Ga naar inhoud

Zwart wit fotografie


Bart.Hanssen

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik schiet vrijwel alles in raw. Bij het ‘ontwikkelen’ bepaal ik of ik de foto in zwart wit wil omzetten.

Zou het een voordeel zijn om je beeldstijl al in zwart wit in te stellen?

Dus dat je tijdens het fotograferen al ziet hoe het eruit komt te zien in zwart wit.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe al veel langer mijn beeldstijl in zwart wit, inderdaad om direct te kunnen checken hoe het er uit zou komen te zien. Het heeft mij zeker verder gebracht in mijn zwart wit foto's. Met modellen kan ik ze direct een impressie geven hoe het zou kunnen worden. Uiteraard heb je de info nog in kleur, dus mocht het niet werken dan kun je er altijd een kleuren foto van houden. 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger deed ik veel in zwart-wit omdat ik dit zelf kon ontwikkelen en afdrukken, nu voel ik me zo verwent met de techniek dat ik liever achter de computer bepaal of ik een foto omzet naar zwart-wit. Op de camera al kunnen zien wat het resultaat is in zw-w kan misschien makkelijk zijn, maar als ik foto's omzet dan ga ik toch dieper in de details dan ik op de camera kan zien en het globale 'hoe zou dat er in zw-w uitzien' zit er bij mij zo ingebakken van vroeger, daarvoor hoef ik het niet te doen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij analoge fotografie wel geel- of roodfilters gebruikt bij zwart/wit negatieffilm met bedoeling om contrast te verhogen. Maar dat hoeft tegenwoordig niet meer met de mogelijkheden van nu bij camera instelling en digitale nabewerking die wij nu hebben. Ik zie geen voordelen om vooraf al zwart/wit in te stellen. Maar als je een smartphone met connectie met camera kunt gebruiken, dan kan de foto al snel op de smartphone ook in zwart/wit beoordeeld worden. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar een app als Snapseed biedt dan mogelijkheden. 

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Als je in raw fotografeert kun je makkelijk je camera instellen op zwart wit, je blijft thuis toch de raw foto hebben dus het on-ontwikkeld beeld zoals altijd ook in kleur!

De zwartwit-afbeelding die je achter op je camera ziet is namelijk niet meer dan een jpeg-voorvertoning, 
Je kan natuurlijk ook RAW+JPEG fotograferen uitt!

aangepast door bulke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer de camera in live-view al zwart-wit kan weergeven (bv. Fuji camera's), heb je al een goede referentie voor het eindresultaat. Zelf schiet ik in RAW met kleurprofiel voorvertoning. Files worden opgeslagen in RAW+JPEG. Met zwart/wit voorvertoning zie je duidelijker de contrast in het beeld, en hoe kleuren reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...