Ga naar inhoud

Mark


FrozenMemory

Aanbevolen berichten

Hoi mensen,

Ik zie zojuist dat er hier ook een forum is, leuk. Ik ben 49, bijna 50 inmiddels, en woonachtig in Noord Brabant. Ben sinds 1999 eigenlijk al bezig met digitale fotografie. Eerst met een Olympus compactcamera met maar liefst 1.2 megapixel. Daarna sinds 2004 een Fuji F700 die ik 4 jaar gebruikt en nog steeds in bezit heb. In 2008 overgestapt op spiegelreflex. Een canon 450D. Daar kreeg ik destijds een beginnerscursus bij. Wat ik me ervan kan herinneren ging dat hoofdzakelijk over handmatig de witbalans instellen. Vrij omslachtig en nutteloos eigenlijk in mijn ogen. Wat ons ook duidelijk werd gemaakt was dat je de M stand moest gebruiken. Dat heb ik sindsdien gedaan, zonder eigenlijk te beseffen waar ik mee bezig was, want kende heel de belichtingsdriehoek niet. Enfin, zo nu en dan ging ik erop uit en nam de camera mee. Ook nog jarenlang lid geweest van het blad Zoom, maar die bleven uiteindelijk meestal ongeopend liggen. De camera en standaard objectieven brachten me niet wat ik wilde. Resultaten vielen me gewoon zwaar tegen zeg maar. 

Uiteindelijk in 2019 een sigma 105 mm macro objectief aangeschaft. Nog steeds icm de 450D, die inmiddels al 11 jaar oud was dus. In 2020 toch maar eens naar een nieuwe camera gaan kijken. Een 90D leek me wel wat maar vond ik wel erg prijzig. Toch maar voor de 250D gekozen. Na die een paar maanden gebruikt te hebben vond ik hem toch wel erg klein en iel voor mijn handen. Toen toch maar een 90D aangeschaft.  Een enorm verschil met de 450D natuurlijk. Toen ik hem een paar maanden had ook maar een Canon 100-400 mm L usm II gekocht. Wat een combi. Kom regelmatig in de Biesbosch dus dit was wel wat voor visarenden enzo dacht ik. Helaas liep de buffer veel te snel vol en de hoeveelheid ruis beviel me ook niet. 

(Mijn vrouw had trouwens de 250D overgenomen, en raakte ook besmet met het fotografievirus. Die heeft er een canon 70-300 L lens bijgekocht. Samen bezoeken we regelmatig vogelhutten.)

Enfin, begin 2021 toch maar gaan kijken voor weer een nieuwe camera. Lang zitten twijfelen tussen een R5 en R6. Uiteindelijk toch maar voor een R6 gegaan. Vond 1800,00 meerprijs voor 25 Megapixel meer wel erg veel. Filmen doe ik nooit, dus beetje zonde van je geld. Je kan het maar 1x uitgeven. Naast de 100-400 heb ik ook een 800 mm F11 gekocht. Toen las ik zoveel lovende verhalen over de nieuwe RF 100-500 mm, dan ik beide lensen die ik had maar verkocht heb, en een 100-500 ervoor in de plaats gekomen is. Gebruik nu hoofdzakelijk de R6 icm de RF 100-500 dus. Met name voor in vogelhutten en als we wandelen. Het is een heel veelzijdige lens. Het feit dat hij niet heel lichtgevoelig is wordt gecompenseerd door de R6 die heel goed overweg kan met hoge iso's.

Voor Macro heb ik nog de sigma 105 mm en een Laowa 100 mm ultra macro. Hele fijne lens ook. Daarnaast heb ik nog een 85 mm 1.2 portretlens, die ik ook regelmatig gebruik. En een hele rits accesoires zoals statieven, studiolampen, reflectieschermen, diffusers, flitsers, macroflitsers en wat al niet meer.

Heb in 2020 samen met vrouwlief nog een beginners- en gevorderden cursus gedaan. We weten nu blindelings waar we het over hebben als het om de belichtingsdriehoek gaat en wat alles doet in elk geval. Daarnaast heb ik nog een aantal cursussen gedaan voor vogelfotografie, bif, licht bij macrofografie, Lightroom en Photoshop.

We boeken nog regelmatig commerciële fotohutten en gaan er ook zo nu en dan op uit. Nou, heel verhaal, maar dit was in het kort zo'n beetje de samenvatting! Had ook Sind 2008 al een account hier, maar nog weinig gebruik van gemaakt Leuk om die oude foto's van mezelf terug te zien, en ook wat beschamend. Laat ze wel mooi staan, want zo kan ik mooi de vorderingen zien die ik zelf gemaakt heb.

Groeten, 

Mark

 

  • Like 3

www.frozenmemory.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, markdeweert zei:

Daarnaast heb ik nog een aantal cursussen gedaan voor vogelfotografie, bif, licht bij macrofografie, Lightroom en Photoshop.

Volgens mij is dit de meest uitgebreide voorstelling op dit forum. ?Maar geweldig verhaal hoor en natuurlijk van harte Welkom. 

Ik heb maar een vraagje over je hele lap tekst. Ik kan de term BIF niet plaatsen in deze context. Of is het een typfoutje. ☺️?

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Ko3ntje zei:

Volgens mij is dit de meest uitgebreide voorstelling op dit forum. ?Maar geweldig verhaal hoor en natuurlijk van harte Welkom. 

Ik heb maar een vraagje over je hele lap tekst. Ik kan de term BIF niet plaatsen in deze context. Of is het een typfoutje. ☺️?

Bedankt Koentje,

Haha, BIF = Birds in Flight. Vliegende vogels dus. Geen typfoutje ?

  • Like 2
  • Thanks 1

www.frozenmemory.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, markdeweert zei:

Ik vind het trouwens heerlijk dat er hier een forum is! Vrijwel overal hebben facebookgroepen de forums verdrongen, maar doe mij dit maar! Zal de leeftijd zijn misschien...

Weet niet of het leeftijd is. Of hoe oud of jong je bent maar ik heb het ook hoor. ?

Jaren geleden ook erg jammer toen het forum van destijds offline verdween. 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Ko3ntje zei:

Weet niet of het leeftijd is. Of hoe oud of jong je bent maar ik heb het ook hoor. ?

Jaren geleden ook erg jammer toen het forum van destijds offline verdween. 

 

5 uren geleden, markdeweert zei:

Hoi mensen,

Ik zie zojuist dat er hier ook een forum is, leuk. Ik ben 49, bijna 50 inmiddels, en woonachtig in Noord Brabant. Lap tekst.

Groeten, 

Mark

 

??

  • Haha 1

www.frozenmemory.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, markdeweert zei:

Ik vind het trouwens heerlijk dat er hier een forum is! Vrijwel overal hebben facebookgroepen de forums verdrongen, maar doe mij dit maar! Zal de leeftijd zijn misschien...

Kijk, daar kan ik me nu helemaal in vinden ?

Ik vind Facebook veel te vluchtig. Na een tijdje zijn oude berichten niet meer terug te vinden. Een forum als dit heeft een zoekfunctie (die ik overigens nog niet geprobeerd heb) dus dat is heel anders.
En daarnaast staat de hele policy van facebook me gewoon niet aan ...!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...