Ga naar inhoud

Wel een (flits) foto bij zelfontspanner, maar niet als ik 'gewoon' afdruk !


Bladehans60

Aanbevolen berichten

 

Situatie; Ik heb 2 studioflitsers geplaatst en gebruik een zwarte achterwand. De witbalans van de Canon R6 staat op Flitser. Stand M,  1/250e en F/8

De opdracht, uit de cursus, luidt dat ik een portretfoto moet maken met kunstlicht.

Om goed beslagen ten ijs te komen heb ik de setup vorige week getest met de zelfontspanner. Resultaat; goed belichte foto's. Dus gisteren twee familieleden gevraagd  om als model te dienen. Maar nu de camera op 'Enkel beeld' ingesteld. Wat schertst de verbazing.......zwart beeld!

Daarop een foto met zelfontspanner gemaakt (ongewijzigde instelling: M - 1/250e -  F/8) en prachtige foto. 

 

Pas bij een sluitersnelheid van 15 seconden kreeg ik beeld, maar met onscherpe randen rond het hoofd. 

 

Aanvullende info: Bij het gebruik van de zelfontspanner, sluitersnelheid 1/250e - F/8, flitsen de studioflitsers bij het indrukken van de ontspanknop, dan gaat de 10, of 2, seconden lopen, vervolgens flitsen de flitsers bij het "ontspannen".

Vraag: Waarom kan ik niet een enkel beeld opname maken in camera modus M,  1/250e en F/8?

PS: Ik kan ook de compositie niet zien op mn scherm of zoeker zolang ik de sluitersnelheid op 1/250e heb staan. Ik moet terugdraaien naar 15 sec om live view of zoekerbeeld heb.

aangepast door Bladehans60
PS toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bladehans60 zei:

PS: Ik kan ook de compositie niet zien op mn scherm of zoeker zolang ik de sluitersnelheid op 1/250e heb staan. Ik moet terugdraaien naar 15 sec om live view of zoekerbeeld heb.

Belichtingssimulatie uitschakelen.

https://cam.start.canon/nl/C004/manual/html/UG-03_Shooting-1_0350.html

  • Like 1
  • Thanks 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de handleiding van de camera er nog eens goed op nakijken want dit klinkt alsof er iets overruled wordt als je de zelfontspanner gebruikt. Soms lijken bepaalde instellingen niks met elkaar te maken te hebben maar toch voor rariteiten te zorgen. Zo kwam ik er laatst achter dat als je belichtingssimulatie uit hebt gezet (nu net om previewbeeld te hebben als je in studio met flitsers werkt) het histogram niet meer weergegeven wordt in live view (ook als de instellingen daarvoor goed staan) In de canon manual staat zoiets dan als opmerkingen onder het hele verhaal in een lichtblauw vlak (neem aan in de handleiding van de R6 ook zoiets) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit naar je sluitertijd te kijken en lijkt me wel wat hoog om aangezien de meeste camera's een flitssynchronisatietijd van 1/200 hebben. Je zou je camera op 1/200(of 1/160) kunnen zetten of het enkel beeld met flitser wel werkt. In theorie bevriest de flitslicht de beweging, iets langere sluitertijd is de moeite waart om te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerard-20 zei:

Ik zit naar je sluitertijd te kijken en lijkt me wel wat hoog om aangezien de meeste camera's een flitssynchronisatietijd van 1/200 hebben. Je zou je camera op 1/200(of 1/160) kunnen zetten of het enkel beeld met flitser wel werkt. In theorie bevriest de flitslicht de beweging, iets langere sluitertijd is de moeite waart om te proberen.

Als dat het probleem zou zijn dan zou de foto met zelfontspanner ook niet gemaakt kunnen worden lijkt me ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gerard-20 zei:

Het maken van een foto werkt een systeemcamera werkt net even anders dan bij een spiegelreflexcamera.

Dat klopt zeker. Maar volgens mij niet zozeer dat een zelfontspanner een ander resultaat zou moeten hebben dan wanneer gewoon op de ontspanner gedrukt wordt

aangepast door vBartheld
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lenjan, bedankt voor jouw hint. Hierdoor kan ik mijn compositie weer zien, en doorgaan met de foto te maken.

@Stefanie71, Ik heb niets in de handleiding kunnen vinden. Ik vermoed dat de 1e flits, bij het afdrukken, het beeld vastlegt en de tweede flits, na 10 (of 2) seconden geen effect heeft. 

@gerard-20, Waar doel je op?

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60 spiegelreflexcamera's en systeemcamera's hebben een flitssynchronisatietijd. Als de sluitertijd bij een spiegelreflex te kort is krijg je zwarte vlakken van de sluiter, hoe het bij een systeemcamera gaat als de "sluitertijd" te kort is weet ik niet. Ik weet dat een Nikon systeemcamera pixelrij voor pixelrij word uitgelezen, hoe het met een Canon systemcamera de censor uitleest durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...