Ga naar inhoud

MAT papier; High Resolution Paper geeft bij een zwart-witte afdruk een blauwzweem.


ArendBrink

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren ben ik begonnen met het afdrukken van foto's op <High Resolution Paper> dat valt onder <Overig papier> bij mijn Canon PIXMA printer. Helaas valt dit bij mij slecht. Ik wilde de foto in zwart-wit afdrukken, maar ik kreeg uit mijn fotoprinter op dat matte papier een blauwzweem. Nu vind ik dit heel merkwaardig, omdat de printer dit niet eerder heeft gedaan. Ik heb al vele afdrukken gemaakt. Voornamelijk op <Foto Glans Paper>. En die waren stuk voor stuk mooi.

Aan de voorinstellingen kan het niet liggen en ook op het beeldscherm is de foto prachtig zwart-wit. Moet ik terug naar <Foto glans paper>? Of kan het aan de update van Lightroom Classic 2023 liggen om zomaar iets te zeggen? Iets wat ik mij bijna niet kan voorstellen.

De foto's op glans papier waren subliem. Op aanraden van 123-inkt heb ik MAT papier gekocht en die hebben mij de juiste (!) instelling (lees: High Resolution Paper) aangeraden. Dit zou aanmerkelijk kostenbesparend werken ten opzichte van de inkt die door de printer wordt gebruikt bij Foto Glans Paper.

Heeft iemand ervaring met dit 'probleem'? Graag verneem ik wat ik hieraan eventueel zou kunnen doen?

aangepast door ArendBrink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • ArendBrink wijzigde de titel naar MAT papier; High Resolution Paper geeft bij een zwart-witte afdruk een blauwzweem.

Dank voor uw antwoord. Ik kan even niet zo snel tevoorschijn toveren hoe je een ICC-profiel maakt. Dit lijkt mij uiterst complex.

Ik heb een Canon Pixma G550. Die print op glanzend fotopapier zwart-wit foto's perfect uit met een ICC-profiel van Canon zelf. Maar met matpapier gaat het dus mis.

Ik zal navragen bij de fabrikant van het matfotopapier of die een ICC-profiel ter beschikking heeft hiervoor. 

U mag altijd nadere informatie sturen over het maken van een ICC-profiel. Als dat tenminste is uit te leggen natuurlijk...

Bedankt voor het lezen van mijn reactie op uw antwoord. 

Groet, Arend

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar aanleiding van de eerste reactie heb ik in Lightroom gekozen voor fotopapier mat glanzend. En in de ontwikkeling modus op zwart-wit 01. Dat heeft tot een zeer bevredigend resultaat geleid.

Dus geen overig fotopapier kiezen en dan high resolution papier, maar fotopapier en dan mat glanzend. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een apart apparaat met bijbehorende software nodig om een eigen ICC-profiel te maken ben ik bang. Mijn opmerking over een eigen profiel was ook niet direct als oplossing, maar meer als verduidelijking waarom ik aanraadde om andere instellingen te proberen. Mijn ervaring is dat nieuwe paspoort vaak even een aantal keer door doen is, voordat de prints er uit komen als ik zelf wil.

 

Gelukkig heb je het probleem nu zelf op kunnen lossen!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Alles start met de calibratie van uw scherm met bv een spider. Een je dat proces achter de rug hebt kan je een kleurprofiel laten maken. Ik heb gekozen voor www.kleurprofiel.com toen het iets te technisch werd voor mij contacteerde ik die behulpzame man en hij nam mijn scherm over. Heel goeie ervaring met deze man/firma. Je moet dan wel steeds bij het papier blijven waarvoor uw printer een kleurprofiel gekregen heeft.

 

  • Like 1

Mijn portfolio kan je vinden op www.lievenlens.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...