Ga naar inhoud

Ethische reisfotografie


redactiezoomnl

Aanbevolen berichten

Het is vast niet het eerste waar je aan denkt als je aan een vakantie denkt, maar op reis zijn er behoorlijk wat ethische zaken waar je tegenaan kunt lopen. Bijvoorbeeld wanneer je portretten van iemand maakt; betaal je het model? Stuur je foto's op? Vraag je toestemming? Zet je de foto's online? 

Wij zijn benieuwd hoe jullie met deze vragen en kwesties omgaan!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste vraag die bij mij opkomt, is of dat anders is op reis, dan in eigen land? Als ik hier een foto wil maken van iemand (niet als onderdeel van een geheel, maar echt als onderwerp) vraag ik ook toestemming. En mogen ze de foto's ook in de inbox krijgen, als ze dat graag willen.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen in het openbaar vraag ik meestal niet (tenzij ik ze echt als hoofdonderwerp in beeld zet) ik doe ook niet moeilijk of geheimzinnig over wat ik ga doen dus als mensen niet op de foto willen geef ik ze wel een kans om weg te springen of te gebaren. Verder ligt het ook een groot deel aan de situatie, welk land, wel niet tijdens een event. Sommige volkeren (vaak wel enkel de oudere mensen) willen perse niet gefotografeerd worden (bv Aboriginals) dan vraag ik het wel altijd even, sommige volkeren vinden het juist enorm leuk om gefotografeerd te worden, in Nepal bv. geld geven voor een foto doe ik in principe niet hoewel het toch wel eens voorkomt dat ik daarvoor zwicht. Ik heb voor het geval iemand vraagt of ik iets wil opsturen altijd pen en papier bij me zodat gegevens uitgewisseld kunnen worden, maar zo vaak komt dat eigenlijk niet voor. Bij evenementen rondom huis wordt er vaker naar gevraagd en daarvoor heb ik een visitekaartje met gegevens en als er veel mensen naar vragen maak ik gewoon even een apart mapje in google foto's. 

Ik snap de terughoudendheid van Bladehans60 op het gebied van fotograferen van kinderen, als vrouw wordt ik daar minder snel op aangekeken maar bij mannen wordt al snel vanalles gedacht. Kinderen in badkleding (of minder gekleed) ga ik liefst uit de weg, er zijn al genoeg foto's gepost door papa's en mama's die op verkeerde sites terecht komen, daar hoef ik niet ook nog es aan bij te dragen

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik fotografeer veel in Milaan (woon er voor een x aantal maanden per jaar), Ik vermijd kinderen op de foto zoveel het kan (om discussies uit de weg te gaan).
Als de situatie zich voordoet, maak ik wel een praatje met de persoon en laat ik ook zien mits ze willen.

Krijg hierdoor vaak spontane reacties en willen ze soms ook de foto per email hebben, vraag bij een aantal foto's of ik deze eventueel commercieel mag gebruiken, zo ja, dan regel ik deze vaak ter plekken.

Voor degene die wat terug houdend zijn (ligt ook aan de situatie), maak gerust een praatje indien de taal geen barrière is, je krijgt wel is leuke reacties.

Alleen wat tips voor in Milaan (maar denk dat het voor zich spreekt ook voor andere steden), als het kan, ga met 2 personen (of meer), zodat jullie elkaar in de gaten kan houden, heb in Milaan al vaak genoeg mee gemaakt dat waar veel toeristen komen, ook mensen uit Afrika aanwezig is die je geld afhandig maken of je markeren om later je te over vallen als je alleen bent, ook overdag, 'avonds na 11 uur is er al verhoogde kans op criminaliteit ivm een aantal jaren terug, niet alleen in het centrum maar ook vlak daar buiten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-7-2022 om 20:19, vBartheld zei:

De eerste vraag die bij mij opkomt, is of dat anders is op reis, dan in eigen land? Als ik hier een foto wil maken van iemand (niet als onderdeel van een geheel, maar echt als onderwerp) vraag ik ook toestemming. En mogen ze de foto's ook in de inbox krijgen, als ze dat graag willen.

Ik merk voornamelijk in Milaan dat je waakzamer moet zijn als je gaat fotograferen met mensen erop. Dit komt mede doordat ik x aantal maanden per jaar er woon.
Bij de kathedraal van Milaan zal het nog mee vallen ivm de drukte (raad wel aan om met 2 of meer personen hier naar toe te gaan als je met meerdere personen gaat.

Maar vraag net zoals in Nederland, als de persoon de onderwerp is, vraag ik wel toestemming, meestal maak ik tevens een praatje met de persoon, soms willen ze de foto ook per email van je krijgen of krijg ik spontane reacties.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In sommige culturen is het niet wenselijk om mensen op de gevoelige plaat vast te leggen, omdat - in hun overtuiging - dan een stukje ziel van ze wordt weggenomen.
Verstandig is daarom je eerst goed in te lezen in die cultuur.
Bij evenementen in Nederland vraag ik het eerst netjes en vraag dan ook of ze behoefte hebben aan die bestanden en wissel e-mail adressen uit.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aantal evenementen gehad waar ik toestemming had om te fotograferen van de organisatie (ze mochten zelfs de foto's gebruiken voor promotie materiaal), echter tijdens diverse evenementen alsnog van de terrein verwijderd door de organisatie en beveiliging (terwijl alles zwart op wit stond, zonder enige aanleiding).

Ga voor de rest geen namen noemen van de evenementen/festivals.

Hou het voortaan wel op natuur, portret/straat fotografie.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat nog nooit meegemaakt. Wel dat beveiliging niet goed op de hoogte was. B.v. dat je tijdens een festival ongeveer op de helft van het eerste nummer al verzocht werd de fotopit te verlaten terwijl de organisatie juist geregeld had met de artiest dat je de hele set mocht fotograferen. Of dat je opeens niet meer naar de persruimte backstage mag nadat de eerste beveiliger was afgelost door een nieuwe (terwijl de redactie daar zat te wachten op je foto's). 

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-7-2022 om 13:48, redactiezoomnl zei:

Mensen zijn sinds invoering AVG in Nederland heel angstig geworden terwijl er eigenlijk niets veranderd is tov voor die tijd. In het buitelnand is dit absoluut anders. Voor de goede orde straatfotografie mag gewoon volgens de AVG! Stellen mensen vragen dan ga ik geen discussie aan maar geef ze een visitekaartje en vraag ze om een mail te sturen dan stuur ik de foto's. Van te voren vragen of je foto mag maken geeft minder spontane beelden en dat vind ik jammer dus ik vraag het nooit maar maak mezelf ook niet onzichtbaar. Dit heeft in het buiteland hele leuke contacten opgeleverd, zo fotografeerde ik in Japan een bruidspaar en kreeg als reactie dat dit het mooiste kado voor hun bruiloft was. 

 

aangepast door froukeringenoldus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...