Ga naar inhoud

Lightroom-vraagje


Ingridgb

Aanbevolen berichten

Ik heb vanmorgen weer eens een lading foto's gemaakt. Ben nu bijna klaar met bewerken en ontdek bij de laatste twee foto's, dat in de "lijst" onderin de rand om deze foto's rozig is en dat er een rood kadertje om het voorbeeldfotootje staat. Normaal is dat grijs en komt er een wit randje om de foto, die je aan het bewerken bent. 

Ik kan de foto's wel gewoon bewerken, maar ben ook nieuwsgierig wat dit inhoudt. 

Lightroom-vraag.JPG

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, in2lapland zei:

nieuwsgierig wat dit inhoudt

wel je hebt zelf een kleurlabel  (6 t/m 9) er aan gekoppeld, en de betekenis ervan is degene die je er zelf aan geeft

Ok, haha, geen idee hoe ik een kleurlabel aan een foto toeken, haha. Zal wel per ongeluk gebeurd zijn, haha. In elk geval dank voor de uitleg 🙂

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je een foto bewerkt kun je op je toetsenbord op de getallen 1 t/m 5 drukken om je foto te waarderen met sterren. Wanneer je op 6 t/m 9 drukt kun je een kleur toekennen aan je foto (rood, geel, groen, en blauw). Op deze manier kun je je foto's dus een extra waarde geven waar je op kunt filteren. Wanneer je de sterren en/of kleur zou willen weghalen, druk je simpelweg nogmaals op het bijbehorende knop. Voor rood is dat geloof ik de 6 op je toetsenbord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, vBartheld zei:

Wanneer je een foto bewerkt kun je op je toetsenbord op de getallen 1 t/m 5 drukken om je foto te waarderen met sterren. Wanneer je op 6 t/m 9 drukt kun je een kleur toekennen aan je foto (rood, geel, groen, en blauw). Op deze manier kun je je foto's dus een extra waarde geven waar je op kunt filteren. Wanneer je de sterren en/of kleur zou willen weghalen, druk je simpelweg nogmaals op het bijbehorende knop. Voor rood is dat geloof ik de 6 op je toetsenbord.

Ah... dan zal ik daar inderdaad per ongeluk op geklikt hebben, haha. Ik zag inderdaad ook onder een andere foto een paar sterren staan. Zal wel gebeurd zijn toen ik waarden intypte in de ontwikkelmodule. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Ingridgb zei:

Ah... dan zal ik daar inderdaad per ongeluk op geklikt hebben, haha. Ik zag inderdaad ook onder een andere foto een paar sterren staan. Zal wel gebeurd zijn toen ik waarden intypte in de ontwikkelmodule. 

Zo raak ik in Photoshop ook geregeld menuutjes kwijt en m'n borstel, die laatste veranderd in een kruisje als Caps Lock aan staat maar ik heb toch behoorlijk moeten googlen om daar achter te komen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Stefanie71 zei:

Zo raak ik in Photoshop ook geregeld menuutjes kwijt en m'n borstel, die laatste veranderd in een kruisje als Caps Lock aan staat maar ik heb toch behoorlijk moeten googlen om daar achter te komen ...

Hahaha, herkenbaar... Zo was ik ook een keer  "ineens/zomaar" de balk onderin kwijt, waar de voorbeeldfotootjes staan. Bleek er gewoon een pijltje te zitten, haha

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met Photoshop is dat het programma tegenwoordig dusdanig uitgebreid is, dat het een "studie op zich is" waar men jaren over kan doen voordat men er mee om kan gaan, trouwens dat geldt voor de meeste Adobe programma's. Vroeger, als graficus, heb ik er veel mee moeten werken, en tot op vandaag de dag struikel ik nog steeds af en toe.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Ach, valt mee, als je met de basisdingen begint en het gewoon veel gebruikt. Ik geef toe, je rakt nooit uitgeleerd, maar er staat nergens dat je alle mogelijkheden moet kennen om het te kunnen gebruiken.😁

Ik denk dat je gewoon simpel moet beginnen en dan telkens een stapje erbij. Vaak hebben die programma's een hoop mogelijkheden, die niet voor iedereen interessant zijn. Zo vind ik LR voor mij fijner werken dan bijv. PS, omdat PS zoveel meer mogelijkheden heeft, die ik uiterst zelden gebruik. Dat je nooit uitgeleerd raakt komt m.i. ook omdat die programma's zich blijven ontwikkelen. Zodra er een update is, kijk ik op youtube wat de nieuwe opties zijn. Pieter Dhaeze van EOSzine geeft altijd wel duidelijke uitleg.

En je moet niet bang zijn om wat uit te proberen, eventueel in een kopie-raw-bestand. 

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...