Ga naar inhoud

Overstappen van Canon 250D > Canon RP


Ingridgb

Aanbevolen berichten

 

Update-je ? in eerste instantie had ik de RP gekocht, maar heb de RP-camera na 1,5 of 2 weken toch omgeruild voor de R8 (voor meer uitleg scroll even naar beneden naar mijn antwoord op de post van @Gietjedo).

Ik zit te twijfelen... Ik gebruik nu 3 jaar de 250D (APS-C, voor wie de camera niet kent). Op zich heb ik gemerkt dat ik in die 3 jaar heel veel meer ben gaan fotograferen (noem het maar bijna een verslaving ? ). Nu keek ik - voor de lol - eens wat een full frame-camera kost en wat daarin te koop is. Toen zag ik o.a. ook de RP-systeemcamera (full frame, mirrorless). De R-types lijken me super, maar de prijskaartjes wat minder ? ik ben tenslotte geen prof, maar amateur/hobby"fotograaf". 

Zou het een goede overstap zijn van de 250D naar RP? 

N.B. ik wil graag bij Canon blijven, omdat het merk goed bevalt én ik - met een adapter - mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken.

 

aangepast door Ingridgb

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het een goede overstap zijn van de 250D naar RP? 
Ik vind dat geen verstandige stap, mede gezien dat dit geen RP broertjes / zusjes heeft
Waarom zal je je 250D opzij zetten, alleen om het feit dat deze pas 3 jaar in gebruik is?


- met een adapter - mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken.
dat is maar net de vraag, volgens mij heb je maar 1 objectief (50mm) die onder de noemer EF valt, de rest is EF-S

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

spiegelloos is de toekomst. maar je zult ook gelijk andere objectieven moeten aanschaffen, of een adapter. 

Je kunt als hobby'ist/amateur ook een zeer betaalbare canon 5dMkiii of wellicht mkiv kunnen kopen. Die heb ik ook nog en daar ga je echt heul heul blij mee zijn. (zul je overigens ook met je lensvattingen bezig moeten, veel croplensen zullen niet op je ff camera passen) 

 

overigens ga je ook al een enorme stap maken wanneer je bijvoorbeeld naar een 80d of 90d gaat, de laatste cmos stap voor ff camera's waarbij je dus wel je oude glas kunt blijven gebruiken. 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, in2lapland zei:


- met een adapter - mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken.
dat is maar net de vraag, volgens mij heb je maar 1 objectief (50mm) die onder de noemer EF valt, de rest is EF-S

 

 

passen doen ze allemaal, het is alleen de issue dat je lensvatting/binnenwerk tegen de bewegende spiegel aankomt. Dit is volgens mij met een adapter direct getackeld, dus geen probleem. Het kan zijn dat je met groothoeklensen met vignettering zit 

overigens heet de hele spiegelloze lens serie ef-r bij canon. 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze vergelijkt op Versus.com komt de RP er als winnaar uit maar ik zou het zelf even bekijken met je wensen lijstje erbij. Voor mij was batterylife een dingetje als ook de digitale zoeker (inmiddels naar ik hoor aanzienlijk verbeterd) daardoor heb ik 2 jaar geleden toch voor de 6DII gekozen en nog geen spijt van gehad. De adapter is wel een dingetje, zoals hierboven al aangegeven enkel geschikt voor EF, en dan zijn er nog de vele berichten van het toch niet werken van bv Tamron en Sigma lenzen en het niet leverbaar zijn van de adapter ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passen doen ze allemaal, het is alleen de issue dat je lensvatting/binnenwerk tegen de bewegende spiegel aankomt. Dit is volgens mij met een adapter direct getackeld, dus geen probleem.
Daar heb ik het niet over.  Het gaat om EF vs EF-S op een FF body (huidige in het bezit zijnde objectieven)

-----

overigens ga je ook al een enorme stap maken wanneer je bijvoorbeeld naar een 80d of 90d gaat, de laatste cmos stap voor ff camera's waarbij je dus wel je oude glas kunt blijven gebruiken. 
wel als je upgrade naar de 90D, dan zal je toch ook je objectieven mee moeten upgraden, niet alle compatible geregistreerd EF-S, tevens third party objectieven presteren naar verwachting)

aangepast door in2lapland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om de beeldcirkel!!
De RP mag dan wel een crop mode setting hebben, maar de "beeldkwaliteit" blijft verre achter. 
-> en dan is het de vraag waarom je overschakelt naar FF

Het is ook maar de vraag of de RP met je EF-S en third party objectieven goed weet samen te werken. (ik heb zo mijn vermoedens dat de RP hierin nog kieskeuriger is dan de 90D) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, in2lapland zei:

Het gaat om de beeldcirkel!!
De RP mag dan wel een crop mode setting hebben, maar de "beeldkwaliteit" blijft verre achter. 
-> en dan is het de vraag waarom je overschakelt naar FF
 

Neem aan dat je Canon zelf wel mag geloven in deze ...

image.png.c313651c03f58dfc0259a8fb09116bb6.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Stefanie71 zei:

Neem aan dat je Canon zelf wel mag geloven in deze ...

image.png.c313651c03f58dfc0259a8fb09116bb6.png

Ik heb een filmpje bekeken (review rp) en daar had men twee EF/EF-S lenzen met adapter op de rp getest en er was geen kwaliteitsverlies. Ik heb alleen Canon-lenzen, dus met adapter nog prima te gebruiken.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Stefanie71 zei:

Als je ze vergelijkt op Versus.com komt de RP er als winnaar uit maar ik zou het zelf even bekijken met je wensen lijstje erbij. Voor mij was batterylife een dingetje als ook de digitale zoeker (inmiddels naar ik hoor aanzienlijk verbeterd) daardoor heb ik 2 jaar geleden toch voor de 6DII gekozen en nog geen spijt van gehad. De adapter is wel een dingetje, zoals hierboven al aangegeven enkel geschikt voor EF, en dan zijn er nog de vele berichten van het toch niet werken van bv Tamron en Sigma lenzen en het niet leverbaar zijn van de adapter ...

Ik ga maar heel af en toe een hele dag ergens foto’s maken, dus met een extra accu kom ik een heel eind. Mooie is dat ik mijn reserve accu ook in de rp kan gebruiken. 

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, in2lapland zei:

Zou het een goede overstap zijn van de 250D naar RP? 
Ik vind dat geen verstandige stap, mede gezien dat dit geen RP broertjes / zusjes heeft
Waarom zal je je 250D opzij zetten, alleen om het feit dat deze pas 3 jaar in gebruik is?


- met een adapter - mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken.
dat is maar net de vraag, volgens mij heb je maar 1 objectief (50mm) die onder de noemer EF valt, de rest is EF-S

 

Op advies van de winkel is het toch de rp geworden, met een occasion Canon 24-105 RF objectief erbij. Ook een adapterring (wordt nagestuurd), waarmee ik zowel de EF als de EF-S objectieven kan blijven gebruiken. 

  • Like 5

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, in2lapland zei:

Zou het een goede overstap zijn van de 250D naar RP? 
Ik vind dat geen verstandige stap, mede gezien dat dit geen RP broertjes / zusjes heeft
Waarom zal je je 250D opzij zetten, alleen om het feit dat deze pas 3 jaar in gebruik is?


- met een adapter - mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken.
dat is maar net de vraag, volgens mij heb je maar 1 objectief (50mm) die onder de noemer EF valt, de rest is EF-S

 

Ik heb de 250D destijds gekocht om af en toe interieurfoto’s te kunnen maken, dus instapmodelletje was prima. Ik had toen nog geen plannen om de fotografie zo op te gaan pakken als ik de afgelopen 2 jaar doe. Had ik dat toen geweten, dan was ik destijds meteen voor FF en liefst mirrorless gegaan. Op zich heb ik een hele nette inruilprijs (vind ik) gekregen voor de 250D, dus per saldo heeft die camera me weinig gekost in die 3 jaar. 
 

Met de adapterring, die ik bijbesteld heb, kan ik wel degelijk zowel de EF als de EF-S op de RP gebruiken. Aangezien die objectieven max. 3 jaar en twee ervan nog zowat nieuw zijn, was dat voor mij wel een vereiste dat ik die nog kan gebruiken.

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Bladehans60 zei:

Ter info;

Hou er wel rekening mee dat bij de EF of EF-S objectieven de beeldstabilisatie, IBIS, twee stops lager is dan met de RF objectieven. 

Dit is de eerste keer dat ik daarvan hoor (misschien heb ik onder een steen geleefd hoor!). Maar wanneer ik hierop Google, kom ik op allerlei fora zulke meldingen tegen: 

"From Canon engineer testing the EF lens do not cause the IBIS to be downgraded from 5-axis to 2-axis. In fact the camera's IS along with the lens IS work hand-in-hand when both are engaged."

Dus ik ben benieuwd waar je dit op baseert ?

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bladehans60 en @vBartheld, daar hebben ze in de winkel niets over gezegd, wat natuurlijk niet inhoudt dat één van de twee opmerkingen niet klopt. We gaan het zien als ik de mount adapter heb (is uitverkocht, dus wordt nog nageleverd).

aangepast door Ingridgb
  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vBartheld en @Ingridgb   Ik heb gisteren een review gelezen waarin het verlies van 2 stops werd vermeld. Echter ik kan dit artikel niet meer vinden. Vermoedelijk een 2019/2020 review

Dit artikel, van Marcus Hawkins, geeft aan dat ik ongelijk heb. 

RF- versus EF-objectieven - Canon Nederland

 

 

aangepast door Bladehans60
  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ingridgb is dit draadje begonnen en op 19 augustus maakte ze keuze voor Canon EOS RP bekend (prima camera), maar in ander draadje lees ik dat ze een Canon EOS R8 heeft (opvolger van RP). De R8 is behoorlijk duurder dan de RP en vermoedelijk is de R8 dat waard. Wat bevalt @Ingridgb beter aan R8 als je die vergelijkt met RP?

  • Like 1

 

Kijk op zoom.nl: gietjedo

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Gietjedo zei:

@Ingridgb is dit draadje begonnen en op 19 augustus maakte ze keuze voor Canon EOS RP bekend (prima camera), maar in ander draadje lees ik dat ze een Canon EOS R8 heeft (opvolger van RP). De R8 is behoorlijk duurder dan de RP en vermoedelijk is de R8 dat waard. Wat bevalt @Ingridgb beter aan R8 als je die vergelijkt met RP?

Hahaha, ik heb inderdaad, na een week of zo, uiteindelijk toch de RP omgeruild voor de R8. Voor ik tot de RP besloot, dacht ik, dat de RP de enige ff systeemcamera onder de 2000 euries was. Tot ik zo'n 1,5 week geleden iets tegenkwam over de R8, die - weliswaar bijna 2x zo duur als de RP - ook onder de 2000 euro zat, de cashback niet meegerekend. Inderdaad dus wel een stukje duurder *bloos*, maar ook een stuk nieuwer (2023 uitgekomen en de RP is begin 2019 uitgekomen). Ik had nog 30 dagen omruilgarantie en - mezelf kennende - zou ik spijt krijgen als ik daar geen gebruik van zou maken. 

De redenen om toch voor de R8 te gaan: hij heeft nieuwere techniek e.d. Iets minder mp dan de RP, maar een aantal zaken beter of nieuwer. En aangezien ik met deze camera toch wel een tijdje wil doen... ? En wat ook wel leuk is: er zit op de R8 nu nog een cashback van 150 euro. ? 

Hier had ik het o.a. vergeleken: https://www.kamera-express.nl/canon-r8-r-rp-6d2-vergelijking

 

En ik kan niet anders zeggen dat ik onwijs blij ben met de nieuwe camera. So wie so natuurlijk wel een verschil ten opzichte van de 250D. Was ook een fijne camera, maar toch wel weer wat minder dan de R8 (en de RP).  

  • Like 3

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...