Ga naar inhoud

Onafhankelijke ervaringen met Topaz denoise


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Voor mijn basisbewerkingen gebruik adobe camera, aangevuld met photoshop. Daarnaast gebruik ik soms Luminar, onder meer voor betere ruisonderdrukking en verscherping. Nu tipte iemand me over Topaz denoise en Sharpener, die echt geweldig zouden zijn.

Via Google vind ik veel lovende recensies over deze programma's, maar die gaan eigenlijk altijd gepaard met een kortingscode voor de aanschaf. Lijkt er op dat dit gekochte publiciteit is. Wie kan luminar met Topaz vergelijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • ko3ntje wijzigde de titel naar Onafhankelijke ervaringen met Topaz denoise
Geplaatst: (aangepast)

Pfft, één test met denoise en ik ben verkocht. Dit is een uitsnede, ingezoomd op 100 procent, van een foto die ik ooit met mijn vorige camera (Fuji hs10 uit 2010) maakte van een lichtshow in een tunnel in Lyon. De eerste is het origineel, de tweede het resultaat met Topaz, de derde met Luminar.

lyon1.JPG

lyon2.JPG

lyon3.JPG

aangepast door PeterKosterHT
Foto toegevoegd
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik Topaz altijd op een aparte laag, eventueel eerst even omzetten in een slimme filter. Kan ik het altijd corrigeren of via een masker op bepaalde plekken weghalen. Bij jouw foto zou ik bv alleen de vogel verscherpen en niet de achtergrond.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topaz denoise  en sharpen ai gebruik ik ook regelmatig en net als Lenjan wel op een aparte laag. De denoise ai ben ik minder fan van, ik gebruik de 'gewone' en poets uit de laag waar ik het niet wil hebben met een beetje overgang (dat laatste doet de ai niet en dan vind ik het verschil te zichtbaar) Bij sharpen moet je wel oppassen niet te ver te gaan, maar op een aparte laag kun je altijd nog wat terugschroeven

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Lenjan zei:

Ik gebruik Topaz altijd op een aparte laag, eventueel eerst even omzetten in een slimme filter. Kan ik het altijd corrigeren of via een masker op bepaalde plekken weghalen. Bij jouw foto zou ik bv alleen de vogel verscherpen en niet de achtergrond.

Dat zou mijn idee ook zijn (achtergronden wil ik doorgaans niet verscherpen), maar ik kon het maskerpenseel zo snel niet vinden en wilde gewoon een indruk krijgen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar ervaringen inmiddels. Programma's zijn  wat nukkig, in sommige opzichten.

Allereerst: de hint bij errors om de drivers van je grafische kaart te updaten was een goede. Leverde stuk minder fouten op, en bij denoise zelfs een aanmerkelijk snelheidsverschil

Tweede: vertrouw niet op de automatische processorkeuze, ook die kan fouten veroorzaken. Opmerkelijk: bij Denoise bleek de keuze voor mijn grafische kaart (Nvidea gt 1650) de beste keuze, maar die leverde in Sharpen nu juist  problemen op. Daar bleek de intel i7 cpu de juiste keuze.

Resultaten zijn soms heel mooi, maar vallen soms ook tegen. Lijkt er op dat ik nog wat meer handigheid met maskers moet krijgen. En je hebt geduld nodig: als je de voor de preview gewenste selectie uit het beeld aanpast, crasht het programma soms en moet je ook photoshop hardhandig afsluiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topaz vroeg om een review. Die hebben ze gekregen:
This software has remarkable result with some, but not all pictures. Guess it requires lots of trial and error. Anyway, it gives a chance to rescue pictures you already had thrown away for being failures.
Apart from that it's not very stable. Sometimes it prefers my cpu and crashes on my Nvidia gtx 1650, or the other way around, even after updating video card drivers. Further more, I suggest not using auto update, since it costs lots of time and you can't switch preview-mode meanwhile because it makes Topaz crash.
Then again, Super resolution AI in Adobe Camera Raw also is not very stable. I guess AI technology in photo-editing is just in it's childhood, so I won't complain about that. Things will get better soon enough.
Only question right now: do you really think it's fair to ask these prices for products with limited possibilities, that are (for the time being) far from perfect.
This report is based on experiences at an hp laptop with  i7-9750H, 16 gb ram, nividia gtx1650 with 4 gb, running win10 64 bits.

aangepast door PeterKosterHT
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 3-5-2022 om 00:07, PeterKosterHT zei:

Sharpen lijkt zijn  werk inderdaad ook goed te doen. Al moet je wel opletten. Dacht ik de beste keuze gemaakt te hebben, zie ik in deze foto plots een harde zwarte lijn op de rand van de nek van de vogel... image.png.c89fb4ff89e758b6af41001bd27c11d1.png

Ik gebruik het ook al een hele poos. Denoise en Sharpen. Vaak zijn de resultaten erg goed, maar soms ook niet. Deze foto is gewoon een complete mislukking met deze instellingen. Het lijkt wel een schilderij. Er is geen enkel detail meer van over. Gebruik Denoise het vaakst, maar dan wel met de meest lichte instellingen. Er moet wat ruis overblijven. Anders verdwijnt met de ruis tevens het detail.

  • Like 1

www.frozenmemory.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...