Ga naar inhoud

Eigen website vs online portfolio


ko3ntje

Eigen website vs portfolio pagina  

24 leden hebben gestemd

  1. 1. Eigen website vs online portfolio

    • Eigen website
      18
    • Portfolio site
      8
    • Geen van beide
      4


Aanbevolen berichten

Op 11-2-2022 om 10:07, ko3ntje zei:

@Stefanie71: Het is deels ook zeker hoe je het zelf inricht ja, misschien is het ook hoe ik het dan zie. Want ik zie Wix persoonlijk wel als een "eigen" website, je kan hem inderdaad volledig indelen met hoe jij hem wilt hebben. zoals op veel plekken inderdaad met een gratis versie beginnen en afhankelijk van wat je wilt of nodig hebt kan je hem uitbreiden. Maar je bent op die manier niet ZO erg gebonden aan een "standaard" portfolio website waar je jou profiel kan maken en op die manier foto's kan laten zien. Maar dat is mijn mening.  Met bestaand portfolio site denk ik inderdaad meer aan 500px, 1x, Zoom etc etc.   

@starthier: Klopt ik herken het, ik maak ook vaker pagina's op verschillende omgevingen gewoon omdat het leuk is om te doen, soms verwijder ik het ook weer of ga ik het niet echt actief gebruiken.  Google sites kende ik overigens nog niet dus hierbij SUPER BEDANKT voor deze tip. Daarom heb ik dit topic ook gestart om zo weer aan wat nieuwe ideeën te komen. TOP!!!!   Als ik zie hoe jouw pagina er uit ziet en wat je hier mee kan dan ga ik me hier wel eens in verdiepen. ziet er niet slecht uit hoor in mijn ogen.    Maar als ik de domeinnaam zie heb jij dus geen eigen naam? anders ging er toch iets fout ;).
Vind 2 euro/per maand dan trouwens wel veel voor eigen domeinnaam.  Voor de helft meer heb je een volledige eigen website. 
Eigen naam heb ik al voor minder als de helft, dus dit is meer als genoeg.  

?  

De domeinnaam heb ik niet, die kun je wel voor 2 euro per maand erbij krijgen, heb ik dus niet gedaan. Bij Myalbum.com kun je ook een gratis website maken

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik opteer ook voor een eigen website. Hier heb je naar mijn persoonlijke mening wat meer mogelijkheden en wat meer flexibiliteit. Buiten het feit dat je er je eigen foto's kwijt kan (in formaat dat je zelf verkiest), kan je er ook bijkomende informatie geven (bv over jezelf en je materiaal) en links vermelden naar bv. bevriende websites.

  • Like 3

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua principe ben ik dat helemaal met je eens, maar het vergt nogal wat handigheid. Ik heb 20 jaar een eigen site gehad. Had mezelf html aangeleerd en met een beetje php-script leren werken. Maar de php raakte verouderd, boel was niet simpel om te bouwen naar nieuwe php. wat geprobeerd met content management-systemen (Joomla, WordPress), die zogenaamd eenvoudig zouden zijn. Ik kwam er niet uit...

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mezelf inderdaad ook Joomla aangeleerd. Kost inderdaad even tijd, maar dan kun je zelf ook wat.
Daarnaast heb ik een goed (betaald) template aangeschaft en idem dito voor mijn blog artikelen. Dat kost een paar tientjes, maar het scheelt weer enorm in je eigen tijd. Ík heb voor mijn website  alleen moet hoeven 'assembleren'. In PHP heb ik mijzelf nog nooit hoeven te verdiepen.

Al met al ben ik nu dik tevreden met mijn eigen website en de hoeveelheid onderhoud die ik daarvoor moet doen. De enige echte tijd die ik nu kwijt ben is het schrijven en plaatsen van nieuwe artikelen en/of foto's.

www.kruwt.nl

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar hoor. 

Joomla, mambo, wordpress, allemaal mee gespeeld en je kan er oneindig veel mee. Maar vraagt zeker wat handigheid. 

Maar tegenwoordig kan je al een website maken onder het principe WYSIWYG (kijken wie die herkent haha) weinig kennis nodig. 

De vraag is alleen of je hier genoegen mee neemt., ??

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte mijn website met "Kompozer", maar met dit programma kan je bij mijn weten bij geen enkele "hosting provider" meer terecht.

Waar kan je dan een website maken met het principe "WYSIWYG" ?

Ben nu door omstandigheden (*) begonnen aan een nieuwe website bij wix.com maar de "flexibiliteit" is weg.

(*) het Belgische "Telenet" biedt vanaf 1 juni a.s. geen platform meer aan voor haar leden. Alle daar ondergebracht websites zullen er worden verwijderd. ?

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kan je dan een website maken met het principe "WYSIWYG" ?

Geen id waarom je hiermee niet terecht kan. 

Maar WYSIWYG kan op veel plekken hoor. 

WordPress heeft hier meen ik ook plugin's voor. 

??

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ik social media heel vluchtig vind, heb ik vorig jaar besloten een website te creëeren. Ik ben super blij met het resultaat, de vormgeving en de mogelijkheid om aan te vullen wat en wanneer ik wil. 

Wat mij wel opvalt.... wanneer men naar mijn website doorklikt dat mijn home page de grootste belangstelling heeft (ik zie dit in mijn statistieken terug) en vind dit heel verrassend..... Waarom klik je naar een site wanneer je geen tijd hebt / wil nemen om te kijken naar iemands portfolio. Ik zou zeggen wanneer je naar een museum gaat, wandel je ook verder dan de entree... toch? tenminste ik wel haha.... Anyway ik ben blij met mijn site en dat is voor mij het belangrijkste.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-2-2022 om 17:51, ko3ntje zei:

Waar kan je dan een website maken met het principe "WYSIWYG" ?

Geen id waarom je hiermee niet terecht kan. 

Maar WYSIWYG kan op veel plekken hoor. 

WordPress heeft hier meen ik ook plugin's voor. 

??

De meeste hosting providers werken met WordPress of andere recentere programma's. "Kompozer" is een (ver)oud(derd) programma en wordt ondertussen, voor zover ik weet, niet meer aanvaard / verwerkt. Het is (was) nochtans een vrij gebruiksvriendelijk programma.

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja in de loop van de tijd worden vaak veel dingen, uitgefaseerd, niet meer gebruikt, vernieuwd.

reden is inderdaad niet altijd duidelijk. in onze ogen kan het dan inderdaad nog een mooi fijn programma zijn.

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, SCV1564 zei:

@Bladehans60 is inmiddels gedeeld door @ko3ntje

thanks beide voor jullie reactie.

Er vallen mij een aantal dingen op aan jouw homepage.

- De knop 'view my portfolio' valt op deze plaats niet echt op. Zou hij in het zwart staan onder het kader met de tekst zou het meer uitnodigen om op te klikken.

- De oranje tekst is moeilijk lezen. Probeer het eens door de tekst VET af te drukken (bold)

- Het is een uitdaging om de juiste tekst te kiezen. Is men geïnteresseerd in 'jouw kijk/droom'. Is een tekst als "Reis met mij mee door de wereld van onder andere stillevens        en miniatuur fotografie enz. " uitdagender en meer algemeen.

- De achtergrond vind ik druk. En daar overheen drie plaatjes en tekst. ik lees de tekst maar het boeket is pontificaal aanwezig.
   Dit is ook zo als ik op 'Portfolio' klik en door jouw aanbod scroll. Elk stukje tekst is   doorschijnend en daar overheersen de bloemen. Tip: plaats het boeket, de bloemen in         een kleinere grootte aan de rand of onder de tekst.

Ik besef dat het een heleboel tekst is, wat klinkt als "wat een slechte pagina" maar dat is ie niet. Je maakt mooi gebruik van de zwarte achtergrond in combinatie met oranje en geel. Dit versterkt het onderwerp wat daar getoond wordt. Ken je de slogan "Minder (groot) is meer"?  Je hebt een mooie font gekozen voor jouw naam, die op de zwarte achtergrond een blijkvanger is. 

Nog een vraagje: Wat is jouw reden om de menubalk helemaal bovenin de pagina te zetten? 

Groet,
Hans

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60 Dank je wel voor de feedback... fijn dat je hebt aangegeven wat jij ziet en ervaart.

Heb een aantal dingen naar aanleiding daarvan in mijn layout nog eens bekeken en terecht dat je opmerkt dat stukjes tekst bold beter overkomen. Ook heb ik de "tussen"achtergrond iets minder transparant gemaakt waardoor de bloemen minder opvallen op de stukken waar dat niet nodig is. De Portfolio wat prominenter geplaatst in het beeld.... ? ga zien of dit resultaat oplevert. 

Tekst is een persoonlijke invulling die iedereen mag lezen zo die wil, daar ga ik voorlopig niets aan veranderen.... ? (je zei 3 foto's maar dat moesten er 4 zijn... ergens is er één verdwenen en heb ik nu kunnen herstellen).

Het menu boven was de layout en staat bij de meeste websites op die plaats. Wel heb ik besloten deze van rechts naar links te zetten en bold te maken.

HAHAHA ... Je hebt dus wel wat teweeg gebracht ?

 

 

  • Like 4
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er al heel anders uit Saskia ? De 'View my portfolio' knop is mooi prominent aanwezig, en ook zoiets subtiels als 'transparantie' laat een pagina er al heel anders uitzien. 

Hahahha, in mijn werk schrijf ik o.a. werkinstructies. Dat leidt af en toe tot discusies over bijv. het gebruik van kleuren of font size. Maar leuk om te lezen dat je zo voortvarend te werk gaat. 

Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen er nu van jouw portfolio gaan genieten. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, robert-21 zei:

Hoi,

Mijn voorkeur gaat uit naar een eigen website en daarnaast publiceren op portfoliosites als Zoom, Flickr, 500px, Viewbug etc.
Mijn website met portretfoto's is te vinden op: https://www.robertvanhall.nl

Hi Robert,

Op jouw pagina is goed te zien welk voordeel het menu aan de zijkant heeft. Je scrolt namelijk niet je menu weg. Mooie rustige overgang in de dia serie. 

Maar er zijn ook een paar punten die ik jou wil voorleggen.

- Wat ik een nadeel vindt is dat je Nederlands en Engels door elkaar gebruikt. In het menu valt het wat minder op, maar op de homepage vindt ik het storend.
- In sommige menu items, oa. 'Portretfoto's' staan de foto's uiterst links. Dit laat een enorm zwart vlak open. Tip: Plaats de foto's in het midden.
- Vraagje; De link naar Whatsapp staat helemaal rechts onderin. Terwijl Facebook en Instagram in jouw menukolom staat. Heeft dit een technische               oorzaak?

PS: Ik denk dat je jouw naam best met grotere letter mag neerzetten ?

 

aangepast door Bladehans60
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 11-2-2022 om 09:36, starthier zei:

Ik had vroeger wel een eigen website, gewoon omdat het leuk is er een te ontwerpen. Tegenwoordig gebruik ik de website van Google, die is gratis en voor 2 euro per maand kun je nog een domeinnaam krijgen. https://sites.google.com/view/creatieve-fotografie-zuid/homepage?authuser=0

Dat kende ik nog niet, goed om te weten! Kun je daar ook veel veranderen aan de vormgeving?

  • Like 1

Instagram: @kimsvieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...