Ga naar inhoud

Portretfoto compositie tips


kasiasfotogalerie

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag een leuke fotoshoot gehad, maar ik zou graag als beginnend fotograaf jullie tips willen krijgen om de compositie te verbeteren. 

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Ik heb veel foto's met een arm of elleboog net buiten beeld. Is dat erg?

Het lijkt mij ook leuk om een foto gemaakt door jullie te zien.

 

 

IMG_7875.jpg

aangepast door kasiasfotogalerie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe eigenlijk zelden of nooit portretten, dus voor wat het waard is.

Om te beginnen: aangenaam portret, plezierig om naar te kijken. Knap om bij een model met zulke donkere ogen en donker haar toch ook die wittinten in die blouse tot hun recht te laten komen.

Twee opmerkingen:

- Ik vind de achtergrond wat storend, leidt af en lijkt geen relatie met je model te hebben. Ik zou het model wat meer afstand van de achtergrond laten nemen, zodat het daar wat los van komt. In de nabewerking zou je die achtergrond wat kunnen vervagen of zelfs helemaal weghalen

- Heb je die hand en die elleboog expres afgesneden? Ik vind het niet heel erg, want bij een portret gaat het toch om het gezicht, maar vraag het me gewoon af.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

poeh, er zijn hele studies geschreven over portretfotografie. Ook door mensen die wél vaak of regelmatig portretten schieten. Dus voor wat het waard is: 

Deze foto is er 1 uit duizenden, zo niet miljoenen. 

De achtergrond is storend, dat heeft Peter scherp opgemerkt.  Zet het model een meter of 3  vanaf de achtergrond, hierdoor krijg je automatisch diepte in de foto, is deze achtergrond onscherp en valt het minder op/minder storend.

Het zal bij portretfotografie gaan om kleine details. breng het portret terug naar de basis. Hou het in het begin bij een portret, dus tot de schouders. Technisch gesproken is het niet erg wanneer er iets van de kruin mist. Daar zal een mens zich minder aan storen dan wanneer er een stuk van de kin mist. Dat klopt gewoon niet. 

Een hand hier afgesneden, tja.. waarom. Je hebt rechts op de foto nog ruimte over, die je vervolens links tekort komt en daardoor de hand afsnijd.  Haal je de onderste 1/3 van de foto weg, ben je ook van het probleem van het horloge af. Die stoort ook ontzettend. Dit soort witte vlakken trekken je blik weg vanuit de ogen naar dat witte vlalk van het glaswerk. 

Ik heb het idee dat er scherpte mist. Als stelregel, scherpstellen op het oog dat het dichtst bij de kijker is, de rechter op de foto dus. 

3 lokken haar over haar linkerarm (kijker rechts) Die storen mij in het beeld. maar dat is persoonlijk. Ik had ze weg gepoetst. 

Doordat het licht overal vandaan komt is het een wat effen, flets beeld. Beetje schaduw aan 1 zijde zou het spannender maken (rembrandlicht)

Jij/ of je model (niet helemaal duidelijk) staat hier naar 1 zijde opengedraaid, Dus ze zou met de andere zijde tegen 1 kant van de foto aan kunnen staan. In jou geval, Zet haar rechts tegen de zijkant. Links is haar open zijde en oogt vriendelijker wanneer die zijde ook open is op de foto. 

 

Ik heb de waarheid niet in pacht, het is veelal ook een gevoelskwestie maar dit zijn de punten die mij opvielen. 

Om je even een indruk van 1 van mijn portretten te geven: 

 

 

jacq-1.JPG

  • Like 1
  • Thanks 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, darka zei:

poeh, er zijn hele studies geschreven over portretfotografie. Ook door mensen die wél vaak of regelmatig portretten schieten. Dus voor wat het waard is: 

Deze foto is er 1 uit duizenden, zo niet miljoenen. 

De achtergrond is storend, dat heeft Peter scherp opgemerkt.  Zet het model een meter of 3  vanaf de achtergrond, hierdoor krijg je automatisch diepte in de foto, is deze achtergrond onscherp en valt het minder op/minder storend.

Het zal bij portretfotografie gaan om kleine details. breng het portret terug naar de basis. Hou het in het begin bij een portret, dus tot de schouders. Technisch gesproken is het niet erg wanneer er iets van de kruin mist. Daar zal een mens zich minder aan storen dan wanneer er een stuk van de kin mist. Dat klopt gewoon niet. 

Een hand hier afgesneden, tja.. waarom. Je hebt rechts op de foto nog ruimte over, die je vervolens links tekort komt en daardoor de hand afsnijd.  Haal je de onderste 1/3 van de foto weg, ben je ook van het probleem van het horloge af. Die stoort ook ontzettend. Dit soort witte vlakken trekken je blik weg vanuit de ogen naar dat witte vlalk van het glaswerk. 

Ik heb het idee dat er scherpte mist. Als stelregel, scherpstellen op het oog dat het dichtst bij de kijker is, de rechter op de foto dus. 

3 lokken haar over haar linkerarm (kijker rechts) Die storen mij in het beeld. maar dat is persoonlijk. Ik had ze weg gepoetst. 

Doordat het licht overal vandaan komt is het een wat effen, flets beeld. Beetje schaduw aan 1 zijde zou het spannender maken (rembrandlicht)

Jij/ of je model (niet helemaal duidelijk) staat hier naar 1 zijde opengedraaid, Dus ze zou met de andere zijde tegen 1 kant van de foto aan kunnen staan. In jou geval, Zet haar rechts tegen de zijkant. Links is haar open zijde en oogt vriendelijker wanneer die zijde ook open is op de foto. 

 

Ik heb de waarheid niet in pacht, het is veelal ook een gevoelskwestie maar dit zijn de punten die mij opvielen. 

Om je even een indruk van 1 van mijn portretten te geven: 

 

 

jacq-1.JPG

Prachtige foto! En dankjewel voor je uitgebreide commentaar, hier kan ik zeker wat van leren! Ook @PeterKosterHT bedankt voor je reactie. Goede tips en suggesties allemaal!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm of elleboog net buiten beeld kan maar de afgesneden hand vind ik wel storend, in je voorbeeld zou ik er dan eerder voor kiezen ze helemaal weg te laten en er een buste van te maken. De achtergrond leid ook wat af, wat meer afstand ervan nemen dat het wat waziger wordt zou misschien beter zijn hoewel ik hier eerder voor een heel andere achtergrond zou gaan. En de belichting maakt het geheel te plat (goed voor een pasfoto maar niet echt spannend). Ik weet niet of je geprobeerd hebt met verschillende soorten belichting, maar er zijn zo veel mogelijkheden, raamlicht (mijn foto), 1 lamp, 2 lampen, lamp + reflectorscherm, haarlichtje, kleurenfilters ... En qua compositie zijn er ook mogelijkheden te over, als je even googled dan kom je al allerlei tips tegen. Nog een tip voor jou foto, als je mensen handen over elkaar laat doen dan laat ze niet een hand onder steken maar beide handen op de bovenarm, oogt wat minder demonstratief (of je moet dat effect nu net willen bereiken natuurlijk)

image.thumb.jpeg.a49ea6126c81d1101a945274825fbeda.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Zoals al gezegd, je kunt heel veel informatie vinden over portretfotografie, maar wat maakt een portret een goed portret? Dat zal toch net als veel andere foto's ook om smaak gaan. Maar er zijn wel een aantal zaken die je portretten kunnen versterken. Scherpte op de ogen is eigenlijk regel 1 en meestal belangrijk, tenzij het een kunstzinnig portret is of iets dergelijk.

De handen/armen zijn altijd een dingetje en lastig te positioneren soms. In jou geval is het niet zo mooi om de hand af te snijden bij de rand. Over het algemeen is het not done om ledematen af te snijden precies op de gewrichten. Dus de polsen, elleboog, knieën enz. Beter is het om hier dus boven af te snijden. Let er ook op dat het vaak mooier is om van handen de vingers helemaal te zien. Als iemand bijvoorbeeld een vuist maakt, dan lijken het stompjes te worden en dat oogt dus minder fraai. Het is vaak ook een gevoel kwestie. Als het er niet lekker uitziet voor je eigen gevoel, dan is dat voor de kijker waarschijnlijk hetzelfde. 

Bij vrouwen is het vaak het mooiste om sierlijke lijnen te creëren, handen kun je het beste van de zijkanten fotograferen, zodat ze niet fors over komen in het beeld wanneer je een vlakke hand zou laten zien. 

Ook de lichtval is natuurlijk belangrijk, door licht én schaduw te gebruiken, creëer je diepte in de foto. Bij jou foto mis ik eigenlijk wat schaduw en daardoor wordt de foto wat vlak en minder spannend. Ook de achtergrond is al genoemd, zorg dat je achtergrond geen hoofdrol gaat spelen in je foto, je wilt tenslotte de aandacht op het model hebben. Dus probeer of een egale achtergrond te gebruiken, of zorg voor een groot diafragma, zodat de achtergrond onscherp wordt.

Witte elementen in een foto zullen altijd de aandacht trekken van de kijker, dit kun je dus in je voordeel gebruiken, maar let ook goed op dat er geen storende zaken naar voren komen, zoals in dit geval het horloge. Zelf zou ik de witte blouse bijvoorbeeld ook iets terug halen in de belichting, om de aandacht naar haar gezicht te laten gaan.

Als je met studio lampen aan de slag gaat, begin dan gewoon eerst met één lamp/flitser en kijk wat de schaduwen doen. Elke extra flitser geeft namelijk ook weer nieuwe schaduwen die wel of niet het beeld kunnen versterken. Goed kijken is dus van groot belang. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor daglicht, ook daar kun je je model zo positioneren dat het licht en de schaduw een mooie samenhang creëren. 

Experimenteren blijft uiteindelijk het leukste wat er is, en zo leer je het vanzelf, succes.

Nog even een tip, zoek eens op Glyn Dewis op YouTube, hij maakt geweldig mooie portretten, en geeft ook vaak hele goede tips!

(En als voorbeeld een foto uit eigen werk, met wat ik bedoel met handen van de zijkant fotograferen)

 

RKF_02_4470.jpg

aangepast door renekuipers
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
8 minuten geleden, LievenLens zei:

Een van de regels is om de ledematen niet af te snijden waar ze kunnen plooien. Misschien iets om rekening mee te houden bij de volgende shoot.

Deze regel is echter behoorlijk achterhaald als ik naar werk van 'bekende' fotografen kijk, maar ja die hoeven ook geen scherpe foto's af te leveren of zich aan compositieregels te houden ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

sommig

7 uren geleden, Stefanie71 zei:

Deze regel is echter behoorlijk achterhaald als ik naar werk van 'bekende' fotografen kijk, maar ja die hoeven ook geen scherpe foto's af te leveren of zich aan compositieregels te houden ...

sommige schilders sneden oren af, en zijn daar vrij groot mee geworden. Van G. was zn tijd ver vooruit. Alles voor de likes.. 

  • Haha 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-6-2023 om 12:33, Stefanie71 zei:

Deze regel is echter behoorlijk achterhaald als ik naar werk van 'bekende' fotografen kijk, maar ja die hoeven ook geen scherpe foto's af te leveren of zich aan compositieregels te houden ...

Kan goed zijn, maar zolang je geen bekende fotograaf bent zou ik de topicstarter aanbevelen om toch een beetje aan de compositieregels vast te houden en scherpe foto's aan uw klanten/modellen af te leveren. Het zou anders wel eens kunnen gebeuren dat je kan gaan schooien achter klanten/modellen nadat ze uw portfolio gezien hebben.

 

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Volg je eigen hart, je eigen stijl en conformeer je niet aan "dit verwachten ze van je" 

Wees jezelf en uniek, wees recalcitrant. zo is het later ook makkelijker om jezelf te blijven. Wanneer komt het punt dat je tegen jezelf kan zeggen: Nu ben ik bekend en mag ik van het verwachtingspatroon afwijken, wat mijn foto's ineens heel anders gaat maken. 

 

Ik ben verre van een bekende fotograaf. Maar ik verkoop (uitzonderingen daargelaten) mijn foto's in mijn verhouding 1:2 Dit is wat ik doe, wie ik ben en waar ik achter de computer bij post processing bij nadenk.  Doe ik dat pas wanneer ik 'bekend' ben, dan komt dat toch niet geloofwaardig over.

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regels zijn er om van af te wijken, maar om er van af te kunnen wijken moet je ze wel kennen. Ze zijn er om jou een houvast te geven. Vervolgens kun jij kijken of die regel ook leidt tot een resultaat dat jou bevalt. Als je een goede reden hebt om af te wijken van de regel, is daar niets mis mee. En uiteindelijk bepaal jij wat een goede reden is. Als jij een scheve horizon mooi vindt, dan zij dat zo, want het is jouw foto...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...