Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Voorstel aan de moderator: Kan dit topic in een speciale categorie geplaatst worden? (waar bijvoorbeeld ook Portret-, stilleven- en/of macrofotografie specifiek besproken wordt)

Ik heb een stellingrek van 180 cm hoog in twee delen naast elkaar gezet. Een lekbak van een magnetron in de plank bevestigd en daar een aftapkraan in gemaakt.
Wat balkjes, hout, pvc, plexiglas, plastic geleiderail (voor de achterwand) en kraantjes/slang (te verkrijgen bij de aquariumafdeling van een tuincentrum)

Op youtube kan je filmpjes vinden van electronische druppelaars. Uiteraard kan je dat ook inbouwen. Ik tel en druk dan af. Dat kost meer tijd, en foto's maar maakt et wel leuker dan dat je electronica de foto laat bepalen.

 

Opstelling.thumb.jpg.0699ecd140bf3fba9b24536196519ce3.jpgFlitserhangt.thumb.jpg.674e4668f8e3c84aab163866b897f176.jpg

Positieachteflitser.jpg

Druppelbuizen.jpg

Vuldop.jpg

Druppelaar.jpg

Achterfiltser.jpg

Kraantje.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60 Goed idee!  ik zat net het zelfde te denken idd mbt nieuw onderwerp/categorie.

@Michelle aangezien dit echt voor de beheerder is, hoe denk jij hier over?  wellicht onder het kopje Fotografen voor elkaar een nieuw hoofdstuk met FOTOGRAFIE ONDERWERPEN ofzo??   

En daaronder bijvoorbeeld de druppels van Hans.  en inderdaad meer specifieke onderwerpen??

  • Thanks 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60 maar het is wel een indrukwekkende opstelling hoor. top.

Zelf gemaakt?

nu snap je vast wel dat ik nu ook wel benieuwd ben met wat je hiermee kan maken als resultaat he ;).

je hebt vast wel al ergens iets van druppels online?

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik mezelf die MIOPS voor kerst cadeau gedaan. ?

Kijk als je dit daar al mee kan bereiken. Uiteraard na vele vele vele foto's denk ik idd. Triggerde jij via miops de camera of de flitser(s)? Zag dat je het beide kunt namelijk. 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles met de Miops App: de camera, de druppelaar en de flitsers.
De  camera met sluitertijd is niet zo belangrijk. Eén seconde of zo. De druppel(s) bevries je met de flits.

Daarom wordt zowel het laten vallen van de druppel(s) als wel het afvuren van de flits door de miops gedaan.
En om dat  - in milliseconden - in te stellen ben je idd even aan het proberen.

Maar heb je de afstelling goed, dan kun je vanuit je luie stoel op het knopje blijven drukken. Elke foto is dan raak!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer de druppel installatie gebruikt. De druppels liepen goed maar echt gelukte foto's zaten er niet bij. Flitsers stonden op hoge snelheidsynchronisatie. De camera op 1/200e. Maar geen bevroren druppels. De Miops klinkt aantrekkelijk, maar dat haalt de hele kik van op tijd afdrukken weg. Wat YWvU al zegt "vanuit je luie stoel op het knopje blijven drukken. Elke foto is dan raak!"

 

220123Drupple_f4.5_1_640_ISO800.JPG

220123bol.JPG

220123Aardbei splash.JPG

220123GoedeStart.JPG

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hé dat druppelen. Als het je te pakken heeft wordt het een soort verslaving ..... ?

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je de druppel met je sluitertijd probeert te 'bevriezen'. Dat gaat je toch nooit lukken!?
In mijn foto's gebruik ik een sluitertijd van een halve tot een hele seconde. Maakt eigenlijk ook niet uit .... :-).

Zorg dat de kamer verduisterd is, dus geen 'vals' licht, en je bevriest de druppel met de flits. Dan heb je het over belichtingstijden van minder dan 1/10.000e seconde !

En ja, als je de instelling van de Miops goed hebt zijn veel meer foto's raak. Maar dan kun je juist gaan spelen met meer/minder druppels, de grootte van de druppels, kleurfilters, kleurtje in het water et cetera.  En zo blijf je echt nog wel even bezig ?

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut waar, het blijft onvoorspelbaar hoe de druppel eruit komt te zien.

Ik kan mijn 'studiootje' niet helemaal verduisteren. Langs het rolgordijn komt een streepje licht. Ook 's avonds, aangezien ik in een appartement woon en er een lamp naast de voordeur zit. Maar ik ga het uitproberen.

Ik ben het met je eens dat je, nadat je de instelling juist heb, meer kan uitproberen.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...