Ga naar inhoud

Canon Av-stand vraag (verhoogt zelf iso)


Ingridgb

Aanbevolen berichten

Wellicht een suffe vraag, maar hopelijk weet iemand het antwoord. Ik fotografeer in AV. Altijd heb ik de iso op 100 staan. Nu heb ik al twee keer gehad, dat ik foto's maakte van de zonsondergang (op statief met bedrade afstandsbediening) en dan bij thuiskomst in LR zie, dat de iso "ineens" op 800 (of hoger) staat. Ik weet 100% zeker dat ik zelf niks aan de iso heb veranderd. Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen (behalve door de iso te checken alvorens foto's te gaan maken). Bij eerdere zonsondergangsfoto's stond de iso wel op 200 (toen had ik nog 200 als vaste instelling).
Wat ik in de handleiding lees, is dat bij de AV-stand alleen de sluitertijd automatisch wordt aangepast en dus niet de iso. Ik heb de 250D.
 
In de Canon-facebook-groep kreeg ik de tip om de veiligheidsshift uit te zetten, dat zou de ongewenste verhoging van de iso kunnen verklaren. Maar het gekke is, dat ik de exif van mijn eerdere zonsondergangsfoto's heb opgezocht en daar was de iso gewoon op de door mij ingestelde 100 of soms 200 staan en werd alleen de sluitertijd verhoogd.
Net om te testen de veiligheidsshift weer aangezet, om te kijken of daar het probleem zat, maar bij het maken van een testfoto van mijn best donkere gang, bleef de sluiter gewoon lang open staan én - het belangrijkste - de iso bleef gewoon op 100 staan. Ik hoop dat iemand hier weet (en duidelijk kan uitleggen aan een beginner) hoe dit allemaal in elkaar steekt. Ik wil het nl. gewoon graag begrijpen, zodat ik in de toekomst weet hoe en of ik iets anders moet instellen c.q. kan oplossen én ook waarom. Bijgevoegde foto is misschien handig om te kunnen zien wat er ingesteld staat (voor zover zichtbaar).

20230813_105222.jpg

aangepast door Ingridgb

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ligt het aan de minimum/maximum ISO instelling.
je minimum ISO staat bij voorbeeld op 100 en je maximum op 800. Als dat zo is zou ik beiden op 100 ISO zetten zodat de camera geen keuze heeft.
 

  • Like 1

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat mijn Canon 400D ook soms andere waardes hanteerde dan ingesteld was. Het is al weer zolang geleden, dus ik weet niet meer wat de oplossing was. Wat ik nog wel weet is dat ik een menu instelling vond die de camera carte blanche gaf om instellingen te veranderen als de camera constateerde dat er een instelling een te donkere foto opleverde. Ik meen dat het in het 'Customer Functions (C. Fn) staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Bladehans60 zei:

Ik kan me herinneren dat mijn Canon 400D ook soms andere waardes hanteerde dan ingesteld was. Het is al weer zolang geleden, dus ik weet niet meer wat de oplossing was. Wat ik nog wel weet is dat ik een menu instelling vond die de camera carte blanche gaf om instellingen te veranderen als de camera constateerde dat er een instelling een te donkere foto opleverde. Ik meen dat het in het 'Customer Functions (C. Fn) staat.

Eindelijk iemand, die me niet voor gek verslijt (niet hier op het forum, hoor, maar in sommige fb-groepen). Dat C.Fn heb ik van de week ook in gekeken. De functie, die je bedoelt, was dat misschien veiligheidsshift?

Ik kreeg ook ergens de tip, dat het wellicht een bugje met de accu kon zijn. Die had ik inderdaad net opgeladen en opnieuw geplaatst. Daar ga ik dus de komende tijd ook even op letten.

 

  • Thanks 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Gefeliciteerd:classic_biggrin: 

Grote vraag: komt dat duidelijk doordat je zelf iets aangepast hebt, of door nukken van je camera waar jij geen grip op hebt? In het eerste geval is je probleem echt structureel opgelost.

Ik heb wel wat met die veiligheidsshift "gerommeld" (vraag me niet meer waar het ook weer zat, hahaha). Op zich zag ik niks veranderen qua instellingen, dus wellicht had dat niks met de iso te maken. Ik vind het op zich wel irritant, dat ik niet weet wat het probleem veroorzaakt heeft, ondanks dat het nu weer normaal werkt. Mocht ik het nog eens hebben, dan weet ik dus eigenlijk nog niet precies hoe ik het opgelost heb.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het toch echt de veiligheidsshift die in werking treed als je dreigt te veel over- of onder te belichten, het overruled wat je aan iso hebt ingesteld om tot een juiste belichting te komen. In de handleiding van canon heeft dit een apart hoofdstukje terwijl ik eigenlijk vind dat dit gegeven direct bij de betreffende functie vermeld zou moeten worden omdat men (jij en ik ook) er vanuit gaat dat de funtie enkel diafragma (AV) of sluitertijd (TV) aanpast en dit dus met deze veiligheidsinstelling aan gewoon niet waar is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...