Ga naar inhoud

Wat is nu eigenlijk bokeh? Ofwel: stoor ik me er terecht aan?


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Een poging om de materie te begrijpen, want misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd.

Bij de term bokeh denk ik aan die lelijke, vaak wat hoekige vlekken op de achtergrond, zoals bij het kind in de eerste foto op deze Zoom-pagina over portretten. Daar kan ik me mateloos aan ergeren, wat lelijk en afleidend.

Maar als ik op die pagina doorscroll, wordt bij een (dubbele)  foto van een dame ten voeten uit gezegd dat bokeh gewoon de zachte vervaging van de achtergrond is. Zoals op die foto's, vind ik dat prima.

Naar de kern: wat is bokeh nu echt?  En bokeh of niet: hoe voorkom je die lelijke vlekken?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bokeh betekend letterlijk vaag (Japans) dus de zachte achtergrond die je wel mooi vind valt er onder, maar ook de bollen waar je je aan stoort. Dat is een kwestie van smaak trouwens, ik vind het zelfs zo mooi dat ik af en toe in mijn thuis-tafel studio dit effect probeer te creëren met lampjes uit de kerstdoos. Hoe rond of hoekig de bollen worden ligt aan de lens die gebruikt wordt, mn het aantal lamellen van het diafragma. Om die 'lelijke' bollen te voorkomen moet je zorgen dat je geen punt lichten in je achtergrond hebt, dus geen open bladerdak waar de zon door schijnt, geen schitterend wateroppervlak en geen kerstlampjes ? 

 

aangepast door Stefanie71
schrijffout
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord 'boke' werd overgenomen uit de Japanse taal. Het betekent 'onscherpte'. Boke is het tegenovergestelde van 'pinto', een ander Japans woord dat naar de scherpte in een foto verwijst. 'Pinto' lijkt overigens afgeleid te zijn van het Engelse 'point' (point of focus) of zelfs van het Nederlandse 'punt'.

De transcriptie of schrijfwijze 'bokeh' werd in 1997 geïntroduceerd door Mike Johnston in het tijdschrift Photo Techniques. Om de correcte uitspraak van het woord 'boke' door Engelstaligen te bevorderen voegde hij de letter 'h' toe.

Aan het woord 'bokeh' wordt nu meer betekenis toegekend dan alleen de letterlijke betekenis 'onscherpte'. Het heeft betrekking op de kwaliteit van de onscherpte en wordt geassocieerd met aangename onscherpte. Voor deze nuancering zou men in het Japans het woord 'boke-aji' gebruiken.

Soms wordt de foutieve spelling 'bouquet' gebruikt, omdat men niet bekend is met de herkomst en betekenis van het woord 'bokeh'.

  • Like 1

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een oude van oorsprong Hongaarse baas op een fotoclub leerde ik ooit dat bokeh het totale plaatje van een objectief is. Dus niet alleen de achtergrond-onscherpte, maar de kleurweergave, de scherpte en het contrast. Hij liet verschil zien tussen moderne keihard weergevende en ouderwetse zachte objectieven.

Eenzelfde portret met een oud Leitz glaasje en een nieuw Nikon dings, er zat een boel verschil in. Dat was wat hij bokeh noemde.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Waarschijnlijk heb je het zelf ook al langs zien komen maar zoom heeft een nieuwsbericht aan je vraag gewijd https://zoom.nl/nieuws/de-ene-onscherpte-is-de-andere-niet-alles-over-bokeh

enige wat ik daarin nog mis is dat je ook vormpjes bokeh kunt maken, ik heb daar zelf een tijdje terug een stukje over geschreven op het blog van fotografiereizen https://www.fotografie-reizen.nl/fotografie-tips/wat-is-bokeh 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...