ben er zeker over te spreken. Je kunt deze variant ook los halen van elkaar, zodat je ze als enkele riem kunt dragen, maar dan wordt hij minder comfortabel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, darka zei:

ik heb een riem om mn broek, met een snelsluiting waar ik een complete set aan kan hangen, en een schouderband voor de andere set. Werkt perfect. 

Wat ik me afvraag met eentje aan de broek, en die zijn ook in een beweging los te halen dus dit is het punt denk ik niet, heb je hierdoor niet minder bewegingsvrijheid als je bijvoorbeeld met de andere camera door je hurken gaat of wat dan ook.

ben bang dat die dan al snel in de weg zit of zelfs eruit schuift.... (al zal voor dit laatste vast een bescherming zijn. 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Botje zei:

Beste Ko3tje ,

Ik zelf gebruik een (linker) schouderriem met een glider, voor maar één camera, en dat levert best wel veel gemak op, mits men tijdens het lopen de camera vast houd, zodat die niet gaat slingeren. zou hij toch gaan slingeren dan slaat hij enkel maar tegen mijn heupen aan. echter zou ik er rechts op die manier ook een camera hangen, wie garandeert dan dat die twee camera's dan niet tegen elkaar aan kunnen klappen, of er moet een manier zijn de kamera zo aan bv, je ceintuur te bevestigen dat een camera niet kan gaan slingeren. echter dan heeft men er weer een extra handeling nodig om die camera (snel?) los te krijgen.


Betreft het tegenelkaar klapperen is het laatste waar ik bang voor ben. ik weet niet of je perse beide handen vrij wilt hebben tijdens het lopen, het is meer dat ik er al een veilig heb hangen als ik ergens fotos ga maken met de andere.

en onder het lopen:  echt vasthouden wil ik ze niet, maar je kan inderdaad best je beide handen op camera houden (dan hoef je nog niet te tillen) en gaan ze niet botsen denk ik 

@Botje:  het is trouwens wel met een N   (koetjes staan in de wei he)

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ko3ntje zei:


Betreft het tegenelkaar klapperen is het laatste waar ik bang voor ben. ik weet niet of je perse beide handen vrij wilt hebben tijdens het lopen, het is meer dat ik er al een veilig heb hangen als ik ergens fotos ga maken met de andere.

en onder het lopen:  echt vasthouden wil ik ze niet, maar je kan inderdaad best je beide handen op camera houden (dan hoef je nog niet te tillen) en gaan ze niet botsen denk ik 

@Botje:  het is trouwens wel met een N   (koetjes staan in de wei he)

Sorry!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ko3ntje zei:

Wat ik me afvraag met eentje aan de broek, en die zijn ook in een beweging los te halen dus dit is het punt denk ik niet, heb je hierdoor niet minder bewegingsvrijheid als je bijvoorbeeld met de andere camera door je hurken gaat of wat dan ook.

ben bang dat die dan al snel in de weg zit of zelfs eruit schuift.... (al zal voor dit laatste vast een bescherming zijn. 

zit inderdaad wel een degelijke uitschuifbeveiliging op, en doordat het aan de zijkant hangt, merk je eigenlijk amper dat er een camera hangt. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bladehans60 zei:

Ik gebruik deze van Peak Design. Die zit vast op je riem. Hij schud niet en is makkelijk uit de 'baseplate' te trekken. (as a cowboy 🙂 )

Een schouderband op je andere heup voorkomt dat ze botsen.

 

image.thumb.png.4fa32a919fdad0a05a85fa02cf0659b3.png

 

Bladehans 60, Misschien een goed systeem, maar wat wanneer men een batterijpack onder de camera gemonteerd heeft, en de statief-platen op de objectieven gemonteerd zitten voor een betere gewichtsverdeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Batterypack ben ik met je eens. wordt wel wat groter maar aansluiting daar is zelfde als camera toch?

en statief platen? die kan je toch naar boven draaien of eraf halen  😉

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, ko3ntje zei:

Batterypack ben ik met je eens. wordt wel wat groter maar aansluiting daar is zelfde als camera toch?

en statief platen? die kan je toch naar boven draaien of eraf halen  😉

Ik had daar nog niet aan gedacht. Maar ik heb het even getest, als mijn Macrolens (Canon macro lens EF 100 mm) op de  camera zit dan kan ik de Tripod Mount ring naar links draaien,  naar boven draaien gaat niet want dan zit de camera-flitser in de weg. Dat gaat ook wel wanneer ik mijn Canon 100-400 mm zoom op de camera heb zitten, maar in dat geval heeft men weel een dikke 3 kilo aan zijn broeksriem hangen, maar OK die zou je dan aan een schouderriem kunnen hangen.

Die statief-platen van er afhalen zou voor mij geen optie zijn, want die zitten er op om sneller te kunnen wisselen wanneer ik met een statief werk.

IMG_2185.jpg.4f0e2af1d2473bea3be9eb79c641f38d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarre flitser in de weg? Hang je hem dan met flitser aan je broek 🤔🤔

En platen eraf halen ivm statief (tenzij het super veel werk is) die snap ik niet helemaal. Want als je met statief werkt heb je hem ook niet aan je broek toch 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een battery grip zal het moeilijker zijn. Ik heb, nog, geen battery grip maar ben enthousiast over de capture. Met de 70/200 heb ik in India goede ervaringen opgedaan. Handen vrij en snel kunnen reageren als er zich een fotogenieke situatie zich voordeed. Zonder last te hebben van het gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ko3ntje zei:

Maarre flitser in de weg? Hang je hem dan met flitser aan je broek 🤔🤔

En platen eraf halen ivm statief (tenzij het super veel werk is) die snap ik niet helemaal. Want als je met statief werkt heb je hem ook niet aan je broek toch 

Nee ik bedoelde de flitser van de camera zelf (Canon EOS 7D Mark II) En bij de 100 mm macro zit de de Tripod Mount ring waar dus de statief-plaat op zit te dicht tegen de camera aan, zelfs als ik deze combinatie op mijn statief gebruik moet ik de camera bij weze van spreken achterste voren op het statief zetten.

En nog even voor alle duidelijkheid: ik zelf gebruik een (linker) schouderriem met een glider

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-11-2023 om 22:29, Bladehans60 zei:

Met een battery grip zal het moeilijker zijn. Ik heb, nog, geen battery grip maar ben enthousiast over de capture. Met de 70/200 heb ik in India goede ervaringen opgedaan. Handen vrij en snel kunnen reageren als er zich een fotogenieke situatie zich voordeed. Zonder last te hebben van het gewicht.

Ik heb gisteren de battery grip, BG-R10, gekocht en raad hem, in combinatie met de Peak Design Capture, af. Doordat de camera een paar centimeter hoger is geworden hangt ie erg door en dat loopt niet lekker. Daarbij is de ontgrendelingsknop van de capture moeilijker bereikbaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zeer beroemde uitspraak "elk voordeel heeft zijn nadeel" of zoiets, is hier van toepassing. Het gebruik van het statief in combinatie met een battery grip, wil wel eens problematisch zijn. natuurlijk kan ik de statief-plaat direct onder de battery grip monteren, echter als ik de camera dat op het statief plaats, staat de boel niet stevig ivm een te hoog zwaartepunt van de camera+objectief. Met de tripod Mount ring welke op het objectief zit, lukt het ook alleen maar als ik de statief-plaat achterste voren op het objectief monteer, dat weer vanwege de beugel welke op het statiehoofd zit om de statief plaat vast te zetten. Is het nog te volgen?

Het volgende nadeel is dat men de camera, dmv de mout ring (op het statief) alleen maar linksom in de portretstand kan zetten, wat eigenlijk geen echt probleem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...