Ga naar inhoud

Veel foto's schieten, weinig foto's perfect.


Fester77

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Ongeveer twee jaar geleden ben ik begonnen met mijn fotografiehobby. Aanvankelijk begon ik met dronefotografie, maar al snel ontdekte ik dat ik ook prachtige scènes vanaf de grond kon vastleggen. Daarom heb ik mijn hobby uitgebreid met een systeemcamera.

Ik merk echter dat ik tijdens het fotograferen veel tegenkom, maar nog steeds moeite heb met het bepalen van de juiste invalshoek, belichting enzovoort. Via ZoomAcademy leer ik natuurlijk veel bij, maar zelfs als ik zo'n 100 foto's maak, ben ik uiteindelijk slechts tevreden met een stuk of 5. Is dit normaal in de fotografie? Of slagen jullie erin om direct de perfecte foto's te maken? Verbeter je naarmate je meer ervaring opdoet?

Bovendien merk ik vaak dat mijn kijk-ervaring door de lens anders is dan het rsultaat op het computerscherm, waardoor de foto achteraf tegenvalt als ik hem terugzie.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

 

https://zoom.nl/profiel/fester77

aangepast door Fester77
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Fester,

Als elke foto welke je neemt perfect zou zijn, is de fotografie geen uitdaging meer. Trouwens naar mijn eigen gevoel is het mij zelf nog steeds niet gelukt om mijn perfecte  foto te maken.

Als ik tijdens mijn fotografie-wandelingen een tig foto's genomen heb, gaan er bij thuiskomst heel veel meteen de "prullenbak" in. In het veld heeft men meestal een beeld voor ogen, echter bij thuiskomst ziet heel het resultaat er heel anders uit, dat kan te maken hebben met je instellingen van je camera, je computerscherm, kleurprofielen enz.

Leg de lat voor je zelf, zeker in het begin, vooral niet hoog. Fotografie moet in de eerste instantie leuk zijn, pas als jij je geld er mee moet verdienen dan word het andere koek.

Gelukkig hoef ik er mijn geld er niet mee te verdienen, anders zou ik genoodzaakt zijn om met een tamboerijn voor een winkelcentrum het winkelend publiek moeten vermaken. (of ergeren)  

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Botje zei:

Leg de lat voor je zelf, zeker in het begin, vooral niet hoog. Fotografie moet in de eerste instantie leuk zijn, pas als jij je geld er mee moet verdienen dan word het andere koek.

Zeker waar. Ik leg de lat ook niet bij de kwaliteit maar bij het plezier ervan. Ik heb dit topic ook meer geplaats uit nieuwsschirigheid naar anderen en niet om aan mezelf te gaan twijfelen 😛

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het feit dat sommige gemaakte foto's op de computer minder spectaculair overkomen. Ik denk dat het komt doordat de computer een 2 dimensionale weergave geeft. 

Ik heb in 2017 een fotoreis naar het eiland Skye gemaakt en de eerste paar dagen maakte ik ook veel foto's voordat ik een mooie foto had. De laatste dag had ik 3 foto's nodig om de mooie foto te maken. Werk jij met het Histogram? Ik heb dat tijdens die reis leren gebruiken. Dat en eerst "rond het onderwerp lopen" om de juiste compositie te krijgen. Dus niet meteen statief neerzetten en 'plaatjes schieten'. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60 Ben er zelf nooit geweest (staat nog op de todo-lijst), maar ik ken de foto's: fenomenaal mooi. Zou het in zo'n geval ook niet komen doordat jouw hersenen nog altijd diep onder de indruk zijn van wat je allemaal ziet, waaraan de sfeer hangt van al het moois dat je die dag nog meer hebt gezien. Daar kan geen foto aan tippen.

Een beetje zoals die die Franse supermarktwijn van 2,95, die op die zwoele zomeravonden op de camping aan de Dordogne  zo fantastisch smaakte dat je daar zes flessen van meenam. Daar hoef je in Nederland geen 15 euro voor neer te tellen toch. Maar ja, op de camping was het lekker weer, had je gezellige buren in plaats van zeurende collega's, zag je de kinderen de hele dag niet en had die wijn nog niet 1000 kilometer liggen te rollen in een bloedhete auto. In Nederland smaakte dat druivensapje plots niet  meer.
Lang verhaal kort: als je fotografeert concentreer je dan op het beeld dat je maakt, vergeet de sfeer waar je in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, PeterKosterHT zei:

@Bladehans60 Ben er zelf nooit geweest (staat nog op de todo-lijst), maar ik ken de foto's: fenomenaal mooi. Zou het in zo'n geval ook niet komen doordat jouw hersenen nog altijd diep onder de indruk zijn van wat je allemaal ziet, waaraan de sfeer hangt van al het moois dat je die dag nog meer hebt gezien. Daar kan geen foto aan tippen.

Een beetje zoals die die Franse supermarktwijn van 2,95, die op die zwoele zomeravonden op de camping aan de Dordogne  zo fantastisch smaakte dat je daar zes flessen van meenam. Daar hoef je in Nederland geen 15 euro voor neer te tellen toch. Maar ja, op de camping was het lekker weer, had je gezellige buren in plaats van zeurende collega's, zag je de kinderen de hele dag niet en had die wijn nog niet 1000 kilometer liggen te rollen in een bloedhete auto. In Nederland smaakte dat druivensapje plots niet  meer.
Lang verhaal kort: als je fotografeert concentreer je dan op het beeld dat je maakt, vergeet de sfeer waar je in zit.

Peter, die laatste zin van jouw, Is dat geen vloeken in de kerk? Ik bedoel dat in bijna alle literatuur over fotografie wordt aan gegeven dat een beetje fotograaf (zo ver ben ik zelf nog steeds niet) er naar streeft, door middel van de foto, een verhaal verteld, met name tijdens de gouden uren vind ik het ontzettend moeilijk om bijvoorbeeld dat zelfde licht op een foto mee naar huis te nemen, en als ik het verhaal van Fester goed lees begrijp ik dat tegen een zelfde probleem aan loopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 op 100 is wel wel een kleine vangst inderdaad maar direct de perfecte foto maken gebeurt me ook maar zelden hoor. Ik ben zelf begonnen ooit (vroeger, lang geleden) in het analoge tijdperk, toen had ik de beperking van rolletjes van 24 of 36 opnamen en dat leert je eerst goed kijken en nadenken over wat je met die 24 of 36 opnames wilt gaan doen, invalshoek is dan een van die dingen. Nu digitaal kun je makkelijker experimenteren. Voor belichting kun je ook verschillende instellingen proberen of je kijkt in live view wat je instellingen doen, histogram is ook een handig hulpmiddel en sommige camera's kunnen al op voorhand aanduiden waar in je beeld over- of onderbelichting voorkomt. Allemaal super handig, maar gewoon eerst de situatie rustig bekijken en dan pas gaan fotograferen is denk ik toch voor jou nu het beste advies

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Botje zei:

Peter, die laatste zin van jouw, Is dat geen vloeken in de kerk? Ik bedoel dat in bijna alle literatuur over fotografie wordt aan gegeven dat een beetje fotograaf (zo ver ben ik zelf nog steeds niet) er naar streeft, door middel van de foto, een verhaal verteld, met name tijdens de gouden uren vind ik het ontzettend moeilijk om bijvoorbeeld dat zelfde licht op een foto mee naar huis te nemen, en als ik het verhaal van Fester goed lees begrijp ik dat tegen een zelfde probleem aan loopt

Sorry, ik formuleerde het wat kort door de bocht. Ik bedoelde dat je de sfeer van de dag moet vergeten en je je moet concentreren op het beeld en de sfeer van dat moment.

Overigens vloek ik zelden, heb geleerd dat dat buitengewoon effectief is. Als ik een  keer vloek, kijken al mijn collega's op. Dan moet er echt iets ernstigs aan de hand zijn. Ik heb collega's die het vaak doen, daar besteedt niemand aandacht aan😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

In het analoge tijdperk ging je zorgvuldig om met filmmateriaal. Dit vanwege kosten. En film ontwikkelen kost ook tijd, indien je het zelf doet. 

Die zorgvuldigheid is nu wat verdwenen. Wat mij helpt is de volgende vraag die ik me stel tijdens de opname maken: 'Ga ik hiervan een A3 afdruk maken?' Indien het antwoord 'nee' luidt maak ik de foto niet. Scheelt heel veel tijd!

Straatfotografie & workshops studio met continulicht: www.annohuidekoper.nl

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-12-2023 om 15:34, Fester77 zei:

Hallo iedereen!

Ongeveer twee jaar geleden ben ik begonnen met mijn fotografiehobby. Aanvankelijk begon ik met dronefotografie, maar al snel ontdekte ik dat ik ook prachtige scènes vanaf de grond kon vastleggen. Daarom heb ik mijn hobby uitgebreid met een systeemcamera.

Ik merk echter dat ik tijdens het fotograferen veel tegenkom, maar nog steeds moeite heb met het bepalen van de juiste invalshoek, belichting enzovoort. Via ZoomAcademy leer ik natuurlijk veel bij, maar zelfs als ik zo'n 100 foto's maak, ben ik uiteindelijk slechts tevreden met een stuk of 5. Is dit normaal in de fotografie? Of slagen jullie erin om direct de perfecte foto's te maken? Verbeter je naarmate je meer ervaring opdoet?

Bovendien merk ik vaak dat mijn kijk-ervaring door de lens anders is dan het rsultaat op het computerscherm, waardoor de foto achteraf tegenvalt als ik hem terugzie.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

 

https://zoom.nl/profiel/fester77

Niet elke foto die ik maak is perfect, verre van. In het begin waren er misschien 10 per sessie perfect. Naarmate de technische kennis toeneemt wordt het wel meer hier, maar ik moet vooral werken aan mijn oog voor compositie. Waar mijn vader dat heel erg heeft ben ik daar nog niet zo best in (ik ben technisch dan weer beter dan hem) maar uiteindelijk wordt het echt wel beter en meer 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...