Ga naar inhoud

Polarisatiefilter blijft vastzitten op de lens


pelmich

Aanbevolen berichten

Hallo, Nu ik lid ben geworden van dit forum, wil ik een klein maar irritant probleem naar voren brengen. Ik heb voor op één van mijn lenzen een Hoya Polarisatiefilter. Nu doet zich het probleem voor dat als het filter op de lens geschroefd zit, deze (waarschijnlijk door het draaien aan het voorste gedeelte van het filter) nauwelijks nog normaal te verwijderen is van de lens. Het is alsof ie zich helemaal vastdraait. 

Wat zou ik er tegen kunnen doen, zonder het filter (of erger de lens) te beschadigen? Beetje vaseline op het schroefdraad (wordt wellicht een troep...)? Of slijt het misschien in de toekomst door gebruik? Of is er een andere oplossing..? Ik hoor graag of iemand daar een oplossing voor weet. Alvast mijn dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een bekend probleempje, ik kreeg dat filter los door de ring met zo weinig mogelijk kracht erop los te draaien. De ringen van filters zijn van dun materiaal gemaakt, met iets te veel kracht vervormt de ring dan iets en zet zichzelf vast(er). Misschien zo'n dun huishoudhandschoentje gebruiken voor iets meer grip? Er zijn speciale filtertangen te koop, maar het moet zonder ook lukken.

Schroefdraad van je lens is soms ook niet geheel stofvrij waardoor een filter 'vastplakt' in het schroefdraad van je lens, even met een blaaskwast erbij langs gaan, als het je gelukt is bijvoorbeeld. 

Succes!

aangepast door corvee1r
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had daar ook geregeld last van en kreeg als tip filterklemmen kopen, gedaan, nog niet nodig gehad (zal je altijd zien) Maar goed het zijn dus 2 klemmen de je op je filter en je lens 'klemt' en door ze tegengesteld te draaien draai je het filter los (mits je de goede kant op draait natuurlijk ....) de 2 uitsteeksels geven net even dat hefboom effect 

filterklemmen.JPG.afcb6b3001e0fae68b875de0d0ad746f.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dit materiaal is van aluminium gemaakt. Dat 'vreet'  net als met rvs. dat is puur door materiaaleigenschap en wrijving. Daar kun je niet heel veel aan doen. Schoon houden en een miniem beetje vet/vaseline zou het wel kunnen beperken. Niet vaster draaien dan nodig. En inderdaad een dergelijk hulpmiddeltje

  • Thanks 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest voorkomende tips dat ik vaak hoor om een filter los te krijgen is een doek zoals @vBartheld melde of een (post)elastiek zoals @Bladehans60 aangeeft. Het zijn wel van die dingen die je thuis hebt liggen en nooit meeneemt in je cameratas. De klemmen dat @Stefanie71 laat zien heb ik in mijn tas zitten voor het geval dat(gelukkig nog niet hoeven te gebruiken, wel een keer geprobeerd), het zijn kunststof klemmen die niet veel ruimte innemen in de tas. Schoon houden en niet te vast draaien is natuurlijk het beste.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...