Ga naar inhoud

Hyperfocale afstand


padec

Aanbevolen berichten

Dit is niet iets wat je ergens instelt, het is waar je op scherp stelt

https://blog.zoomacademy.nl/zo-gebruik-je-de-hyperfocale-afstand-in-landschapsfotografie/

Er zijn wel verschillende tools en apps om mee te berekenen waar het punt ligt om maximale scherpte te krijgen (bv Photopils app of online via DOFMaster.com)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Lenjan zei:

En de afstand waarop je scherp stelt kan je dus op veel lenzen instellen als je MF gebruikt maar wordt lastig als er dus geen afstandsschaal op te vinden is

Die schaalverdeling is volgens mij meer om af te lezen als je al scherp gesteld hebt, niet om vooraf in te stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Lenjan zei:

Hoezo lopen? Stel de hyperfocale afstand heb je berekend op 1 meter. Je stelt de afstandsschaal op de lens in op 1 meter en schieten maar.😉

Punt inderdaad ... alweer vergeten dat het over hyperfocale afstand gaat 😶

aangepast door Stefanie71
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de hyperfocale afstand niet het gebied van redelijke scherpte voor- en achter het punt waar op scherpgesteld is, en die afstand is dan weer afhankelijk van het diafragma?

of ben ik nu in de war met iets anders? en dan bedoel ik Dept Of Field voor erachter het schepstelpunt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-12-2023 om 16:21, Botje zei:

Is de hyperfocale afstand niet het gebied van redelijke scherpte voor- en achter het punt waar op scherpgesteld is, en die afstand is dan weer afhankelijk van het diafragma?

of ben ik nu in de war met iets anders? en dan bedoel ik Dept Of Field voor erachter het schepstelpunt

Ik dacht dat het iets was van de helft tussen jou en het onderwerp tot alles er achter. Dept of field is evenveel ervoor als er achter. Maar ik kan fout zijn.

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-12-2023 om 16:54, Lenjan zei:

En de afstand waarop je scherp stelt kan je dus op veel lenzen instellen als je MF gebruikt maar wordt lastig als er dus geen afstandsschaal op te vinden is

Mijn Canon L serie objectieven hebben allen, bij manual focus, een afstandsschaal in beeld. Zowel de zoeker als het display.

aangepast door Bladehans60
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, RonnyDB zei:

Ik dacht dat het iets was van de helft tussen jou en het onderwerp tot alles er achter. Dept of field is evenveel ervoor als er achter. Maar ik kan fout zijn.

Het ligt iets genuanceerder, maar als je geen app hebt om het exact te bepalen gaat die methode vaak wel op 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De hyperfocale afstand wordt op voorhand  berekend mbv het ingestelde diafragma en focale  lengte vande gebruikte lens. Probleem is dat op de - nieuwe - RF lenzen voor het Canon R systeem geen afstandsschaal te vinden is waar de berekende afstand kan op geplaatst worden; de afstandsschaal in de VF toont geen onderverdeling tussen 1 en oneindig .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...