starthier Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 De vaak gestelde vraag: heb je een voorkeur om in RAW te fotograferen of JPG, of allebeide. Ik maak gebruik van RAW bestanden (meer speelruimte in de bewerking), maar ook JPG (snel en makkelijk) 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ko3ntje Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Vanaf het moment dat ik ben gaan leren dat een camera ook een M-stand heeft 😉 ben ik ook over gestapt naar RAW haha. zeker meer mogelijkheden. Maar ook afhankelijk van het doel en waar ik foto's maak of moet inleveren zeker ook nog wel eens JPG. 2 Quote ----------------------------------------------------- "A camera is a save button for the mind's eye" Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vBartheld Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Ik fotografeer alleen in RAW. Ik vond het altijd irritant dat, bij het importeren van de foto's in Lightroom, hij beide formaten meenam (en ben te lui om uit te zoeken of ik dat ook uit kan zetten ;)). Bespaart ook wat ruimte op de kaart, maar daar doe ik het niet voor 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ko3ntje Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Is dat niet bij elke camera zo te wijzigen, ofwel RAW ofwel JPEG ofwel beide? 😉 Quote ----------------------------------------------------- "A camera is a save button for the mind's eye" Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vBartheld Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Ja hoor, volgens mij wel. Ik had hem eerst ook altijd op 'beide' staan in mijn camera, maar dan had ik dus telkens alle foto's dubbel. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
corvee1r Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 (aangepast) Alles in RAW, uiteraard ook de meeste bewerkingen in camera RAW filter, bij tussentijds opslaan kies ik eerst voor TIFF (wel grote bestanden), om als laatste in jpg op te slaan. Alsnog niet tevreden, dan verder met het TIFF bestand etc. Waarom eerst in TIFF, omdat dan bij elke wijziging geen informatie verloren gaat, dit i.t.t. (tussentijdse) opgeslagen wijzigingen in jpg. 11 februari 2022 aangepast door corvee1r Aanvulling 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hjhvanbussel Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 3 uren geleden, ko3ntje zei: Vanaf het moment dat ik ben gaan leren dat een camera ook een M-stand heeft 😉 ben ik ook over gestapt naar RAW haha. zeker meer mogelijkheden. Maar ook afhankelijk van het doel en waar ik foto's maak of moet inleveren zeker ook nog wel eens JPG. Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten. Eerst altijd jpg. Maar vanaf het meer serieus bezig zijn met fotografie RAW en nog maar zeer zelden jpg. 2 Quote 📷 Eyes like a shutter, Mind like a lens 📸 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ko3ntje Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Ow maar ik zei niks over serieus bezig zijn hoor. Haha. Nee Just kidding. 1 Quote ----------------------------------------------------- "A camera is a save button for the mind's eye" Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bladehans60 Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Sinds ik digitaal ben gaan schieten gebruik ik alleen RAW. Foto's die ik denk groot te laten afdrukken die sla ik op als TIFF. Al het andere in JPG 3 Quote Zoom.nl: https://zoom.nl/profiel/bladehans60 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kingcanon Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Ik fotografeer altijd en (enkel en) alléén in RAW. 1 Quote Herwig Vercauteren https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PeterKosterHT Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Standaard heb ik altijd raw+jpg aanstaan. Als ik met de jpg tevreden ben, is het prima zo en anders heb ik altijd het raw bestand nog. @bladehans60: wat is het voordeel van tiff voor grote afdrukken? Tot nu toe heb ik op max 40x60 af laten drukken en dat gaat prima met jpg-bestanden. Maar wellicht vind jij 40x60 niet groot? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ko3ntje Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Mee eens. Die grootte doe ik ook met jpg. Of hebben wij zo lage eisen? Haha 😉🤔 Quote ----------------------------------------------------- "A camera is a save button for the mind's eye" Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lenjan Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Sportfoto's nog wel eens in jpeg. Anders altijd RAW. 1 Quote Groet, Jan Instagram: lenjan Zoomprofiel: lenjan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lenjan Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 7 uren geleden, corvee1r zei: Alles in RAW, uiteraard ook de meeste bewerkingen in camera RAW filter, bij tussentijds opslaan kies ik eerst voor TIFF (wel grote bestanden), om als laatste in jpg op te slaan. Alsnog niet tevreden, dan verder met het TIFF bestand etc. Waarom eerst in TIFF, omdat dan bij elke wijziging geen informatie verloren gaat, dit i.t.t. (tussentijdse) opgeslagen wijzigingen in jpg. Vroeger toen ik nog alleen met Bridge en Photoshop inderdaad opslaan ls TIFF. Sinds ik met Lightroom werk vind ik die stap overbodig.😉 1 Quote Groet, Jan Instagram: lenjan Zoomprofiel: lenjan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
andstr Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 Als we met de club er op uit trekken gebruik ik NEF dat is ROW als ik mij niet vergis . Op reis gebruik in JPEG Fijn en ben daar tevreden over 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ko3ntje Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 NEF is vergelijkbaar met RAW idd bij bepaalde toestellen. 1 Quote ----------------------------------------------------- "A camera is a save button for the mind's eye" Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
starthier Geplaatst: 11 februari 2022 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2022 13 uren geleden, ko3ntje zei: Is dat niet bij elke camera zo te wijzigen, ofwel RAW ofwel JPEG ofwel beide? 😉 Bij de meeste camera's kun je kiezen Raw, Jpg of beide, maar niet bij alle. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PeterKosterHT Geplaatst: 11 februari 2022 Delen Geplaatst: 11 februari 2022 1 uur geleden, ko3ntje zei: NEF is vergelijkbaar met RAW idd bij bepaalde toestellen. Nef is de Nikon-versie van raw, bijna elke fabrikant gebruikt zijn eigen variant. Maar in een beetje fotoprogramma kun je ze allemaal openen. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
corvee1r Geplaatst: 12 februari 2022 Delen Geplaatst: 12 februari 2022 (aangepast) @Lenjan. Klopt, maar ik werk alleen in Photoshop. Maak regelmatig panorama's, die kunnen pas naar het camera RAW filter wanneer ze zijn samengevoegd en daardoor geen RAW bestand meer. Na bewerking in camera RAW --> openen in PS en dan kies ik dus voor eerst opslaan in TIFF. Neem aan dat je je jpg ook niet meer aanpast en opnieuw opslaat als jpg 🙂 12 februari 2022 aangepast door corvee1r Aanpassing 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lenjan Geplaatst: 12 februari 2022 Delen Geplaatst: 12 februari 2022 Ik bewaar geen enkele jpg als ik daar een RAW bestand van heb. Ik bewaar alleen alle RAW bestanden (en de Lightroom catalogus met de bewerkingen) en de bijbehorende PSD bestanden als de foto vanuit Lightroom in Photoshop bewerkt is. Als je alleen met Photoshop werkt is TIFF een goede keus om je bewerkte foto's te bewaren. 1 Quote Groet, Jan Instagram: lenjan Zoomprofiel: lenjan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
corvee1r Geplaatst: 12 februari 2022 Delen Geplaatst: 12 februari 2022 Zoom accepteert alleen foto's in jpg. Ik zit dus wel vast aan uiteindelijk een jpg versie die ik ook bewaar. Groet, Cor Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ko3ntje Geplaatst: 12 februari 2022 Delen Geplaatst: 12 februari 2022 Bewaren hoeft dan niet he. Als ik op meer plekken jpg heb gezet bewaar ik de jpg vaak zelf niet meer. 🤔 Quote ----------------------------------------------------- "A camera is a save button for the mind's eye" Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lenjan Geplaatst: 12 februari 2022 Delen Geplaatst: 12 februari 2022 Yep, jpg's gaan naar m mijn bureaublad. En als ik ze heb geplaatst waar ik ze wil plaatsen en me beging te ergeren aan mijn volle bureaublad gaan ze naar de prullenmand.😉 Quote Groet, Jan Instagram: lenjan Zoomprofiel: lenjan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
corvee1r Geplaatst: 12 februari 2022 Delen Geplaatst: 12 februari 2022 O, ik heb een fotobiblioteek onderverdeeld in originelen (RAW/TIFF) en finals, gerangschikt op onderwerp en jaar in jpg Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lenjan Geplaatst: 12 februari 2022 Delen Geplaatst: 12 februari 2022 Die bibliotheek zit bij mij in Lightroom en als ik een oude foto nodig heb exporteer ik hem even opnieuw als jpg.😉 2 Quote Groet, Jan Instagram: lenjan Zoomprofiel: lenjan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen