Ga naar inhoud

Cloud backup


marcoH

Aanbevolen berichten

Ja, daar is ‘ie dan. 
Heb al wat backup oplossingen voorbij zien komen, maar ik ben specifiek op zoek naar goede cloud backup/opslag. 
Er is veel op dat gebied, maar wie heeft er ervaring met de grotere services. Smugmug is helaas geen optie, want raw backup betaal je extra bovenop je abonnement. Idrive en backblaze zijn grote jongens, maar zitten wel in de VS (weet niet of dat direct een nadeel is) ze zijn wel beide erg betaalbaar voor onbeperkte opslag. Strato en andere nederlandse, dan wel Europese services zijn reteduur. Wel betrouwbaar en europees veilig zeg maar. Wat is jullie ervaring?

google, dropbox, iCloud zijn voor mij geen echte opties. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt veilig wilt zitten, moet je in mijn beleving gewoon niet in de cloud gaan zitten, want dan weet je nooit wat er met je bestanden gebeurt (zelfs niet als je stevig betaalt, al is het maar omdat je niet weet hoe goed de provider zijn systemen beveiligd heeft).

Mijn idee: je maakt een dubbele backup op twee mobiele harde schijven. Eén daarvan bewaar je thuis, de ander in je auto, je tweede huis, je boot, of bij een vertrouwd familielid/vriend (er zijn ook nog bedrijven die kluisjes verhuren, geen idee wat dat kost). De kans dat beide backups tegelijk verloren gaan lijkt me nagenoeg nul (zeg nooit nooit:classic_biggrin:).

Voor andere reageerders is het wellicht handig als je aangeeft waarom Googje, Dropbox en Icloud voor jou geen opties zijn.

aangepast door PeterKosterHT
Tikfoutjes gecorrigeerd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begint je topic met cloud backup, om vervolgens te melden dat dat niet een optie is voor je.. Ik ben ook wel benieuwd naar waarom niet. 

 

Ik heb mn minder spannende raw's allemaal in dropbox staan. De snelkoppeling die lightroom maakt zijn ook verwijzend naar de dropbox locatie. Enige nadeel is dat wanneer je er aan wilt werken, de bestanden wel even lokaal moeten staan. Dus het wisselen vraagt wel iedere keer download tijd (off- en online beschikbaar maken)

Mn modellenfoto's, en zeker de naakten staan allemaal lokaal. ik kan en wil het niet riskeren dat die door een hack of wat dan ook op het net komen buiten mijn medeweten om. Ik doe daar zoveel mogelijk aan om dat te voorkomen. 

Heb een dropbox account van 2tb en een ext ssd schijf van 1tb. Daar kan ik echt wel even mee vooruit. 

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, darka zei:

Je begint je topic met cloud backup, om vervolgens te melden dat dat niet een optie is voor je.. Ik ben ook wel benieuwd naar waarom niet. 

wel bij de les blijven, ook al is het nog ochtend ? 

ik schreef dat icloud, dropbox etc geen optie zijn. ik zoek namelijk geen sync service maar een opslag/backupservice.

 

oke, ik zoek een service om of alleen onbeperkt backups te maken, of ook een optie om simpel bestanden op te slaan.
waarom cloud? geen risico van harde schijven die er mee stoppen.
Uiteraard heb ik een externe hd voor de opslag van mijn foto's en maakt Timemachine backups naar een tweede externe schijf. Al mijn foto's inclusief raw worden nu nog automatisch en onbeperkt naar Amazon drive geupload, maar die dienst gaat stoppen ergens in 2023. Bovendien worden xmp bestanden niet meegenomen en dan zou ik in geval van een ramp al mijn bewerkingen kwijt zijn.

Qua veiligheid hebben een aantal grote spelers goede versleuteling en ook zero knowledge beleid, dus ook het bedrijf zelf kan niet bij je bestanden. Er zijn zelfs diensten waar je nooit een nieuw wachtwoord kan aanvragen zodat je bestanden altijd veilig zijn. Je moet dan alleen nooit je wachtwoord vergeten.

Ik wil onbeperkt of anders ontzettend veel, kunnen backuppen of opslaan, zodat ik me nooit druk hoef te maken om de beschikbare ruimte. Ook wil ik de externe schijven die ik heb kunnen backuppen naar de cloud (bijvoorbeeld Idrive ondersteunt dit) zodat ook al mijn oude foto's met terugwerkende kracht een veilige extra kopie hebben. In dit geval heb ik altijd de zekerheid van een backup, dit soort diensten maken immers zelf ook een backup van jouw backup om het maar even simpel te zeggen.

Ik zoek geen syncservice zoals dropbox of icloud, deze bewaren geen oudere versies en zijn geen backupservice. als ik per ongeluk een foto wis op mijn telefoon, dan wordt deze ook gewist op mijn desktop. Als ik 1tb aan bestanden op zo'n service plaats, dan wordt dat gesynchroniseerd met elk apparaat dat er aan hangt, en dat is nou niet echt fijn voor de opslagruimte die ik niet op die apparaten heb. De werking van dit soort diensten is gericht op delen en wat bestanden opslaan, niet op backups maken. 

Ik ben dus benieuwd of er anderen zijn met ervaring met een dienst als backblaze, idrive, pcloud etc. nog een externe schijf aanschaffen en om de week wegbrengen kan altijd nog, maar in mijn ervaring laat ik dit versloffen en heb ik er simpelweg geen zin in.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een account op https://internxt.com/, een cloud-bedrijf uit Spanje die de Europese regels volgt en waar privacy hoog in het vaandel staat.

Military-grade encryption, Zero-knowledge technology, GDPR-compliant synchronization en End-to-end encryption. (zie hun Privacy-tabblad).

Ik heb het nog niet lang maar dus geen last van Amerikaanse invloeden. Bekijk het even en zie dan of het iets voor je is. Delen kan er ook.
Op deze plaats: https://internxt.com/cloud-storage-comparison  staat een vergelijking met ander diensten.

Mocht iemand toch iets beter hebben wil ik het wel weten.

 

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, RonnyDB zei:

Op deze plaats: https://internxt.com/cloud-storage-comparison  staat een vergelijking met ander diensten.

Wij van wc-eend adviseren wc-eend? Deze link is niet geheel onafhankelijk, aangezien het een vergelijking is op de website van de aanbieder, die zichzelf natuurlijk heel positief zal neerzetten hier ☺️

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-10-2022 om 07:03, vBartheld zei:

Wij van wc-eend adviseren wc-eend? Deze link is niet geheel onafhankelijk, aangezien het een vergelijking is op de website van de aanbieder, die zichzelf natuurlijk heel positief zal neerzetten hier ☺️

Zo'n zelfde lijstje staat bij de meeste andere aanbieders ook, ik heb deze https://www.transip.nl/stack/  , ooit genomen toen ze 1TB gratis in de aanbieding hadden (lang geleden) tot nu toe voldoet 1TB voor mij en ik krijg nog een korting omdat ik vanuit het gratis overgegaan ben. Ik back-up hier ook enkel familiefoto's  e.d. en gebruik het niet als algemene back-up, denk als je alles wilt gaan back-uppen in de cloud dat het sowieso een dure grap gaat worden

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-10-2022 om 13:26, marcoH zei:

Ik ben nu aan het testen met Jottacloud. Onbeperkt backup, archief en synchronisatie voor 80 euro per jaar of 8 euro per maand. 

Toch vreemd dat ze dan toch ook nog 1 5 en 10T abo's aanbieden, benieuwd hoe zeer de uploadsnelheid geknepen wordt na die 5T om die andere abo's te rechtvaardigen ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Toch vreemd dat ze dan toch ook nog 1 5 en 10T abo's aanbieden, benieuwd hoe zeer de uploadsnelheid geknepen wordt na die 5T om die andere abo's te rechtvaardigen ...

Dat gaat om gezinsabonnementen, is weer net wat anders. Voorlopig zit ik nog niet aan 5tb, maar het zal vast niet prehistorisch traag worden. Heb al gelezen van mensen die er ver overheen zijn, maar er stonden geen klachten over snelheid bij. 
Ik vind het vooral belangrijk dat er ook een archieffuntie in zit. Dan kan ik (oude) volle schijven naar Jottacloud kopiëren en dan blijft het daar staan zonder dat ik elke keer de schijf aan de computer moet hangen voor de backup. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-10-2022 om 13:26, marcoH zei:

Ik ben nu aan het testen met Jottacloud. Onbeperkt backup, archief en synchronisatie voor 80 euro per jaar of 8 euro per maand. 

Dan hebben ze het juist verhoogd:

Jottacloud Personal.png

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort denk ik eens testen met Amazon Prime. Dacht dat dit wel nog duurder was. 

Maar dan nog blijft de vraag of dit bied wat je aan opties zoekt.

Maar voor die 3 euro. Zeker het testen waard. ??

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb prime, maar de Amazon Drive is er niet meer vanaf december 2023.

nu blijft Amazon Photos nog wel bestaan, maar ik weet effe niet of ik dan nog mijn raw bestanden kan uploaden, dat gaat nu via drive volgens mij. Handig zo’n service die je een keer aanzet en niet meer naar om hoeft te kijken, maar door het gemak weet je soms niet meer hoe of wat. ? Sowieso blijf ik het wel gebruiken, hoe meer backups hoe beter toch. Afgezien van Amazon wilde ik toch ook een andere service, xmp bestanden gaan namelijk niet mee in de backup. Wel zo fijn als de bewerkingen er ook nog zijn in geval van nood. Anders kan ik met alles opnieuw beginnen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...