Ga naar inhoud

just4fun

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Sinds enkele weken zie ik op de fotos die ik met de Nikon D90 maak, rode en witte puntjes,
die ik achteraf wel kan bewerken/verwijderen, maar is dit een teken dat het toestel "op" is?

Camera heeft ongeveer 51000 kliks gemaakt en zou nu dus ongeveer op de helft van zijn leven zijn.....

Groet,

Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan t zijn dat het dode pixels zijn?zitten ze altijd op dezelfde plek? worden ze groter naarmate je inzoomt? 

Kan zijn dat het hier bij blijft. ik heb met 1 van mn camera's ook een paar dode pixels. op zich niet heel ernstig. wel even om denken dat je ze weghaalt voor afdrukken. Voor foto's voor op socials of een website zul je ze waarschijnlijk niet terug zien

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, darka zei:

kan t zijn dat het dode pixels zijn?zitten ze altijd op dezelfde plek? worden ze groter naarmate je inzoomt? 

Kan zijn dat het hier bij blijft. ik heb met 1 van mn camera's ook een paar dode pixels. op zich niet heel ernstig. wel even om denken dat je ze weghaalt voor afdrukken. Voor foto's voor op socials of een website zul je ze waarschijnlijk niet terug zien

Oh, oké, dode pixels. Ja, ik denk dat dat het is! Is misschien toch een gevolg van ouderdom van het toestel....ik hoop alleen dat het er niet meer worden.....

Bedankt voor je reactie!

Groet, Wilma 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-2-2023 om 19:28, corvee1r zei:

Gebeurt dat op elke ISO? of alleen boven bijvoorbeeld ISO 400? Staat de beeldsensor reiniging op automatisch?

Heb jaren met een D90 gefotografeerd en geen last gehad van die dooie pixels.

Of dat op elke ISO gebeurt weet ik niet, heeft ISO überhaupt iets te maken met dode pixels?? De beeldsensor reiniging staat uit maar misschien is het een goed idee om die eens aan te zetten....bedankt voor je reactie waarbij je me wellicht op het goede spoor gezet hebt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, just4fun zei:

Of dat op elke ISO gebeurt weet ik niet, heeft ISO überhaupt iets te maken met dode pixels?? De beeldsensor reiniging staat uit maar misschien is het een goed idee om die eens aan te zetten....bedankt voor je reactie waarbij je me wellicht op het goede spoor gezet hebt.

 

 

De beeldsensor reiniging reinigt niet alles op de lens. Je kan misschien eens de sensor laten reinigen, dat kost 29€ (weet ik want ik heb het twee weken geleden laten doen).

Als er na die reiniging nog rare pixels zijn dan kunnen het dode pixels zijn, de Nikon D90 is al een oud toestel (dat was mijn eerste DSLR).

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, RonnyDB zei:

De beeldsensor reiniging reinigt niet alles op de lens. Je kan misschien eens de sensor laten reinigen, dat kost 29€ (weet ik want ik heb het twee weken geleden laten doen).

Als er na die reiniging nog rare pixels zijn dan kunnen het dode pixels zijn, de Nikon D90 is al een oud toestel (dat was mijn eerste DSLR).

Ja, de D90 is inderdaad al een oudje, maar werkt verder nog prima. Die pixels zijn niet zo'n groot probleem alleen wat werk om ze weg te halen achtera.
Sensor reiniging is een idee.
Bedankt voor je reactie, fijne avond.
Groet, Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, LievenLens zei:

Bij Fuji zit er iets in het menu zoals pixel mapping of zoiets ( nog niet gebruikt ). Misschien zit dat er bij uw canon ook op ? Geen idee wat dat juist doet, maar ik denk dat hij softwarematig de dode pixel een kleur geeft van de omliggende pixels ( kan mis zijn ook ).

 

Ik weet niet of de Nikon D90 zoiets in het menu heeft, ik ga er eens naar kijken.
Bedankt voor je reactie, fijne avond.
Groet, Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...