Ga naar inhoud

Negatieve ruimte klinkt wel heel negatief...


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Zag zojuist een nieuwe fotowedstrijd met als thema 'negatieve ruimte'. Kennelijk gaat het er dan om dat je de geringe omvang van je eigenlijke onderwerp benadrukt door de omgeving groot mee te nemen, maar wel sterk vervaagd of zelfs nagenoeg afwezig.

Maar als je als fotograaf de keuze maakt om die foto zo te nemen, dan is dat een bewuste keuze en toch juist positief. Van negatieve ruimte zou ik pas willen spreken als een klein onderwerp in een drukke, afleidende achtergrond plaatst. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even op zoek gegaan naar een duidelijke omschrijving van het gegeven:

Negatieve ruimte is de lege ruimte rondom een object. In termen van grafisch ontwerp is de negatieve ruimte het deel van het ontwerp dat niet in beslag wordt genomen. De negatieve ruimte in design heeft vaak een betekenis. Negatieve ruimte wordt vaak ook gebruikt bij optische illusies. (van de website van birdiedesign)

Negatieve ruimte en positieve ruimte zijn termen uit de kunstwereld (van ver voor fotografie reeds) waarbij met positieve ruimte het onderwerp wordt bedoeld en met negatieve ruimte de ruimte rond je onderwerp maar dan dusdanig dat dit niet afleid van het onderwerp maar juist het onderwerp versterkt.

Snap je het nog of ben je nu afgehaakt ? 

Wat jij omschrijft zou ik gewoon een slechte foto noemen, als je 'onderwerp' wordt opgeslokt door de achtergrond dan is de plank misgeslagen

 

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Negatieve ruimte is het onderwerp benadrukken door de ruimte waarin het onderwerp staat, waarvan ruimte om het onderwerp weinig beeldinformatie bevat, dat kan afleiden tot het onderwerp zelf. Door de "lege" ruimte om het onderwerp, wordt je blik getrokken tot het onderwerp zelf, zeker waneer je het onderwerp op een, voor het oog, aantrekkelijke plek plaatst in de compositie (bv. rule of thirds).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom niet uit kunstkringen en ben gewend naar de gangbare taal te kijken. En dan is negatief een waardeoordeel, een nogal negatief waardeoordeel. In een wereld waarin Zwarte Piet taboe is, demente mensen niet meer dement genoemd mogen worden en bejaarden via ouderen inmiddels senioren genoemd moeten worden (toegegeven, ik vind dat we daarin doorslaan), is dat toch niet zo heel gek?

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Ik kom niet uit kunstkringen en ben gewend naar de gangbare taal te kijken. En dan is negatief een waardeoordeel, een nogal negatief waardeoordeel. In een wereld waarin Zwarte Piet taboe is, demente mensen niet meer dement genoemd mogen worden en bejaarden via ouderen inmiddels senioren genoemd moeten worden (toegegeven, ik vind dat we daarin doorslaan), is dat toch niet zo heel gek?

 

En toch is Negatief helemaal niet Negatief in fotografie  

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het beestje maar een naam heeft.?

Op 7-6-2023 om 23:26, PeterKosterHT zei:

Maar als je als fotograaf de keuze maakt om die foto zo te nemen, dan is dat een bewuste keuze en toch juist positief. 

Een bewuste keuze kan ook de verkeerde keuze zijn.?

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Bij "minimalistische fotografie" is het juist gebruikelijk om veel "negatieve" ruimte te gebruiken rond het onderwerp.

Persoonlijk vind ik de term "negatieve (ruimte)" hier ook ongelukkig gekozen, maar wie wat ervaring heeft in de fotografie (en/of schilderkunst) weet wat ermee bedoeld wordt, d.w.z. ruimte "waar niks in gebeurt" rond het onderwerp (meestal de achtergrond).

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...