Ga naar inhoud

Met welk type camera fotografeer jij?


Michelle

Met welk type camera fotografeer jij?  

163 leden hebben gestemd

  1. 1. Met welk type camera fotografeer jij?



Aanbevolen berichten

14 uren geleden, robert-21 zei:

Ik fotografeer nog met spiegelreflexcamera's, ik heb twee Nikon bodies, een D600 en een D750.
Maar als ik zie wat de nieuwe systeemcamera's kunnen en voor opties hebben, plus het lichtere gewicht, dan gaat het wel een beetje kriebelen hoor...
Heb wel veel mooi Nikon glas, maar die kun je met een adapter toch gewoon blijven gebruiken, heb ik gelezen.
Is er misschien iemand die daar ervaring mee heeft?

Ik heb vorig jaar de overstap naar de Canon R6 gemaakt. Daarbij heb ik alle objectieven die ik had ingeruild bij Alkmaars grootste fotozaak. Ik wilde geen converter om de maximale snelheid en de technische voordelen, de communicatie tussen de lens en de body, optimaal te gebruiken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik fotografeer al vele jaren met een spiegelreflexcamera, maar overweeg het laatste jaar toch om over te schakelen op een systeemcamera.  Dat zou ik vooral doen voor het gewicht.  Een mens wordt een dagje ouder en strammer, hé! ?

Goed dat ik weet dat met een adapter de lenzen nog kunnen gebruikt worden.  Dit helpt zeker om de overstap te maken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, yokes-fotoboek zei:

Ik fotografeer al vele jaren met een spiegelreflexcamera, maar overweeg het laatste jaar toch om over te schakelen op een systeemcamera.  Dat zou ik vooral doen voor het gewicht.  Een mens wordt een dagje ouder en strammer, hé! ?

Goed dat ik weet dat met een adapter de lenzen nog kunnen gebruikt worden.  Dit helpt zeker om de overstap te maken.

Het voordeel van het lagere gewicht zou ik niet te veel overschatten : zo'n systeemcamera vereist (door het hoge stroomverbruik) dat je één of meerdere reservebatterijen meeneemt. Hierdoor is dit gewichtsvoordeel al vlug tenietgedaan.  ?

  • Like 1
  • Haha 1

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd heb ik echt zelden dat ik een extra reservebatterij nodig heb als ik met een volgeladen batterij op pad ga. Alleen als ik een festival fotografeer die b.v. om 13.uur 's middags of eerder begint en om 1 uur 's nachts eindigt komt het voor.

Heb overigens wel altijd minimaal 1 in mijn tas zetten voor het geval ik vergeten ben die in mijn camera volledig op te laden.?

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf allerlei analoge Olympus camera’s (de diverse originele OM-1 en OM-2 versies plus een paar TLR’s met 35mm en 120 film) en analoge objectieven die met een adapter overigens ook uitstekend te gebruiken zijn op (mijn) digitale Olympus systeemcamera’s. Op dit moment heb ik de OM-D E-M10 Mark III (voor de kenners) en daarbij drie digitale lenzen: 12-40mm F2.8 Pro, 40-150mm F2.8 Pro en een 25mm 1.8 lens waarmee ik alles kan doen wat ik wil. De nieuwe digitale OM-1 (nu flink aan het sparen) streeft alle bestaande FF camera’s voorbij qua snelheid, dynamisch bereik en ja, ook ruisprestaties bij weinig licht. Dus wat mij betreft heeft M4/3 de toekomst. De systemen (camera + lenzen) zijn namelijk licht, klein en goedkoop in verhouding tot goed FF glas en qua prestaties lopen ook de top spiegelreflexen nu een heel stuk achter. Dus tja, wat mij betreft blijft er nog maar weinig keus over op de markt ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-2-2022 om 16:38, jgras zei:

Omdat de canon 5D iv zo zwaar is heb ik er een sony RX 10 IV bijgekocht.Lekkere camera om mee te nemen tijdens een wandeling hij weegt maar 1 kg.wel vindt ik de canon 5D IV beter met name het dynamisch bereik.

Tja wat wil je. De sensor van de 5D is ook veel groter. Over andere aspecten zwijg ik, maar dat je van een body van drie mille meer mag verwachten dan van een complete camera die de helft kost lijkt me helder. Zelf kwam ik van een Fuji HS10 met een nog een kleinere sensor en zie ik duidelijk de meerwaarde. Vooral bij slecht licht kan ik beter uit de voeten, al is er nog wel wat ruisonderdrukking nodig. Maar goed, die Fuji was dan ook techniek van tien jaar terug.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel met de systeemcamara als met de spiegelreflexcamera maak ik foto's. Systeem ivm gewicht en het uitzetten van het geluid bij fotograferen van dieren. En het kantelbare display wanneer ik laag bij de grond fotografeer. Spiegelreflex (in bruikleen van mijn zwager) bij donker en slecht weer en voor portretfotografie. Beiden zijn goed, maar tjonge wat maakt die spiegelreflex een herrie.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Zjoske zei:

 

Misschien is er aan die reflexcamera ook wel een "stille modus" ? Maar deze zal nooit zo stil kunnen werken als de systeemcamera omdat het "mechanisch" gedeelte anders werkt (opklappen spiegel ontbreekt bv bij de systeemcamera).

  • Like 1

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Canon 5D mark IV is er de mogelijkheid om de sluiter (iets) stiller te laten afgaan (instelling "stille enkele opname").

Maar zoals al eerder gezegd zal bij een spiegelreflexcamera dit nooit zo stil kunnen als bij spiegelloze systeemcamera's (o.a. door het opklappen v/d spiegel).

  • Like 1

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik aan een camera upgrade toe was waren de systeemcamera's mij nog een pak te duur, en nu moet mijn spiegelreflex nog een tijdje mee. Denk wel dat volgende een spiegelloze gaat worden mits ik mijn objectieven kan blijven gebruiken want ik heb er zo door de jaren heen flink wat geld in gestoken en ben niet van plan om alles nieuw te moeten gaan aanschaffen. Ook heb ik Tamrons en SIgma's in de collectie dus die moeten er ook op werken anders gaat het feest niet door (hopelijk leest er iemand van Canon mee; zorg maar dat het nog werkt straks want anders hoef ik me ook niet meer bij Canon te houden als ik het gros weg kan gooien ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Stefanie71 zei:

Toen ik aan een camera upgrade toe was waren de systeemcamera's mij nog een pak te duur, en nu moet mijn spiegelreflex nog een tijdje mee. Denk wel dat volgende een spiegelloze gaat worden mits ik mijn objectieven kan blijven gebruiken want ik heb er zo door de jaren heen flink wat geld in gestoken en ben niet van plan om alles nieuw te moeten gaan aanschaffen. Ook heb ik Tamrons en SIgma's in de collectie dus die moeten er ook op werken anders gaat het feest niet door (hopelijk leest er iemand van Canon mee; zorg maar dat het nog werkt straks want anders hoef ik me ook niet meer bij Canon te houden als ik het gros weg kan gooien ...)

Je kan met gebruik van een tussenring (adaptor) je Canon EF en EF-S lenzen op de (systeemcamera's) Canon R-serie blijven gebruiken. Dat zal zo ook, vermoed ik, wel lukken met de Sigma en Tamron-objectieven met EF (of EF-S) vatting.

https://nl.canon.be/pro/stories/using-ef-eos-r-mount-adapter/

  • Like 1

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...