Ga naar inhoud

Fotograferen met "oud materiaal"


just4fun
Ga naar oplossing Opgelost door Stefanie71,

Aanbevolen berichten

Wie fotografeerd nog met een verouderde camera en dito lenzen?

En loop je hierdoor tegen beperkingen aan? Of stimuleert het juist je creativiteit?

Zelf fotografeer ik met een Nikon D90 en ik vroeg me af er nog meer fotografen hiermee werken en wat je ervaringen zijn. Ik hoor het graag.

Groet, Wilma 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ik heb een paar jaar terug mijn canon 60D aan de kant gezet voor de 6DII omdat ik me serieus begon te storen aan de ruis, maar toen ik die ouwe weer moest inschakelen omdat ik de 6DII had laten zwemmen miste ik eigenlijk alleen het touch screen (hoe snel je daaraan gewent bent zeg) in de nabewerking viel me uiteraard ook de ruis weer op, maar niet meer als voorheen. Ik zie dat jou Nikon ongeveer uit dezelfde periode is als de 60D, wellicht met vergelijkbare issues ... Je hoeft toch niet altijd met het nieuwste van het nieuwste te lopen dus of een camera wel of niet voldoet ligt helemaal aan de eisen die je zelf stelt. Voor objectieven is het me nog niet voorgekomen dat ze me te verouderd zijn, goed glas gaat veel langer mee dan de gemiddelde camera (en minder glas ook is mijn ervaring) Ik gebruik zelfs nog af en toe de analoge lenzen van mijn eerste camera (met verloopstukje van de ali's want praktica en canon past niet zomaar 1 op 1)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oké, nee, ik kan niet zeggen dat de Nikon voor erge ruis zorgt, ik zet de ISO eigenlijk nooit erg hoog dus dat scheelt. Is het nog goed gekomen met die 6DII? 

Ik mis mijn Bridge camera vreselijk, het verwisselen van lenzen en het gewicht van die Nikon zijn eigenlijk mijn grote struikelblok en beperkt mijn creativiteit....het is niet meer even snel op een mooi fotomoment reageren maar altijd eerst kijken of de juiste lens er wel op zit....maar het voordeel van een oud toestel is wel dat ik er de instellingen mee geleerd heb, en nog steeds leer.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, just4fun zei:

 Is het nog goed gekomen met die 6DII? 

Nou, nee en eigenlijk toch weer wel, ik bleek beter verzekerd dan ik in 1e instantie dacht dus de camera is vervangen. 

Ik heb toevallig laatst een (goedkope) bridgecamera voor 'erbij' gekocht, kan me goed indenken dat je dat makkelijk even knippen mist, maar mijn ervaring is dat je met verwisselbare objectieven veel doelgerichter op pad gaat en het uiteindelijke resultaat dan ook beter is dan met de superzoom op de bridge. Tuurlijk heb je altijd momenten van had ik m'n macro lens maar of had ik maar meer zoom meegenomen, maar dan moet je jezelf gewoon even terug op de plaats zetten. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, darka zei:

ik hebn een jaar of 3 terug een analoge middenformaat camera aangeschaft. bedoel je dit ook? 

 

Dat valt niet onder verouderde camera maar is retro en helemaal hip. Zijn de rolletjes wel goed te krijgen en betaalbaar want ik zag laatst een stukje daarover dat ze niet aan te slepen zijn ...

Ik heb nog een doosje agfa 2x36, ga ze nog wel een keer opmaken maar ik verwacht er niet te veel van want ze zijn al echt oud maar ben gewoon nieuwsgierig wat het nog oplevert (of niet)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had voor de vakantie naar Italie een goedgeprijsde oude, maar in zeer goede staat 450D met 3 oude lenzen gekocht. Ik heb er prima foto’s mee gemaakt en er veel plezier van gehad. Ja, er is iets meer ruis en minder megapixels. Ik miste het touchscreen in het begin en de livemodus op zo’n oud kreng werkt voor geen meter. Maar je kan prima fotograferen met een oudere camera. 10 jaar geleden vonden we die foto’s toch ook subliem?

aangepast door marcoH
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Stefanie71 zei:

Dat valt niet onder verouderde camera maar is retro en helemaal hip. Zijn de rolletjes wel goed te krijgen en betaalbaar want ik zag laatst een stukje daarover dat ze niet aan te slepen zijn ...

Ik heb een middenformaat camera, waar zgn 120 film ingaat. 6x4.5 cm per negatief. Deze zijn vooralsnog goed verkrijgbaar, al zij het wel duur, maar ik heb nog een voorraadje liggen. en schaf met regelmaat wel 5 rolletjes per keer in. De 35mm rolletjes gaan als een malle momenteel. Leuk dat men inziet dat analoog nog steeds 'het' is. Na iedere keer ontwikkelen geeft het zo'n kick om te zien wat je maanden geleden hebt geschoten (ontwikkelen blijft bij mij wat liggen..)

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn Panasonic bridgecamera kon ik alleen nog gebruiken met automatische instelling omdat het instelwieltje kapot was waarmee ik kon wisselen tussen diafragma en sluitertijd,  Kosten reparatie 200 euro, dat vond ik te veel geld.

Van een vriendin kreeg ik haar oude camera- Nikon D3100 met standaard lens 18-55 mm. Heb hier een tweedehands zoomlens bijgekocht, 70-200 mm. Wat ik echt mis is het kantelbare scherm van de Panasonic. Verder tevreden. 

Doordat ik nu bewust ' moet' kiezen voor de ene of de andere lens, fotografeer ik rustiger en meer doordacht. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-1-2023 om 08:43, A.Knol zei:

Mijn Panasonic bridgecamera kon ik alleen nog gebruiken met automatische instelling omdat het instelwieltje kapot was waarmee ik kon wisselen tussen diafragma en sluitertijd,  Kosten reparatie 200 euro, dat vond ik te veel geld.

Van een vriendin kreeg ik haar oude camera- Nikon D3100 met standaard lens 18-55 mm. Heb hier een tweedehands zoomlens bijgekocht, 70-200 mm. Wat ik echt mis is het kantelbare scherm van de Panasonic. Verder tevreden. 

Doordat ik nu bewust ' moet' kiezen voor de ene of de andere lens, fotografeer ik rustiger en meer doordacht. 

 

 

 

 

Ja, jammer van die Panasonics, dat de reparatiekosten zo hoog zijn, dan begin je daar niet eens aan. Ik wilde de camera zelf uit elkaar halen maar dat is onbegonnen werk.....voor de FZ82 had ik graag losse onderdelen gekocht en proberen te vervangen maar die zijn helaas niet leverbaar. (Kantelbaar scherm had ik niet, lijkt me heerlijk!)
Nou ja, dan maar verder met de Nikon D90....ik zie wel dat ik daarmee (af en toe ? )scherpere foto's maak....
En ik vind het wel een sport om "oud materiaal" te gebruiken, het vraagt meer van je, je wordt uitgedaagd om mooie foto's te maken die niet onderdoen voor foto's gemaakt met topspullen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel graag zelfs. Als ik op reis ga om te fotograferen kan je regelmatig in het veld vinden met een 18 jaar oude fuji S3 met een 17-55 op.

Super traag, maar zalig toestel om mee te werken. Heel basis zonder veel toeters of bellen. Ligt zalig in mijn hand en het dynamisch bereik is nog steeds niet te evenaren door nieuwe toestellen. Het is gewoon leuk om eens een stap terug te zetten.

  • Like 1

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...