Ga naar inhoud

Fotograferen jullie alleen of altijd samen met iemand?


rptonia

Aanbevolen berichten

Als jullie op pad gaan, doen jullie dat dan alleen of met gezelschap?

 

Met meerdere lijkt mij wel veiliger, gezelliger en misschien steek je nog wat op van elkaar.

Aan de andere kant alleen is simpel, vind je de plek niks loop je door. Maar alleen durf ik eigenlijk niet.

Ik volg nog wel een cursus ver van huis, dus aan medecursisten heb ik geen gezelschap en dat is wel jammer.

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

99% alleen, die 1% loop ik ook altijd van het "geschelschap" weg. Dus ja ik ben feitelijk altijd ergens waar geen - verstorende -  anderen zijn.

"Aan de andere kant alleen is simpel, vind je de plek niks loop je door. Maar alleen durf ik eigenlijk niet."

Mmm, doorlopen staat niet in mijn woordenboek. Ik bereid me voor en verken meerdere malen op voorhand de plekken alvorens ook maar serieus te gaan fotograferen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorstander van samen. Maar alleen is zeker niks mis mee op zijn tijd. 

Verkennen ligt ook aan de plekken waar je gaat natuurlijk. Een mooi bos valt weinig te verkennen natuurlijk. Het bos is elke keer vrijwel zelfde. ?

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met meerderen kun je wellicht wat opsteken van anderen en gezelliger is het zeker. Het risico is dat je allemaal dezelfde plaat maakt. Ik zie dat zelfs bij professionals gebeuren: kiest er eentje een ander standpunt, volgt de rest ook... Maar eigenlijk is het vooral om praktische redenen dat ik meestal alleen ga: dan trek ik mijn eigen plan, waar en wanneer mij dat uitkomt. Noem me een einzelgänger:classic_laugh:

Ben wel benieuwd waarom TS (topic starter) niet zo goed alleen durft te gaan: waar zit dat onveiligheidsgevoel?

@Ko3ntje: waarom in een mooi bos weinig te verkennen zou zijn, ontgaat me, laat staan dat dat altijd hetzelfde zou zijn. 

aangepast door PeterKosterHT
Afkorting uitgelegd (zie reactie hieronder van Ko3ntje)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het anders zeggen verkennen kan idd zeker. 

Dan kan je altijd en overal gaan verkennen. ?

Ik denk bij verkennen meer aan lokaties die eigenlijk minder toegankelijk zijn bijvoorbeeld om zeker te zijn wat je aantreft en hoe en waar je kan komen. 

Maar idd voor het mooiste licht etc kan je natuurlijk ook al 5 keer naar een bos voor je echt begint. 

 

PS. Wat is trouwens TS ?☺️

 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Met meerderen kun je wellicht wat opsteken van anderen en gezelliger is het zeker. Het risico is dat je allemaal dezelfde plaat maakt. Ik zie dat zelfs bij professionals gebeuren: kiest er eentje een ander standpunt, volgt de rest ook... Maar eigenlijk is het vooral om praktische redenen dat ik meestal alleen ga: dan trek ik mijn eigen plan, waar en wanneer mij dat uitkomt. Noem me een einzelgänger:classic_laugh:

Ben wel benieuwd waarom TS (topic starter) niet zo goed alleen durft te gaan: waar zit dat onveiligheidsgevoel?

@Ko3ntje: waarom in een mooi bos weinig te verkennen zou zijn, ontgaat me, laat staan dat dat altijd hetzelfde zou zijn. 

De zelfde plaat geeft toch niet??? Hoe vaak zie je de Oosterschelde brug??

Tja ik zie me zelf als vrouyw niet bij het CS van Rotterdam lopen om een avond-opname te maken..

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

90% alleen, 's nachts (astrofotografie) met mijn zwager. Veiligheid staat voorop, maar het is ook reuze gezellig om samen in het donker de natuur in te gaan. 

Was vorig jaar blij dat mijn zwager (met lamp) erbij was op een donker eilandje in het Heegermeer, ik viel achterover in een kuil. Gelukkig bleef alles heel. De Melkwegfoto's waren al met al geslaagd:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vaker met mijn fotomaatje dan alleen. We hebben beiden een Canon R6 en komen er soms achter dat een één van beide een heel andere foto krijgt terwijl we op dezelfde locatie, met hetzelfde licht schieten. Dat zijn de momenten waarop we instellingen vergelijken. Soms dan raken we mekaar uit het oog en bellen elkaar een uur later met de vraag waar we staan. 

@corvee1r Ik ben nu een aantal malen 's nachts op pad geweest maar voel me niet lekker. De laatste keer was een hert in de bossen achter de dijk aan het schreeuwen. Het zorgt wel voor kippenvel op je lijf ? Maar ook het niet weten of er koeien/stieren rondlopen, danwel louche figuren. Mijn fotomaatje woont net verder weg als ik en is wat terughoudend m.b.t. astrofotografie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk altijd wel alleen. Zorgt ervoor dat ik mij niet opgejaagd hoef te voelen maar rustig de tijd 'durf' te nemen. Daarnaast ben in eigenlijk in mijn directe omgeving de enige waarvan ik weet die echt bezig is met fotografie, dus is het al snel dat je er alleen op uit trekt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allebei doe ik regelmatig. Als ik voor macro of een zonopkomst hier op de hei ga dan is dat meestal alleen. Ik vertrek dan in alle vroegte, en soms bedenk ik me als de wekker afloopt en blijf dan toch liggen. Ik heb een tijdje terug een rondje zeeland gedaan in m'n eentje (Dacia) om te kijken welke locaties die ik uitgezocht had leuk genoeg zijn voor een uitje met de fotoclub. Met de club doen we geregeld uitjes , sommige georganiseerd door de club, andere middels een doodle van een van de leden, dus de groepsgrootte varieert ook.

Ik begrijp je als je zegt dat je liever niet alleen een grote stad in gaat voor avondopnames (voor zoiets heb ik ook liever een maatje mee) maar het lukt me dan weer wel om in het Weerterbos in de schemering te gaan kijken naar de hertenbronst om na een praatje met de jager in het stikdonker terug naar de auto te lopen .... In de natuur heb ik er blijkbaar een stuk minder problemen mee. Het enige wat ik echt niet alleen doe is Urbex want daar komen vaak nog wat andere gevaren bij kijken

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

99% van de tijd ga ik alleen op stap. In groep kan ik me niet goed genoeg concentreren en geraak ik niet "in the flow". Maar dat is helemaal persoonlijk.

Het beoordelen van de foto's doe ik dan weer liever wel in groep (fotoclub). Met constructieve kritiek van je fotovrienden kun je verder groeien (tenminste als je kritiek op je werk kunt aanvaarden en deze ter harte neemt).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zaterdag een dag Rotterdam gedaan met 2 vriendinnen van een uur of 11 tot 23:00 uur. Veel Rotterdamse iconen op de plaat vastgelegd.

Het geeft toch wel een veilig gevoel om dat met meer te zijn..

De antwoorden zijn nogal wisselend hier... 

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, rptonia zei:

Afgelopen zaterdag een dag Rotterdam gedaan met 2 vriendinnen van een uur of 11 tot 23:00 uur. Veel Rotterdamse iconen op de plaat vastgelegd.

Het geeft toch wel een veilig gevoel om dat met meer te zijn..

De antwoorden zijn nogal wisselend hier... 

11 tot 23u? Damn. 

Ik vind fotograferen super. Maar zolang. 

??

  • Haha 3

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-5-2022 om 15:19, corvee1r zei:

Veel met lange sluitertijden gewerkt, gok ik :-)

ja dat ook, en gewoon heel veel gezien;

het depot, de laurenskerk, oude haven , markthal 

kubuswoningen en in de avond na uitgebreid gegeten te hebben  de hef en de Erasmus brug..

 

 

 

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Bij mij is het een mix, hoewel het op er 't moment door ziekte niet van komt. Regelmatig gfaan we met een vriendenclubje ergens heen om te fotograferen, zeker in een stadse omgeving geeft dat een beter gevoel. Toch ben ik ook vaak (vaker) alleen op pad. Ik schat de verhouding (voor mijn ziekte) op 80% solo en 20% met maatjes. Beide methodes hebben hun voor- en nadelen. 
Voordeel samen: veilig, bespreken van lokatie en compositie. Na afloop of tussendoor gezamenlijk ergens wat gaan drinken of eten, zeg maar socializen.
Nadeel: je kunt niet opschieten en je gaat mee met de rest. Ook al vind jet het niet zo interessant.
Voordeel solo: je bent sneller ter plekke en ook weer weg als het niks is. En je pikt alleen maar de onderwerpen, die jouw belangstelling echt hebben.
Nadeel: je voelt je soms onveilig (en dan maak ik dat ik weg kom) en zonder aanspraak.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ben in het begin wel eens met een groet gegaan, maar merkt al snel dat er erg weinig tijd was voor fotografie.  

Dus ga ik ga er alleen opuit, of met iemand met de zelfde interessen ( Long-Exposure ) Landscape Photography .

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...