Ga naar inhoud

Kopen of niet?


renesutter

Aanbevolen berichten

Onlangs introduceerde Nikon een nieuwe Z lens, Nikkor Z 28-75 mm f/2.8. Thans gebruik ik op mijn Nikon Z6 II de Sigmalens met dezelfde specificaties, maar natuurlijk met de vattingsadapter. Mijn vraag is of het zinvol is de nieuwe Nikkor lens aan te schaffen en of dit daadwerkelijk een beter resultaat voor mijn opnamen geeft? Hoeveel kwaliteit krijg ik er bij om dan zonder vattingsadapter te fotografen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weliswaar geen ervaring met Nikon maar ik zou zeggen als jij tevreden bent de resultaten de je behaalt met de Sigma wat betreft scherpte. de snelheid van scherpstellen, beeldkwaliteit etc. dan zou ik het niet doen.

Heb zelf de Canon R6 en gebruik deze ook met een adapter voor mijn EF lenzen. Zie nog geen aanleiding om over te stappen op RF lenzen die je zonder adapter kan gebruiken.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met het gebruik van objectieven is dat je de kwaliteit van het objectief na jarenlang gebruik niet meer ziet. Totdat je een ander objectief, met dezelfde specificaties, gebruikt. 

Bij een aankoop van een nieuw versie van een objectief heb ik eerste met het oude objectief een voorwerp gefotografeerd en daarna met het nieuwe objectief. Op de laptop de foto's vergeleken. Ik schrok ervan hoeveel details het nieuwe object liet zien. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Bladehans60 zei:

Mijn ervaring met het gebruik van objectieven is dat je de kwaliteit van het objectief na jarenlang gebruik niet meer ziet. Totdat je een ander objectief, met dezelfde specificaties, gebruikt. 

Bij een aankoop van een nieuw versie van een objectief heb ik eerste met het oude objectief een voorwerp gefotografeerd en daarna met het nieuwe objectief. Op de laptop de foto's vergeleken. Ik schrok ervan hoeveel details het nieuwe object liet zien. 

Ik zie juist veel te vaak dat sommige fotografen veel meer bezig zijn met hun apparatuur dan met hun fotografie. Worden je foto's echt zoveel beter met de nieuwste lens. Ook na de nabewerking waarin je veel kan corrigeren? Ik geloof er niets van.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deels apparatuur klopt wel. 

Men zegt vaak dat investeren in objectieven meer loont dan in body. 

Zo heb ik zelf na echt heel lang twijfelen over upgrade naar Full frame toch gekozen voor 2 nieuwe objectieven. 

Zeker geen spijt gehad in elk geval 

 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ko3ntje zei:

Deels apparatuur klopt wel. 

Men zegt vaak dat investeren in objectieven meer loont dan in body. 

Zo heb ik zelf na echt heel lang twijfelen over upgrade naar Full frame toch gekozen voor 2 nieuwe objectieven. 

Zeker geen spijt gehad in elk geval 

 

Oh, maar in sommige gevallen kan een upgrade van je objectieven zeker helpen. Toen ik overstapte van een Tamron 70-300 naar een de Canon 70-200 F4 ging mijn fotografie met sprongen voor uit. Simpelweg omdat de AF van de Tamron veel te traag om die reiger in de lucht te volgen. En toen ik veel meer aan sportfotografie (ook zaalsporten) en concertfotografie moest dat een f 2.8 worden.

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is de fotograaf het belangrijkste. 

In plaats van je geld uit te geven aan die nieuwe lens die net iets beter is als je huidige lens kan je je geld soms beter besteden door eens een workshop te volgen, een professionele model / studio te huren een reis plannen naar een mooie locatie voor landschappen etc. etc.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...