Ga naar inhoud

Shutterstock ervaringen??


NienkeWuring

Aanbevolen berichten

Wie gebruikt er Shutterstock?? Zelf heb ik afgelopen week een aantal beelden geupload om te kijken of dit passief inkomen op zou kunnen leveren. Ik geloof er alleen nog niet zo in door het grote aantal beelden wat de stock site aangeboden krijgt. Daarin kun je bijna niet uniek zijn lijkt mij.

  • Like 1

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shutterstock niet maar ik heb in het begin bij 500px wat beelden op de verkoop pagina gezet en ook daar door de grote aantallen (of mijn foto's zijn niet goed zat) redelijk kansloos, toen ze de regeltjes gingen aanpassen heb ik toen besloten met dat stuk te stoppen en alleen nog maar te posten voor likes en opmerkingen. 

Zelf haalde ik voorheen ook nog wel wat dingetjes van gratis stock sites en merk dat ik nu veel eerder naar AI generatoren grijp voor achtergrondjes, dat zal voor betalende stock sites ook wel een probleem aan het worden zijn denk ik, want ik geloof niet dat ik de enige ben met deze aanpak ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit op Shutterstock en nog een flink aantal andere stockbureaus.
De inkomsten zijn de laatste jaren weliswaar minder geworden, maar ik heb er nog steeds een heel aardige bijverdienste aan :-).

Er aan beginnen is de eerste tijd vooral doorzetten tegen weinig inkomsten. Dat komt pas na verloop van tijd.

En als je toch wilt beginnen..., Shutterstock is jarenlang het grootste stockbureau geweest. Alleen een aantal jaren geleden hebben ze hun royalty-structuur aangepast (lees verlaagd!). Daarna zijn ze flink afgezakt.
Ik zou om te beginnen nu gaan voor Adobe Stock. Op dit moment is dat zonder meer het best verdienende stockbureau !

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 24-3-2023 om 16:28, TWvU zei:

Ik zit op Shutterstock en nog een flink aantal andere stockbureaus.
De inkomsten zijn de laatste jaren weliswaar minder geworden, maar ik heb er nog steeds een heel aardige bijverdienste aan :-).

Er aan beginnen is de eerste tijd vooral doorzetten tegen weinig inkomsten. Dat komt pas na verloop van tijd.

En als je toch wilt beginnen..., Shutterstock is jarenlang het grootste stockbureau geweest. Alleen een aantal jaren geleden hebben ze hun royalty-structuur aangepast (lees verlaagd!). Daarna zijn ze flink afgezakt.
Ik zou om te beginnen nu gaan voor Adobe Stock. Op dit moment is dat zonder meer het best verdienende stockbureau !

Ik ga er nog eens naar kijken, ik had er 3 geupload naar shutterstock alleen lijkt het weinig te doen, ik zal eens naar mijn zoekwoorden gaan kijken, Bedankt voor je tips, groetjes Nienke

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Hallo allemaal,

Ik ben Michel, nieuw hier. Ik zag je vraag op Google voorbij komen en dacht, hier kan ik misschien nog wel iets aan toevoegen. 

Ik ben geen fotograaf, maar aan de andere kant wel klant van Shutterstock, iStockphoto etc.. Ik koop de foto's dus. Daarnaast heb ik veel ervaring met online marketing.

Wat ik zou aanraden is het kijken naar het zogenaamde algoritme van deze platformen. Er is een reden waarom bepaalde foto's bovenaan staan en veel verkocht worden, en andere (misschien betere) niet. Dit kan liggen aan de zoekwoorden die je meegeeft (de metadata die je over je foto meegeeft), maar ook aan de reputatie van de artiest (fotograaf). Die reputatie betekent onder andere: regelmatig uploaden. 

Dit zegt Shutterstock er zelf over: https://support.submit.shutterstock.com/s/article/How-can-I-improve-the-performance-of-my-portfolio
Hier een pagina met tips om je Shutterstock te promoten: https://microstockphotographs.wordpress.com/shutterstock-tips-5-ways-to-sell-more-images-on-shutterstock/

Het promoten van je eigen portfolio blijkt dus ook een belangrijk onderwerp en in mijn ervaring met online marketing werkt het ook zo. Je moet op dit soort platformen vaak jezelf een beetje in de kijker spelen. Sta je eenmaal op goede posities en heb je een goede reputatie? Dan komt de rest vanzelf. 

Mocht je inspiratie willen over andere manieren om (met je foto's) passief inkomen te verdienen, dan heb ik nog een leuk artikel geschreven met tips voor passief inkomen voor creatievelingen, misschien vind je het wat: https://gelduitleg.nl/persoonlijke-financien/26-tips-voor-passief-inkomen/

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Michel,

Ik verkoop foto’s via stockbureaus, dus vandaar dat ik je bijdrage met interesse gelezen heb. Bedankt!

Maar ik heb daar zelf ook een aanvulling op. Shutterstock is op dit moment echt op zijn retour. Wil je op dit moment met stockfotografie beginnen, dan moet je echt eerst naar Adobe Stock kijken.

Wil je meer informatie, kijk dan eens op mijn website. Zeer recent heb ik deze nog helemaal vernieuwd. Enne … als je toch regelmatig foto’s koopt, blader dan ook eens door mijn portfolio’s bij de diverse stockbureaus. Te vinden via deze link  😊.

Groet, Tromp Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...