Ga naar inhoud

Flitser macrofotografie


Aanbevolen berichten

Goedemorgen! 

Ik ben al een tijdje opzoek, of meerder deels in twijfel. Om een flitser of een continue licht te kopen voor mijn macro fotografie uit te bereiden. 
Ik maak nu fotos met de nikon d700 en met de LAOWA 100MM F/2.8 2X ULTRA-MACRO erop.
Nu heb ik verschillwnde dingen gelezen dat het gebruik van een flitser een must is voor macrofotografie of eventueel continue licht. 

Nu vraag ik mij af wat er beter is? 

Weet iemand een goede aanrader voor een flitser en diffuser of continue licht?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou een flitser een must zijn voor macro? Ik gebruik zelden flits bij macro. Meestal lig ik met mijn macrolens in het veld en gebruik ik alleen een zaklampje om de schaduw die ik zelf creëer wat weg te halen (of magische paddenstoelen te creëren .... ook macro maar dan anders) Ik heb een ringflitser gehad maar ik vond het resultaat daarmee niet mooi (ik wil altijd wel wat schaduwen houden en deze flitste alle schaduwen weg) , als ik op de tafelstudio een opzet maak gebruik ik led paneeltjes om bij te lichten (heel soms de reportageflitser off-camera) Bij alles wat niet beweegt kun je vanaf statief met langere sluitertijden werken, en voor vliegende beestjes op een zonnige dag heb je ook niet echt flits nodig dus enkel bij minder licht en beweging zou flits aan te raden zijn om de sluitertijden kort te kunnen houden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen flitser voor tijdens mijn macrofotografie. Ik merk dat ik eigenlijk alleen langzame organismes op de foto zet, waarbij ik de sluitertijd zo kan instellen dat ik hem wel goed belicht heb. Eventuele highlights worden met een lampje bijgeschenen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een flitser of LED paneeltje bij macrofotografie is inderdaad niet perse nodig. Als ik een donkere achtergrond wil gebruik ik wel eens een reportageflitser met een trigger, soms pak ik gewoon een kleine reflectiescherm om de schaduwen op te lichten. Het gebeurd net zo vaak dat ik helemaal geen flitser of reflectiescherm gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, hpjm zei:

Maar..... naar ik aan neem zijn alle hierboven genoemde opties beter dan de flits van de camera zelf?

 

Zeker, met macro zit je kort op je onderwerp en een vaste camera flits geeft dan bijna altijd licht op de verkeerde plaats en vaak ook nog schaduwen die je juist helemaal niet wilt. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte vroeger wel eens een zelfgebouwde diffuser. Dat was een 1-liter ijscobak, waar ik in de bodem een vierkant gat uitsneed dat precies op mijn flitser paste. Van de deksel sneed ik de rand eruit, en die rand gebruikte ik om een stuk tissue-papier op de voorkant van de bak te klemmen.

Je kan de bak eventueel dichtplakken met zwarte tape (stagetape) om ongewenst licht tegen te houden.

aangepast door MorphoLuna
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-5-2023 om 11:25, hpjm zei:

Maar..... naar ik aan neem zijn alle hierboven genoemde opties beter dan de flits van de camera zelf?

 

De flitser van de camera is zo wie zo aan te raden om niet te gebruiken, het licht komt van achter de lens vandaan en is ook niet zo vel als de losse flitsers. Licht van externe lichtbronnen die je ergens neerzet krijg je toch mooiere schaduwen, bij portretten scheelt het ook rode ogen. Bij macro is je onderwerp zo dicht bij je lens dat je haast wel een externe lichtbron of natuurlijk licht(al dan niet met een reflectiescherm) moet gaan gebruiken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-5-2023 om 11:25, hpjm zei:

Maar..... naar ik aan neem zijn alle hierboven genoemde opties beter dan de flits van de camera zelf?

 

Dat klopt, bijna altijd zit je eigen lens dan in de weg. En bij goed daglicht heb je ook geen flits nodig, moet je alleen oppassen dat je niet in je eigen schaduw zit (of je eigen schaduw juist gebruiken om knalhard zonlicht te verdoezelen)

@vBartheldIk herken dat wel, langzamere beestjes zijn ook mooi. Desondanks wil ik graag voorbereid zijn als ik iets zie dat snel en leuk is. Al is de vraag of je zo'n ringflitser dan snel genoeg plaatst....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...