Ga naar inhoud

Zijn er landen bekend waar wettelijke beperkingen zijn aangaande fotografie?


Bladehans60

Aanbevolen berichten

Klopt van de Eiffeltoren. Dit heeft te maken met het auteursrecht van de kunstenaar, zodra de verlichting aan is.  

Zie o.a. dit blog wat daar over gaat
https://www.zoover.nl/blog/msn/fotos-van-de-eiffeltoren-posten-hartstikke-verboden

Een algemeen blog is deze: https://www.reisgraag.nl/artikelen/wetgeving-foto-s-maken-buitenland/

Het is dus altijd goed om bij het plannen van je reis, goed lokale wet- en regelgeving te bekijken. Veelal mag fotograferen wel (al dan niet tegen betaling), uitsluitend voor persoonlijk gebruik. Better safe than sorry ? 

  • Like 2

? Eyes like a shutter, Mind like a lens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
Op 11-1-2022 om 21:50, Bladehans60 zei:

Ik kwam dit artikel tegen, vandaar mijn vraag.

 Zwitsers dorpje verbiedt fotografie - Photofacts

 

De reden van dit verbod vind ik dan weer wel hylarisch! 

Gevoelige installaties ( militair maar ook energie centrales en zelfs publieke vliegvelden en treinstations ) moet je altijd voorzichtig mee zijn net als religieuze zaken. Meestal staan er in toeristengebieden wel borden als fotograferen niet toegestaan is maar je even wat inlezen op de regeltjes (niet enkel voor fotografie) kan nooit kwaad. Atomium en IJffeltoren wist ik bijvoorbeeld niet, wel dat er copyright rust op het plafond van de sixtijnse kapel in Rome (ben er bijna uitgegooid, maar heb m toch; eigenwijs ...) zo zullen er nog wel meer dingen zijn die om vergelijkbare redenen niet zomaar gefotografeerd mogen worden. Aan de andere kant zou ik al was ik kunstenaar of architect juist blij zijn met de fotografische aandacht, maar het zal wel neerkomen op eigen verkoop en dus centjes.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Sixtijnse Kapel en de Eiffeltoren rust helemaal geen copyright. Auteursrechten verlopen volgens internationale verdragen 70 jaar na de dood van de maker, dus die zijn in deze gevallen al lang verstreken. 
In het geval van de sixtijnse kapel bijvoorbeeld kan de eigenaar wel in zijn algemene voorwaarden stellen dat hij jou tegen betaling binnen laat, op voorwaarde dat je geen foto's maakt. Daar kunnen goede redenen voor zijn, bijvoorbeeld omdat de eigenaar van een monument zelf met de verkoop van foto's, ansichtkaarten etcetera wat geld bijeensprokkelt voor de altijd nodige, peperdure restauraties. Of bijvoorbeeld bij de Mona Lisa in het  Louvre, waar enorme opstoppingen ontstonden doordat iedereen een selfie bij dat piepkleine schilderijtje wilde maken.
Vanaf de openbare weg een foto maken van de Eiffeltoren kan echter niemand je verbieden.
Overigens lijkt die nieuwe wet in dat Zwitserse dorpje me eerder een ludieke pr-stunt dan een serieuze wet.

aangepast door PeterKosterHT
Toevoeging
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is correct. Alleen kom je dan aan het volgende punt; het auteursrecht op zaken in de openbare ruimte is beperkt tot die zaak zelf. Dus een foto van alleen de verlichte Eiffeltoren mag niet. Maar plaats je die in de omgeving (pak 'm beet: je staat op de Tour Montmartre en fotografeert de verlichte toren te midden van  het Invalides, de Seine en het Trocadero), dan mag het weer wel. want dan is Eiffeltoren slechts een bestanddeel van een nieuw kunstwerk.
Overigens geldt daar dan weer een bijzondere uitzondering op: je mag gebouw of kunstwerk alleen in je foto opnemen - zoals het daar staat. Als je de verlichte toren fotografeert mag je het Invalides dus niet wegfotoshoppen omdat dat in de weg staat... 

aangepast door PeterKosterHT
aanvulling
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

In Egypte mag je bijv. in de Vallei der Koningen in sommige graven ook niet fotograferen. Maar dit gebeurt meer dan waarschijnlijk om de mooie Egyptische muurschilderingen te beschermen tegen het overmatig licht (d.w.z. verbleken door het voortdurend flitslicht van de bezoekers). Dat vind ik dan weer meer dan verantwoord.

aangepast door kingcanon

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

In Italië mag je in museum geen foto’s maken (in tegenstelling tot Nederland met uitzondering van bepaalde collecties) voor privé mag je verder gerust foto’s maken, echter in bepaalde regio’s zoals Lombardije (waar Milaan onder valt), is het zo dat als je voor professionele doeleinden wil gebruiken, dat je tevens toestemming moet hebben omtrent de gebouwen (regelgeving Italië helaas).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...