Ga naar inhoud

Off-camera flitsen: Eerste ervaringen flitsen met Godox tt685 (flitser) + Godox X2T (trigger)


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Vanavond eerste keer wat serieus met flits gedaan, gewoon om het gevoel te krijgen van de combi van de Godox TT685 flitser met de Godox X2T trigger. Zowel camera als flitsset in de M-stand, omdat ik daardoor vermoedelijk het beste leer begrijpen wat er gebeurt. diafragmavoorkeur en TTL kan altijd nog, maar als dat tegenvalt wil ik wel graag snappen waarom dat gebeurt.

Heb de manual van de trigger één keer gelezen. Dat was nuttig, maar nu werkte het dan ook gelijk heel soepel. Dat maak je wel eens anders mee met elektronische apparatuur 

Gelijk een onderwerp waar je met een flitser op je camera een probleem geeft: de reflecterende delen van de fietsbanden krijg je knalhard terug. Als je je flitser een paar meter naast je camera zet heb je daar geen last van. Het enige dat ik in de nabewerking aangepast heb is de kleurtemperatuur: die heb ik flink verhoogd omdat het contrast met het warme licht op de achtergrond anders wel heel onnatuurlijk werd. Wellicht dat ik nog eens wil uitproberen in hoeverre het beter werkt als ik een kleurgel op de flitser zet.

Was nuttig om te spelen met de belichting, vooral ook van de achtergrond: hoeveel wil je daarvan laten zien.

In ieder geval geleerd dat zelfs dat piepkleine softboxje, dat met de flitser meegeleverd wordt, beter is dan geen softbox. Zonder werd het licht wel heel hard.

Nog een les: dankzij de korte tijd die flits neemt, moet je het wel heel bont maken als je onderwerp niet scherp is. Dat wist ik natuurlijk. Wat ik me niet realiseerde: als je wat van de omgeving meeneemt als achtergrond en je beweegt per ongelukkig een heel klein beetje, maken de lichtjes op de achtergrond dat ongenadig duidelijk...

1/20, F4, iso 400, flitskracht 1/16. Ten overvloede: deze foto is dus niet gemaakt omdat het zo'n geweldig spannend onderwerp is:-)

 

flitsertest1.jpg

aangepast door PeterKosterHT
toevoeging
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, gerard-20 zei:

Deze foto is in ieder geval beter dan die je laatst plaatste. In deze foto is de kleur van het licht inderdaad lastig, flitslicht is wit en straat verlichting is meestal geel. 

Nog een les, realiseer ik me nu: in dit soort omstandigheden witbalans wellicht beter handmatig instellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, gerard-20 zei:

@PeterKosterHT als je in RAW werkt kun je de witbalans altijd achteraf aanpassen. Als je in donkere omstandigheden met flitsers werkt wil je de witballans wel eens vergeten.

Dat weet ik, maar alles wat je in de nabewerking niet hoeft te corrigeren is meegenomen. Ik moet het gewoon ontdekken: zelf ervaren hoe het werkt. En omdat ik nog helemaal begin met flitsen, hoop ik er een gewoonte van te kunnen maken: flitsen is eerst witbalans instellen. Tot zo ver de vrome voornemens😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

focussen is een ding in off cam flitsen. als het donker is, heeft een camera moeite om ergens op te kunnen focussen. 2 knoppen op je trigger kunnen je helpen. 1 knop is aan en uit, de ander is om een raster over je onderwerp te projecteren, wat je camera helpt scherp te stellen. Let wel, dit werkt alleen bij camera single shot instellingen.

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...