Ga naar inhoud

RAW of JPG


starthier

Aanbevolen berichten

De tips vliegen in het rond, ik heb mijn eigen bieb dus (gebruik  Lightroom niet). Ik wil ook niet alles in de wolken hebben.

Neem toch aan dat er flink gebackupt wordt ?

Algemeen JPG wel eentje in zo hoog mogelijke resolutie he? Zoom heeft niets aan jpg's in formaat van bijvoorbeeld 1500x1000 pixels (voor plaatsing in het magazine)

aangepast door corvee1r
Aanvulling
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt in de wolken wil ik ook niet. heb mijn eigen NAS (moet wel op een nieuwe uit als die straks niet meer bereikbaar is buiten mijn eigen netwerk).
NAS voldoet met losse externe hd als extra backup op andere lokatie of gewoon in de kluis leggen voor belangrijke fotos

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schiet in RAW en  klein formaat jpeg, deze wordt namelijk wel altijd in verkenner weergegeven, en de nieuwste RAW bestanden niet (bij mij dan toch) dus als ik vlug even wil kijken dan is dat makkelijk en ook als ik vlug wat door moet zetten naar anderen. Om te bewerken gebruik ik altijd RAW. Ik vergelijk het altijd met de negatieven uit het analoge tijdperk, RAW's zijn de negatieven, de jpegs de afdrukken van de 1u machine bij de lokale drogist

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn bridge camera staat op RAW maar niet alles kan ik daar op fotograferen. (kan kiezen uit RAW.  jpeg en beide.)

Soms moet ik hem echt op jpeg zetten, of de camera regelt dat zelf.  bij focusstacking b.v.

Raw foto's kan ik wel bekijken met fastpictureviewer codecpack.

Nabewerken doe ik met One1 en dat vind ik al lastig zat. Opslaan daarna doe ik in jpeg.

Ben nog heel hard aan het leren fotograferen en bewerken, ik ken mijn camera nog niet echt als mijn broekzak.

 

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, ko3ntje zei:

@rptoniawel even benieuwd. Waarom stacking in jpeg? ?

Ja....?????

dat vraag je aan mij???   echt geeeen idee,  ?

De foto wordt in JPEG-formaat bewaard. volgens de gebruiksaanwijzing.  Ik kan wel RAW instellen maar dat komt er dus niet uit.

Zulke dingen moet ik dus nog leren begrijpen..

groet Tonnie

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal aan camera liggen vermoed ik dan. 

Stacking is toch eigenlijk niks anders dan gewoon heel veel foto's maken. Dus waarom zou het niet kunnen. ??Apart. 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal niet apart hoor. Als je de focusstacking door de camera laat uitvoeren krijg je als resultaat een jpg file. Doe je het achteraf in b.v. Photoshop krijg je ook geen RAW file als resultaat. Maar daar heb je wel de optie om het resultaat op te slaan als tiff, psd of jpg.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom zeg ik ook dan kan het ook aan de camera liggen dat die dan zelf JPEG eruit gooit als je toch RAW lijkt te selecteren. Dan zal het inderdaad een camera zijn met aparte functies voor focus stacking.  Heb ik zelf namelijk niet, daarom kan ik gewoon kiezen.

 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ko3ntje zei:

Stacking is toch eigenlijk niks anders dan gewoon heel veel foto's maken. Dus waarom zou het niet kunnen. ??Apart. 

Maar dit zeg je ook. En dat is het dus niet. Al die foto's zullen ook bewerkt moeten worden tot 1 foto. En of je camera een functie heeft die dat kan of dat je het achteraf zelf moet doen is het dus niet apart dat het resultaat geen raw file is. ? 

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites


We houden het erop dat we beide deels gelijk hebben goed? ?  het komt in veel meer gevallen neer op heel veel foto's wat uiteindelijk 1 foto wordt in welk formaat dan ook.

ik hou verder mijn mond ?   

  • Like 2

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag ging over focus-stacking, dan neem je dus misschien wel tientallen foto's met een miniem verschil in brandpunt. Als je daar alle raw-info van bewaart krijg je een gigantisch bestand, wellicht te groot voor in-camera-verwerking. En dan is nog de vraag wat je met al die info kunt. Zet je de afzonderlijke foto's op je pc om ze daar samen te voegen, dan lijkt het me praktischer om die afzonderlijke foto's voor de samenvoeging te optimaliseren in lightroom/camera raw en kun je van de samenvoeging dus ook net zo goed een jpg (of psd of tif)  maken.    

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...