Ga naar inhoud

Tweedehands camera kopen: ja of nee?


redactiezoomnl

Zou jij een tweedehands camera kopen?  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Zou jij een tweedehands camera kopen?

    • Ja
      15
    • Nee
      5


Aanbevolen berichten

Camera's kunnen behoorlijk prijzig zijn en veel camera's worden weggegooid of niet meer gebruikt, zonder dat ze echt kapot zijn. Zonde natuurlijk. Wil je daar iets tegen doen, of wil je een goede camera voor een wat kleinere prijs kopen, dan kun je voor een tweedehands kiezen, maar niet iedere fotograaf is daar enthousiast over. Wij zijn benieuwd, zou jij een tweedehands camera kopen, of koop je toch liever een nieuwe?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn 3 camera's zijn alle 3 tweedehands. Welliswaar van een goede, betrouwbare winkelier. (die uit Urk.. ) waardoor ik wel garantie heb, maar ik denk dat ik best een tweedehandsje zou kopen van marktplaats. Altijd wel testen en altijd afhalen, maar... waarom niet. Ook vanuit een winkel blijft het een gok. 

Men koopt toch net zo makkelijk tweedehands auto's?  En mn vriendin was toen ik haar tegenkwam ook niet nieuw  ?

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel via een winkel met garantie kopen en niet via marktplaats. Maar ook via de winkel gaat het niet altijd goed ... laatst een spookcamera besteld bij KE en betaald, geld wel teruggekregen, maar de camera stond op de website terwijl deze niet (meer) beschikbaar was. Kreeg uiteindelijk korting op een nieuw exemplaar na eerst een slechte recensie achter te hebben gelaten over de werkwijze (bestelling werd zomaar gecanceld zonder verklaring, daarvoor moest ik er eerst achteraan bellen) maar had deze inmiddels al elders besteld en voor minder geld dan met de korting bij KE. Volgende keer 2e hands wordt bij een winkel maar dan ook echt IN de winkel en niet via de webshop 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Stefanie71 zei:

Ik zou het wel via een winkel met garantie kopen en niet via marktplaats. Maar ook via de winkel gaat het niet altijd goed ... laatst een spookcamera besteld bij KE en betaald, geld wel teruggekregen, maar de camera stond op de website terwijl deze niet (meer) beschikbaar was. Kreeg uiteindelijk korting op een nieuw exemplaar na eerst een slechte recensie achter te hebben gelaten over de werkwijze (bestelling werd zomaar gecanceld zonder verklaring, daarvoor moest ik er eerst achteraan bellen) maar had deze inmiddels al elders besteld en voor minder geld dan met de korting bij KE. Volgende keer 2e hands wordt bij een winkel maar dan ook echt IN de winkel en niet via de webshop 

KE heeft de goede service geloof ik afgekeken van MM. Ik ben toch niet gek?!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb in het verleden altijd tweedehands gekocht, ook mijn objectieven. Vorig jaar voor het eerst alles nieuw ivm overstap naar ander systeem.

Bijna altijd goede ervaringen gehad, slechts 1x een objectief dat na slechts een maand niet meer goed functioneerde (was overigens een aankoop voor mijn vrouw).

Camera heb ik altijd zelf opgehaald om ter plekke te kunnen beoordelen. Maar objectieven ook weleens uit Duitsland laten komen via ebay kleinanzeigen.

Wel kijken dat er altijd voldoende foto's zijn en doorvragen. Als er enthousiast gereageerd wordt,  zit het meestal wel goed. Een verkoper die ter goede trouw is wil meestal ook wel wat vertellen. Maar je hebt slechts garantie tot aan de deur!

Tegenwoordig kun je zowel bij ebay Kleinanzeigen als bij Marktplaats komen met kopersbescherming, kost je wel iets, maar heb je in ieder geval iets om op terug te vallen als het niet geleverd wordt of niet overeenkomt met wat in de advertentie stond.

Als je dan ook nog betaald via paypal heb je nog meer bescherming.

Maar je moet het alleen doen, als je jezelf er goed bij voelt. Anders gewoon iets meer uitgeven en via een fotozaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de gok één uit Belgie laten opsturen, was inclusief 3 objectieven voor een bedrag waarvoor je de gok durft te wagen. Ik heb er als reiscamera waanzinnig veel plezier van gehad en hij zit nu in mijn werktas voor mocht ik iets moois zien onderweg. 
ik denk dat je ook geluk moet hebben, vooral wanneer je iets niet eerst zelf kan bekijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb veel gebruikt gekocht van particulieren en beroepsfotgrafen. Slechts 2 x een nieuwe gekocht en eigenlijk geen enkele negatieve ervaring met de gebruikt aangeschafte camera's, ook niet met objectieven. Wel opletten natuurlijk, dat je van een serieuze verkoper de spullen koopt. Als iets bijvoorbeeld bij KE voor € 800,00 aangeboden wordt en je komt eenzelfde op marktplaats tegen voor € 300,00, dan weet je dat er iets aan de hand moet zijn. Verkopers weten ook de prijzen. Je mist wel de garantie, maar daar staat een aanzienlijk lager aanschafbedrag tegenover. Mijn ervaring -tot dusver- is, dat fotografen (zowel hobby als de meeste beroeps) zuinig op hun spullen zijn. Vraag foto's en vraag ook om een foto te maken in JPEG en die zo uit de camera aan je op te sturen. Dan zie je eventuele foutjes en vuil en kun je de shuttercount controleren. Zit er veel uitwendige gebruiksschade aan de camera, dan weet je dat er niet zo zuinig mee omgegaan is. Daarmee hoeft de camera nog niet slecht te zijn, maar dit is wel van invloed op de prijs. Mijn laatste camera heb ik overigens nieuw gekocht, een model dat uit productie is en een zogenaamd "old stock" model is. Voor ca 60% van de nieuwprijs kan je daar geen builen aan vallen, want de fabrieksgarantie heb je dan toch. Je mist dan wel wat snufjes, maar dat is voor ieder een afweging. 
Maar, zoals met alles, gebruik je gezonde verstand. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. En natuurlijk persoonlijk afhalen en testen voor je het geld uit handen geeft. Bijkomend voordeel is, dat je vaak heel interessante mensen ontmoet en mooie verhalen hoort. Want iedere fotograaf is trots op zijn werk en vertelt daar graag over.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn antwoord op deze vraag is altijd gebruikt.

Ik heb zeer mooie gebruikte top camera;s en lenzen gekocht via de tweedehands markt.

Veel bij particuliere aanbieders gekocht  en eerlijk is eerlijk nog nooit een miskoop gehad.

Voordeel van gebruikt voor mij is dat  je voor de prijs van 1 prof. topmerk camera je een scala aan gebruikt kan vinden.

Eigenlijk mijn leukste aankoop was de Canon EOS7dII deze was van een verhuurbedrijf wel was gebruikt om te filmen met een peperduur objectief.

De huurder wilde er vlak boven het asfalt mee filmen en yep u raad het al,het objectief  raakte de gronde waardoor de camera en lens crashten.

Bodem van de camera bekrast en de lens total loss.

De camera was net uitgebracht  en deze kocht ik voor een habbekrats over van de verhuurder,en  ik gebruik hem nog steeds met veel plezier.

Een prof camera kan een beating hebben dus!.

Waarschijnlijk zijn er ook mensen met negatieve ervaringen  maar voor mijzelf ga ik altijd op mijn gevoel af.

Voelt het goed dan koop ik het.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn eerste 2 camera's waren tweede hands, (nog analoog) en uit een fotozaak. Daar mee heb ik eigelijk leren fotograferen. De camera's en objectieven daar na alleen maar nieuw gekocht. Maar wanneer die fotozaak uit Urk een kamera of objectief, welke op mijn verlang lijstje zouden staan tweedehands heeft liggen inclusief de garantie, dan zou ik denk ik wel voor tweedehands gaan. Maar bijvoorbeeld via Marktplaats e.d. zou ik nooit een tweede hands gaan aanschaffen, ik weet het niet het is misschien een kwestie van vertrouwen, en een fotozaak heeft een naam hoog te houden, en bij een particuliere verkoper is dat nog maar de vraag.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...