Ga naar inhoud

Welke Stocksite wel en welke niet?


SimonPannekoek

Aanbevolen berichten

Goeieavond mede fotografen,

Ik zit met een vraag waar jullie waarschijnlijk wel raad mee weten. Welke stocksite is het waard om naar te uploaden en  veel moeite in te stoppen (Naast Shutterstock en Nederlandse beeldbank) ?

Ik loop bij 500px bijvoorbeeld al tegen het probleem aan dat je maar 7 uploads per week mag doen?

Ik hoor graag jullie suggesties en ervaringen! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ko3ntje zei:

We hebben een stock fotograaf op forum ?die uitleg geeft op zijn site

https://www.kruwt.nl/

Info genoeg.

Dank! Daar heb ik weinig meer aan toe te voegen ?. Van harte welkom op mijn website !

Voor je specifieke vragen kun je kijken naar Met welk stockbureau zou ik moeten beginnen?  en Hoe bied ik foto's aan?

Heb je nog andere vragen, ik probeer ze graag te beantwoorden. Stel je vraag op mijn website of hier. Tenminste, als we de rest van de forumleden daar dan niet te veel mee vermoeien ?.

Ik merk het wel ....!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, TWvU zei:

Dank! Daar heb ik weinig meer aan toe te voegen ?. Van harte welkom op mijn website !

Voor je specifieke vragen kun je kijken naar Met welk stockbureau zou ik moeten beginnen?  en Hoe bied ik foto's aan?

Heb je nog andere vragen, ik probeer ze graag te beantwoorden. Stel je vraag op mijn website of hier. Tenminste, als we de rest van de forumleden daar dan niet te veel mee vermoeien ?.

Ik merk het wel ....!

Goeiedag! Ik heb uiteraard u artikel bekeken, duidelijk overzicht. Is er een reden dat u 500px niet benoemd? 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-8-2022 om 18:03, SimonPannekoek zei:

Goeiedag! Ik heb uiteraard u artikel bekeken, duidelijk overzicht. Is er een reden dat u 500px niet benoemd? 

Nee, de enige reden is eigenlijk dat ik niet zelf bij 500px zit. Ik kan daar dus moeilijk iets over zeggen. Daarom behandel ik dit bureau  niet op mijn website.

En waarom zit ik er niet bij? Weet ik eigenlijk niet (meer)!? Er zijn vele tientallen stockbureaus en ik heb al jaren geleden de keus gemaakt om me bij de (toenmalige ) grootste en bekendste bureaus aan te sluiten. In ieder geval de bureaus die wat betreft verkopen bovenaan stonden in de (internationale) overzichten.

Ik heb sindsdien me wel nieuw bij een aantal andere bureaus aangesloten, maar alleen als ik daar zelf een zekere potentie in zag. 500px is bij mij tot dusver nog niet boven komen drijven. Ik heb nu bij alle bureaus een portfolio van wel meer dan 5000 foto's. Als ik bij jou lees dat ik er bij 500px maar zeven per week mag uploaden, is daar geen beginnen meer aan.  (Misschien lang geleden ook al een overweging van me, maar dat kan ik me niet meer herinneren ?).

Maar misschien heb jij heel andere ervaringen? Ik hoor ze graag!!

aangepast door TWvU
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik 500px maar niet als stock, als je er meer dan 7 foto's per week wilt uploaden dan moet je een betalend account maken en ik vraag me af of het stock verhaal daar wel zo goed loopt. Ik kan nergens terugvinden wat je foto's op zouden brengen en of het exclusief of niet is, nu moet ik zeggen dat ik daar ook niet heel hard naar heb gezocht, maar het wordt in ieder geval niet meteen duidelijk. Wel lees ik af en toe klachten van gebruikers dat 500px een foto in hun upload aanmerkt als geschikt voor verkoop om die als die dan voor verkoop aangemeld is af te keuren ...

Ik gebruik de website als soort portfolio, voor de likes en comments van anderen en niet als stockfoto website, voor de website van de fotoclub laten we de leden een account maken (als ze geen eigen website hebben) die dan gelinkt wordt aan de club site zodat ze zelf kunnen bepalen welke foto's ze laten zien

Mocht je toch een gokje wagen bij 500px dan zou ik gebruik maken van de unlimited upload die je de eerste maand (dacht ik maar kan inmiddels ingekort zijn ...) krijgt en dan kijken of je iets verkocht krijgt, je kan de foto's altijd weer afmelden voor verkoop als het niet werkt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie Stefanie71 :-).

Ik zit al bij heel wat stockbureaus en ben steeds kritischer geworden om daar nieuwe aan toe te voegen. Een paar van mijn criteria daarbij zijn:

  • Het bureau moet een redelijk aantal verkopen kunnen genereren (moeilijk van tevoren inschatten)
  • Een betaald account zou geen probleem zijn mits de verkopen daar dan uiteraard voldoende overheen gaan.
  • Ik moet niet-exclusief foto's kunnen aanbieden. Bij exclusiviteit wegen de (geringe) extra inkomsten meestal niet op tegen de gemiste verkopen bij andere bureaus. Mits je uiteraard bij meerdere bureaus aangesloten bent. Zit je maar bij één bureau, dan zou exclusiviteit een overweging kunnen zijn. Maar dan zou ik een van de echt grote jongens als Shutterstock, Adobe Stock of iStock daarvoor nemen.
  • Het bureau moet niet als een soort doorgeefluik opereren naar andere stockbureaus. Dan wordt je met je foto's een concurrent van jezelf. Zie ook het draadje dat PeterKosterHT hiervoor heeft benoemd.
  • Ik moet vrij ongelimiteerd een groot aantal foto's in één keer kunnen uploaden.
  • Na uploaden moet er geen grote nabewerking bij het bureau zelf meer nodig zijn. Bij sommige bureaus moet je dan (handmatig) nog eens zaken als categorieën oid toevoegen.

Wordt aan een van deze voorwaarden niet voldaan, dan zal ik bij een dergelijk bureau niet snel beginnen. Geen idee hoe dat voor 500px ligt. Maar wie weet ...!?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Misschien een beetje reclame, maar dan halen de moderatoren deze bijdrage maar meer weg ?

Maar mijn nieuwe Handboek Stockfotografie 2.0 is gereed. Alles wat je wilde weten over stockfotografie en misschien nog een beetje meer. Daarbij een kijkje in mijn eigen keuken en veel tips en trucs zoals ik ze in de afgelopen jaren ben tegen gekomen.

Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen op Handboek Stockfotografie versie 2.0 gereed en Handboek Stockfotografie.

Ik vind het altijd leuk om vragen daarover te beantwoorden, ... voor zover ik het antwoord weet .... ?

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...