Ga naar inhoud

RAW of JPG


starthier

Aanbevolen berichten

Vanaf het moment dat ik ben gaan leren dat een camera ook een M-stand heeft ? ben ik ook over gestapt naar RAW haha.

zeker meer mogelijkheden.

Maar ook afhankelijk van het doel en waar ik foto's maak of moet inleveren zeker ook nog wel eens JPG.

 

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles in RAW, uiteraard ook de meeste bewerkingen in camera RAW filter, bij tussentijds opslaan kies ik eerst voor TIFF (wel grote bestanden), om als laatste in jpg op te slaan. Alsnog niet tevreden, dan verder met het TIFF bestand etc.

Waarom eerst in TIFF, omdat dan bij elke wijziging geen informatie verloren gaat, dit i.t.t. (tussentijdse) opgeslagen wijzigingen in jpg.

aangepast door corvee1r
Aanvulling
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ko3ntje zei:

Vanaf het moment dat ik ben gaan leren dat een camera ook een M-stand heeft ? ben ik ook over gestapt naar RAW haha.

zeker meer mogelijkheden.

Maar ook afhankelijk van het doel en waar ik foto's maak of moet inleveren zeker ook nog wel eens JPG.

 

Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten. Eerst altijd jpg. Maar vanaf het meer serieus bezig zijn met fotografie RAW en nog maar zeer zelden jpg. 

  • Like 2

? Eyes like a shutter, Mind like a lens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard  heb ik altijd raw+jpg aanstaan. Als ik met de jpg tevreden ben, is het prima zo en anders heb ik altijd het raw bestand nog.

@bladehans60: wat is het voordeel van tiff voor grote afdrukken? Tot nu toe heb ik op max 40x60 af laten drukken en dat gaat prima met jpg-bestanden. Maar wellicht vind jij 40x60 niet groot?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, corvee1r zei:

Alles in RAW, uiteraard ook de meeste bewerkingen in camera RAW filter, bij tussentijds opslaan kies ik eerst voor TIFF (wel grote bestanden), om als laatste in jpg op te slaan. Alsnog niet tevreden, dan verder met het TIFF bestand etc.

Waarom eerst in TIFF, omdat dan bij elke wijziging geen informatie verloren gaat, dit i.t.t. (tussentijdse) opgeslagen wijzigingen in jpg.

Vroeger toen ik nog alleen met Bridge en Photoshop inderdaad opslaan ls TIFF. Sinds ik met Lightroom werk vind ik die stap overbodig.?

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lenjan. Klopt, maar ik werk alleen in Photoshop. Maak regelmatig panorama's, die kunnen pas naar het camera RAW filter wanneer ze zijn samengevoegd en daardoor geen RAW bestand meer. Na bewerking in camera RAW --> openen in PS en dan kies ik dus voor eerst opslaan in TIFF.

Neem aan dat je je jpg ook niet meer aanpast en opnieuw opslaat als jpg ?

aangepast door corvee1r
Aanpassing
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar geen enkele jpg als ik daar een RAW bestand van heb. Ik bewaar alleen alle RAW bestanden (en de Lightroom catalogus met de bewerkingen) en de bijbehorende PSD bestanden als de foto vanuit Lightroom in Photoshop bewerkt is.

Als je alleen met Photoshop werkt is TIFF een goede keus om je bewerkte foto's te bewaren. 

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...