Ga naar inhoud

Even stoom afblazen...


GinaHeynze

Aanbevolen berichten

Ik ben geen huwelijksfotograaf maar om iemand te helpen heb ik lowbudget een reportage gemaakt van 4 uur op een huwelijk. Gewoon omdat ik het leuk vond om te proberen en ook eerlijk geweest over het feit dat men geen droomfoto's moest verwachten. Toch heb ik mooie foto's kunnen maken en om dit zelf te oefenen heb ik ook nog een album gemaakt. Alles samen voor echt een heel laag bedrag. Omdat alles heel snel moest zijn er geen goede afspraken gemaakt. Niet omtrent de gang van zaken tijdens het huwelijk en ook zijn mijn Algemene Voorwaarden niet schriftelijk bevestigd. Vanaf het moment dat ik arriveerde 's morgens ging alles al heel raar. Ik wilde bijna terug naar huis gaan maar dat vond ik dan ook wel weer een dingetje dus ik bleef maar mijn onbestendige gevoel bleef. Vandaag hebben ze het album opgehaald wat echt heel mooi geworden is en toen werd me en passant verteld dat een aantal van de digitaal doorgestuurde foto's versneden is en omgezet zijn naar zwart-wit. Toen ik zei dat dat niet mocht omdat er copyricht op rust kreeg ik een grote mond. Ze hadden de foto's betaald en mochten er mee doen wat ze wilden. Ik heb hem gezegd dat hij dat mis had. Toen werd meneer een soort van agressief en ik ook bijna. Enfin ik zit nog te sidderen van kwaadheid. Ik heb wel mijn les geleerd (denk ik). Fijn dat ik hier onder "soortgenoten" even stoom kan afblazen. Ik ben een beetje dom geweest.....

  • Like 2

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik niet een poosje geleden hier op het forum gelezen dat een collega fotograaf alleen foto's ter beoordeling naar een klant doorstuurde in een lage resolutie en met een vet watermerk er doorheen. Gezien jouw bovenstaande ervaring kan ik die collega alleen maar gelijk geven. Daar komt nog bij dat alle afspraken welke men maakt schriftelijk bevestigd moeten worden, want hoe vaak lezen wij niet dat de auteursrechten weer eens geschonden worden, en de ellende welke je moet doorlopen om je gelijk te krijgen.

Maar ik heb gemakkelijk praten hoor, ik doe absoluut geen huwelijks fotografie, trouwens ik werk eigenlijk nooit in opdracht, ik heb dat in een ver verleden één keer gedaan, en heb er zo veel ellende mee gehad, dat ik er voorgoed van genezen was.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een ontzettend vervelende ervaring. Dat ze er maar heul gelukkig mee mogen worden. 

Bevestigd mijn stelling om geen huwelijken te fotograferen.  Kop op, jij bent een flinke ervaring rijker en hebt er qua fotografie en qua afhandeling veel van geleerd. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Botje zei:

Botje...

 

Het eerst wat je schrijft is voor de klant een keuze te laten maken maar het waren de definitieve foto's en die kregen ze gewoon digitaal aangeleverd. Evengoed mogen ze daar niet aan prutsen en dat hebben ze wel gedaan. En voor de rest heb je gelijk maar het ging allemaal zo snel en ik meende echt iets goed te doen. Eigenlijk gebeurde er vlak voor het fotograferen ook al iets waardoor ik wilde omkeren en ik heb spijt dat ik het niet gedaan heb. Dit was voor mij dus ook eens maar nooit meer.

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, darka zei:

wat een ontzettend vervelende ervaring. Dat ze er maar heul gelukkig mee mogen worden. 

Bevestigd mijn stelling om geen huwelijken te fotograferen.  Kop op, jij bent een flinke ervaring rijker en hebt er qua fotografie en qua afhandeling veel van geleerd. 

Zeg dat wel 🙃

A photo a day keeps the doctor away! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen: moedig om een bruidsrepo te doen terwijl je daar amper ervaring in hebt. Idealiter doe je daar eerst ervaring mee op aan de hand van een ervaren bruidsfotograaf (profs werken vaak met een tweede fotograaf omdat je in je eentje nooit alles kunt pakken, laat staan vanuit verschillende hoeken). Heb het zelf ooit één keer gedaan (nota bene in het analoge tijdperk, je kon achteraf  niets corrigeren) voor mensen die echt geen cent te makken hadden. Het resultaat was redelijk, maar wel met het zweet op mijn voorhoofd.
Probleem is gewoon dat de meeste mensen domweg niets van auteursrecht en aanverwante zaken weten. Erger nog: ze zijn in staat om jouw foto te verminken en vervolgens jouw naam er bij te vermeldden omdat je de naam van de fotograaf nu eenmaal hoort te vermelden. Terwijl jij je doodschaamt voor het resultaat.
Dus inderdaad: maak vooraf afspraken...

aangepast door PeterKosterHT
typo's gecorrigeerd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...