Ga naar inhoud

Oproepje: Vertel over je mooiste statieffoto


Gast Michelle

Aanbevolen berichten

Gast Michelle

Dit jaar lanceert Zoom Academy een nieuwe online cursus over statieven. Welke zijn er, wat zijn de verschillen, wanneer gebruik je ze wel of niet en nog veel meer. In de cursus willen we ook actieve Zoomers aan het woord laten over hun favoriete statieffoto. Hoe hebben ze die gemaakt? Welke tips hebben ze, enzovoort.


Vind jij het leuk om jouw eigen ervaringen te delen en zo anderen te inspireren? Laat dan een reactie achter onder dit bericht, dan nemen we contact met je op. ?

image.thumb.jpeg.d10c755f1bb0822849d256ba4fc61846.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook qua statief zo mooi (en duur) maken als je zelf wilt. Maar zelf ben ik gewoon blij met dat statief van de Lidl van 23 euro. Nee, geen carbon, ook geen omkeerbare middensteun, wel makkelijk te gebruiken.

Jammer genoeg niet meer leverbaar, anders kocht ik er nog één om permanent in de camper te laten liggen.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechte ervaring met een Hama statief heb ik wel, of nou ja, het is net goed gegaan, maar de statiefkop liet het afweten terwijl ik bij landschaftspark avondfoto's aan het maken was. Wiebelen en draaien, avond volgemaakt maar met camera strap vast in de hand of om de nek. Thuis de boel eens goed beken, bleek de bus die in het onderstel steekt afgebroken (de boel hing nog op wat plastic.) Die bus bleek bovendien ook  maar een klein stukje in de middenconsole te steken. Ik zal dus nooit mijn camera zoals ik velen zie doen met statief en al los over de schouder gooien en tenzij ik zeker weet dat alles stabiel staat houd ik altijd greep op de camera strap  Heb nu wel een wat duurder en degelijker statief maar ik ga het risico niet lopen 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 3 statieven, telkens gekocht nadat ik merkte dat die soms te zwaar is om mee te nemen

mijn manfrotto is een heel zwaar en stevig statief,  deze blijft ook altijd in de studio staan....omdat hij veel te zwaar om mee te sleuren als ik op stap ga.

daarnaast heb ik een MeFoto Travel , een super goed statief, niet al te zwaar als je geen rugproblemen hebt zoals ik.  de versie die ik heb is een Travel, jaren is hij overal meegeweest.  dit model is wel niet zo hoog, wat wel handig is om mee te nemen....ik gebruik deze het meest....ook als ik natuurfotografie ga doen of als ik 's nachts stadsfotografie doe...ook als er wind is neem ik deze mee...

mijn ander statief is een Rollei Carbon....deze kocht ik enkele jaren geleden aan omdat ik naar Parijs moest en ik merkte dat na mijn rug en nek operatie mijn MeFoto Traveler te zwaar werd om deze een hele dag mee te nemen....dus kocht ik die Rollei Carbon.....een super statiefje voor city trips.....het voordeel van carbon, het is licht, het nadeel, bij wind is hij niet echt stevig....hij is ook niet hoog...weliswaar omdat hij dus zo compact gemaakt is om hem op reis mee te nemen...

alle statieven hebben een hoes, maar ik gebruik deze nooit....het telkens slingeren van links naar rechts van die statiefhoes, nee....ik maak liever mijn statief vast aan mijn rugzak



 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Sirui T-2204XL statief. Zeer degelijk statief misschien niet de lichtste in zijn soort maar wel lekker stabiel ook in minder gladde oppervlaktes en bij veel wind. Zo heb ik op een avond terwijl er erg veel wind stond maar wel een heldere avond en lukte het een prachtige foto te maken met een sluitertijd van 15 seconden. Zonder er ook een zware tas onder te hoeven hangen. Zoiets zit altijd in de weg en maakt snel verplaatsen moeilijk.  Genomen met de Sony A7 III en de Sony 20 mm lens 1.8 Genomen 12 november 2020 circa 21.00 uur.

Bas Braad Photography Heerema werkschip-.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@kennystappersmezarina Met jouw gezondheidsproblemen snap ik dat je geld over hebt voor een carbonstatief. Heb je geprobeerd gewicht aan je statief te hangen, zoals Sebastianus deed? Mijn statief kan ik trouwens in foedraal zo stevig aan mijn rugzak hangen, dat het niet slingert. Was even puzzelen, maar nu heb ik de truc door
@Sebastianus: Extra gewicht heb ik per definitie bij me. Heb immers altijd mijn  fototas met accessoires. Desnoods leg ik dar nog een ter plaatse gevonden steen in...

 

BTW @Sebastianus Heb inmiddels veel foto's van de Sleipnir gezien, maar dit is een juweeltje

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben in het bezit van een basic, maar vrij goed statief van huismerk Calumet. Het gaat mij niet om gewicht aangezien ik veel vogelfotografie. Een Canon 1dxmkII in combinatie met Sigma's 150-600 sports, zit je aan camera al gauw aan de 8 a 9 kilo. Een statief van 2 maakt me dan ook niet meer uit. 

Het gaat mij vooral om mijn Benro gimbal schommelkop. Iedereen riep het altijd, ik wilde er nooit echt aan. maar sinds ik die op mijn statief heb zitten is het echt een winning 1-2'tje tussen statief in combi met de schommelkop. 

Ik wil daar wel e.e.a. over vertellen en wat how-to's en foto's bij en mee maken. 

20210713_113955.jpg

  • Like 2

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het fotograferen van Noorderlicht heb ik gemerkt dat de kop van sommige statieven na een tijdje niet meer of moeilijk te bewegen is. Dat ligt natuurlijk niet aan het Noorderlicht maar aan de omstandigheden. Meestal in de winter in de Noordelijke landen. Daar kan het wel eens flink koud zijn. Bij mijn huidige statief met een eenvoudig balhoofd is dat niet het geval. De kop van het vorige statief was gedempt, waarschijnlijk met een vloeistof bij bij -25 graden bevroor waardoor verstellen niet of nauwelijks mogelijk was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden heb ik een Hama statief gehad, ondanks dat het een lichte statief was was het te lichte statief voor mijn camera(toen alleen nog een Nikon D3200). Je merkte bij elke foto die ik maakte dat er toch wat te trillen wat je weer in de foto te zien is. Zoals @Stefanie71 al aangaf is de statiefkop ook niet het beste die je kan vinden. Het was voor mij ook nog te laag. om mee te werken.

 

Tegenwoordig heb ik zelf 2 statieven in gebruik.

 

De eerste die ik in de meeste gevallen gebruik bij het fotograferen is een Cullmann Magnesit 525M. Het is een aluminium statief en daardoor ook niet de lichtste statief, het is wel een fijne statief om mee te werken. De midden kolom kan eruit zodat je die als monopod kan gebruiken. Er zit ook een kleine/korte midden kolom bij en de poten kunnen ver uit elkaar zodat je laag bij de grond kan komen voor bijvoorbeeld als je foto van een paddenstoel wil maken.

 

De tweede statief dat ik gebruik is een ESDDI TP-35 Tripod. Deze statief gebruik ik voornamelijk voor vlogs/video's en in het veld om een reportageflitser op te kunnen zetten. Voor de dingen waarvoor ik deze statief gebruik is het een prima statief met een prima werkhoogte. Er zit weleens waar een haakje onder voor extra gewicht aan te kunnen hangen.

 

Mijn ervaring met statieven is dat je beter meer geld uit kunt geven voor een goed statief en dat je 10 jaar(of meer) plezier van hebt dan minder geld uit geeft en nar 1 of 2 jaar achter komt dat het net niet is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik gebruik een Velbon QHD-63D. Een fijn en volgens mij goed statief. Belangrijk voordeel boven andere is het kleine formaat indien ingeklapt; 28cm en op hoogte 157cm. Dus makkelijk mee te nemen in elke tas.

Bij onderstaande foto is een goed statief van belang. Het waaide en ik wilde de beweging van de wolken vastleggen. Nodig hiervoor was een sluitertijd van 62sec. De combinatie wind en lange sluitertijd vraagt om een goed statief.

1512122440_20220214-DSC08654-Rietplas(5).thumb.jpg.5ae89f1b721fdd52b838788b4858efe5.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze foto vorig jaar februari gemaakt in Harderwijk. Het is een HDR dat bestaat uit 6 foto's waarvan de kortste sluitertijd 8 seconden was en de langste sluitertijd 30 seconden. Een goed statief is in dit geval prettig net als een portie geduld.

Korte Kerkstraat.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Hier mijn tot nu toe favoriete foto vanaf statief (Sirui R-2204 met een Serui balhoofd K-40) en (uiteraard met) afstandsbediening.

Op een glasheldere avond in wilde ik de vuurtoren van Schiermonnikoog fotograferen met de Melkweg op de achtergrond, alle zeilen moesten worden bijgezet zeg maar.

Deze vuurtoren kent een lichtpatroon van 4 schitteringen per 20 seconden, hier moest ik bij de belichting dus rekening mee houden anders werd het een lichtbrij. Leuk voor de schepen op zee misschien, maar niet voor mij. In de nabewerking ook flink aan de bak geweest ?

Het kostte een aantal pogingen met deze foto voor mij als beste resultaat.

Exif:

ISO: 6400

F-stop: f/2.8

Sluitertijd: 20 seconden

Brandpuntsafstand: 14 mm

 

Kan Koen het lege bericht hieronder verwijderen? Geen idee hoe dat moet ?

Sterrenvuurtoren2 nieuw.jpg

Sterrenvuurtoren2 nieuw.jpg

aangepast door corvee1r
aanvulling exif
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 26-7-2022 om 18:19, corvee1r zei:

Hier mijn tot nu toe favoriete foto vanaf statief (Sirui R-2204 met een Serui balhoofd K-40) en (uiteraard met) afstandsbediening.

Op een glasheldere avond in wilde ik de vuurtoren van Schiermonnikoog fotograferen met de Melkweg op de achtergrond, alle zeilen moesten worden bijgezet zeg maar.

Deze vuurtoren kent een lichtpatroon van 4 schitteringen per 20 seconden, hier moest ik bij de belichting dus rekening mee houden anders werd het een lichtbrij. Leuk voor de schepen op zee misschien, maar niet voor mij. In de nabewerking ook flink aan de bak geweest ?

Het kostte een aantal pogingen met deze foto voor mij als beste resultaat.

Exif:

ISO: 6400

F-stop: f/2.8

Sluitertijd: 20 seconden

Brandpuntsafstand: 14 mm

 

Kan Koen het lege bericht hieronder verwijderen? Geen idee hoe dat moet ?

Sterrenvuurtoren2 nieuw.jpg

Sterrenvuurtoren2 nieuw.jpg

Potverdikkie, dat is mooi zeg! Astrofotografie is zeker iets waar ik me in de toekomst in wil verdiepen. Mooi om te zien dat dit (met een beetje geluk wellicht) in Nederland ook mogelijk is. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik me (vele jaren geleden, ver voor ik me met fotografie bezig zou gaan houden) begaf naar de top van de Mozesberg in Egypte en met het blote oog de melkweg (nouja, een deel ervan) mocht aanschouwen. Als ik dat eens zou kunnen vereeuwigen...

  • Like 1

Art is anything that's better than it needs to be

jeroenpardon.nl - fotografie & videografie | Instagram | VeroAirVūz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-12-2022 om 18:52, PeterKosterHT zei:

Als de berg niet naar Jeroen toe komt, moet Jeroen naar de berg. Gewoon een keer teruggaan met camera dus:classic_biggrin:

Haha, zeker waar. Al heb ik een soort ongeschreven regel dat ik niet twee keer naar dezelfde plek reis. Er zijn immers zoveel mooie plekken om te zien en te weinig tijd (en geld! :classic_biggrin:), maar naarmate ik ouder wordt groeit de lijst van "misschien toch maar een keer terug gaan" toch ook wel ;)

Art is anything that's better than it needs to be

jeroenpardon.nl - fotografie & videografie | Instagram | VeroAirVūz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...