Ga naar inhoud

Foto's laten bewerken door AI?


Lenjan

Aanbevolen berichten

Wel of niet een goed idee. Je kan door Imagen je foto's laten bewerken (https://www.imagen-ai.com).

Je upload eerst minimaal 5000 bewerkte foto's via je Lightroom catalogus. Imagen gaat daar mee aan de slag en analyseert de bewerkingen die je hebt uitgevoerd. Daarvan wordt een profiel aangemaakt. Is je profiel klaar kan je aan de slag en je foto's laten bewerken. Die bewerkingen kan je vervolgens downloaden in je Lightroom catalogus. Dus niet de foto's zelf maar alleen de bewerking. Die bewerking kan je indien nodig per foto nog aanpassen in Lightroom. Die definitieve bewerkingen kan je vervolgens nog weer uploaden zodat het systeem steeds slimmer wordt en de foto's in jouw stijl bewerkt worden.

Ik kan me voorstellen dat het voor trouwfotografen die veel foto's te bewerken hebben een hoop werk uit handen kan nemen.

Behalve je eigen aangemaakte profiel kan je echter ook ervoor kiezen een profiel van 1 van de talenten te kiezen en je foto's in hun stijl te laten bewerken. 

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, als je regelmatig van dat soort batch-klussen hebt, is 7 dollar per maand een overzichtelijk bedrag en bespaart het je veel tijd. Maar alles valt of staat met de kwaliteit van de ai. Waarbij ook de vraag is wat je zelf nog kunt finetunen in de standaardprocedure.

En eigenlijk moet je deze aanbieding gewoon afwegen tegen de prijs van een lightroom-abo, want als ik het goed heb is dat juist ook sterk in batch-verwerking. Met dat verschil dat je daar elke serie foto's je beste instellingen in kunt geven, waar Imagen zich kennelijk baseert op een gemiddelde uit 5000 foto's. Prima als je altijd hetzelfde soort werk maakt, maar ik varieer nogal eens (critici zullen zeggen dat ik geen eigen stijl heb :classic_angry:). 

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult beide nodig hebben, zowel Lightroom al Image. Imagen verzet alleen de schuifjes in Lightroom, doet verder niets met de foto's. Vervolgens kan je die nog naar wens aanpassen en als je klaar bent exporteer je ze uit Lightroom in het gewenste formaat.

Lightroom is inderdaad ook goed in batchverwerking. Imagen zal dus wel wat meer moeten doen. B.v. de foto analyseren om te bepalen hoeveel die opgelicht moet worden.

Heb William Rutten ook wel eens horen zeggen dat hij niet echt een eigen stijl heeft en die is toch aardig succesvol.? Een eigen stijl kan ook een nadeel hebben. Kan ook betekenen dat klanten niet bij je terugkomen omdat jij teveel vasthoud aan je eigen stijl terwijl je klanten net iets anders willen.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees dan kun je net zo goed je eigen meest gebruikte instellingen in een preset zetten, je moet de foto's toch controleren als je Imagen erover gegooid hebt dus dan ben je een groot deel van de tijdswinst alweer kwijt, en ik weet niet hoe sterk het programma is maar als je toch nog foto's achteraf moet gaan aanpassen dan zie ik de meerwaarde niet

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De AI maakt dus eigenlijk een gemiddelde van al je opgeladen foto's en geeft je een profiel. Dat is voor mij niet goed, een deel van je foto's zou je hoger of lager dan dat gemiddelde willen maken en ik heb liever eigen controle daarover.


Wat gaat AI doen als er een aantal High-Key of Low-key foto's erbij zijn, of HDR- en avond/nachtfoto's? Die worden allemaal meeberekend in dat profiel dat dus niet meer klopt voor het gemiddelde.
 

  • Like 1

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, RonnyDB zei:

De AI maakt dus eigenlijk een gemiddelde van al je opgeladen foto's en geeft je een profiel. Dat is voor mij niet goed, een deel van je foto's zou je hoger of lager dan dat gemiddelde willen maken en ik heb liever eigen controle daarover.


Wat gaat AI doen als er een aantal High-Key of Low-key foto's erbij zijn, of HDR- en avond/nachtfoto's? Die worden allemaal meeberekend in dat profiel dat dus niet meer klopt voor het gemiddelde.
 

Dat was mijn punt inderdaad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen een gemiddelde van je bewerkingen maken is in mijn ogen geen AI. AI zou op foto's met een verschil in belichting, kleurtint, ruis/iso waarde, scherpte etc etc. verschillende bewerkingen moeten uitvoeren. Dus niet 1 gemiddelde over alle foto's. Dan zou je zoals @Stefanie71 al zei net zo goed een preset kunnen maken en die over alle foto's gooien.

Alhoewel ik bijna zeker weet dat het voor mijn concertfoto's niet gaat werken (o.a. vaak lokale aanpassingen) heb ik toch even een proefaccount aangemaakt. Mijn profiel is inmiddels aangemaakt. Zal zo eens een paar foto's laten bewerken.

@RonnyDB Je kan meerder profielen aanmaken. Voor High-Key en Low-Key zal je dan voor beide een apart profiel kunnen aanmaken. Maar zou daarvoor en voor avond/nachtfotografie er niet eens aan beginnen tenzij je vaak selecties van +/- 100 foto's of meer  moet bewerken.?

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou b.v. iedere Canon gebruiker die dezelfde beeldstijl heeft geselecteerd dezelfde bewerking op zijn foto hebben. Dat is hier niet geval. Als jij mijn foto's op jouw manier had bewerkt zouden het resultaat  anders uit zien.

Als je een grote batch trouwfoto's of b.v. sportfoto's te verwerken dan zal een heel groot in dezelfde stijl bewerkt worden. Voor hen zou het een uitkomst kunnen zijn.

Ik zou het nu ook nog niet doen. Zoals de resultaten nu zijn moet ik er nog teveel aan nabewerken. Merk b.v. dat er bij geen enkele foto een vignet is meegegeven terwijl ik dat vaak wel doe. Maar wie weet hoe het zich ontwikkeld. Lightroom wordt bv ook steeds slimmer met zijn masking.

Overigens schiet lang niet iedereen alles in de M stand. Ik b.v. ook niet. Ook in de A(v) stand en T(v) stand heb je alles zelf in de hand.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, als je veel dezelfde soort foto's hebt die je snel moet bewerken voor een klant dan kan ik me de meerwaarde wel voorstellen, voor mijzelf niet. Ik ben een van de hak op de tak en nog ff dit proberen fotograaf dus dan werkt het al niet  en wat marcoH ook al aangeeft, nabewerken is gewoon leuk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Stefanie71 zei:

Tsja, als je veel dezelfde soort foto's hebt die je snel moet bewerken voor een klant dan kan ik me de meerwaarde wel voorstellen, voor mijzelf niet. Ik ben een van de hak op de tak en nog ff dit proberen fotograaf dus dan werkt het al niet  en wat marcoH ook al aangeeft, nabewerken is gewoon leuk

Nabewerken is inderdaad leuk maar er zijn ook momenten dat het even minder leuk als je nog een paar deadlines hebt en je er gewoon snel doorheen wil. ?

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2022 om 10:16, PeterKosterHT zei:

Ik ontdek steeds meer de lol van nabewerking

Ik ook, zo bewerk ik soms een foto, sla dit op en doe er nog andere onbepaalde bewerkingen bij om te zien wat die of die verandering (die je anders niet zou doen) als resultaat geeft. zo ontdek je nieuwe effecten en denk je: dat moet ik eens op die of die foto proberen.

  • Like 3

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 1 maand later...
  • 10 maanden later...

Ik gebruik de AUTO in CameraRaw en werkt vanuit daar verder. Als eerste kijk ik dan of de "zwarten en de witten" kloppen middels de ALT knop op het keyboard. Dan ga ik kijken of de kleuren niet clippen. Dan lensprofiel goed instellen en eventueel ruis eruit halen. Meestal is het dan goed. Zo niet ga ik vanuit CameraRaw naar Photoshop om verder af te werken.

Dit is mijn manier en is niet al te moeilijk. Hoe simpeler je het houd in de nabewerking des te mooier het allemaal wordt. Ik zie vaak foto's voorbij komen die een "overkill" aan bewerkingen hebben ondergaan. Vooral de kleuren clippen dan enorm. Goed naar het histogram kijken is ook erg belangrijk.

Een serie foto's uploaden om Ai daar een gemiddelde van te laten maken zal ik nooit doen. Dan is de lol van het bewerken er snel vanaf.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...