Ga naar inhoud

Vossen met jonkies: Hoe doen jullie dat verantwoord?


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Ik zie de afgelopen week wat laloersmakend geweldige foto's van vossen met jonkies voorbijkomen, heel vertederend en lekker close.

Hartstikke mooi, maar ik zie wel opvallend korte brandpunten (zelfs een zogende vos op 254 mm). Hoe doe je dat zonder de dieren te verstoren? Zit je uren in een schuilhut te wachten tot de dieren dichterbij komen? Zijn het crops?

aangepast door PeterKosterHT
tikfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zulke foto's maar héél matig appreciëren.

In België moet je volgens de (jacht)wetgeving minimum 50m van een vossenhol vandaan blijven. Of iedereen er zich aan houdt is een andere vraag (o.a. door nieuwsgierigheid, maar ook dikwijls door onwetendheid). Spijtig !

Als de vossen teveel worden gestoord zullen ze geneigd zijn hun jongen te verhuizen naar een andere nestplaats (de vossen hebben er blijkbaar verschillende).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men weet de burchten te vinden ..
En de vossen in bijvoorbeeld de Amsterdamse Waterleiding Duinen zijn de welbekende rugtas vosjes ..
Ze worden vaak gevoerd .. en zo worden vaak de mooiste foto's gemaakt.
Er circuleren foto's op internet waarbij er rustig 40 fotografen op een rij voor de burcht zitten ..MET teletoeter
Pas nog een foto gezien van 1 van de mensen die voert , de vos pakt het eten uit de hand ... 
Hoort niet , is niet goed .. 
Ik kom al jaren niet meer bij die burchten omdat het me enorm is gaan tegen staan ..
Maar dit is dus een antwoord op je vraag Peter Koster ..
En geloof me , deze  discussie is al tig keer gevoerd ..

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik zojuist las betreffende de wetgeving in België: dit is prima en moeten ze hier in Nederland ook invoeren. Maar dan wel ook handhaven.
Persoonlijk vindt het (te zeer) verstoren van de natuur om een leuke foto te kunnen maken een no-go. Respecteer de natuur die we nog hebben!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, RiaBuis zei:

Er circuleren foto's op internet waarbij er rustig 40 fotografen op een rij voor de burcht zitten ..MET teletoeterPas nog een foto gezien van 1 van de mensen die voert , de vos pakt het eten uit de hand ... 
Hoort niet , is niet goed .. 
Ik kom al jaren niet meer bij die burchten omdat het me enorm is gaan tegen staan ..
Maar dit is dus een antwoord op je vraag Peter Koster ..
En geloof me , deze  discussie is al tig keer gevoerd ..

 

Ik vreesde het al...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn veel dieren die ik graag nog op de foto heb, maar de enige manier waarop ik fotografeer is ze spontaan tegen te komen als ik langs toegankelijke paden wandel. Ze opzoeken gaat mij al te ver. Eens gedaan na een tip over een boom vol ransuilen. Leuke foto's, maar het voelde niet goed, al was dit midden in een woonwijk. Holen en nesten stalken is een grote no-no en als ik al zoiets zie dan op grote afstand (lees 100+m) met de 800mm. Bij (wilde) dieren in midden in woongebieden ligt het iets anders, maar ook daar in elk geval niet lang bij blijven maar gewoon doen zoals de mensen eronder doen: langslopen en doorlopen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, RiaBuis zei:

Men weet de burchten te vinden ..
En de vossen in bijvoorbeeld de Amsterdamse Waterleiding Duinen zijn de welbekende rugtas vosjes ..
Ze worden vaak gevoerd .. en zo worden vaak de mooiste foto's gemaakt.
Er circuleren foto's op internet waarbij er rustig 40 fotografen op een rij voor de burcht zitten ..MET teletoeter
Pas nog een foto gezien van 1 van de mensen die voert , de vos pakt het eten uit de hand ... 
Hoort niet , is niet goed .. 
Ik kom al jaren niet meer bij die burchten omdat het me enorm is gaan tegen staan ..
Maar dit is dus een antwoord op je vraag Peter Koster ..
En geloof me , deze  discussie is al tig keer gevoerd ..

 

Maak daarvan eens foto’s en stuur dit naar betreffende gemeente en/of dierenbescherming oid. Wellicht wordt er dan gehandhaafd. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vossen in de Amsterdamse Waterleiding Duinen kun je door al het gevoer geen wild meer noemen. Heb er ooit over gedacht om daar ook eens heen te rijden omdat ik allemaal van die mooie foto's zag, maar nu ik weet hoe en wat hoeft het voor mij niet zo nodig, dan kan ik beter naar een  dierentuin rijden (wildpark Gangelt is zelfs nog dichterbij voor mij ook) Heb het ook gezien met de Konikpaarden aan de maas, die komen je gewoon fouilleren, weten precies waar zakken zitten waar koekje in kunnen zitten ookal heb je niks te eten bij je. En het ergste is als er iets gebeurt; zo'n dier wordt te brutaal of agressief dan is het dier per definitie fout. 

  • Like 3
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 3-5-2022 om 19:41, RiaBuis zei:

Men weet de burchten te vinden ..
En de vossen in bijvoorbeeld de Amsterdamse Waterleiding Duinen zijn de welbekende rugtas vosjes ..
Ze worden vaak gevoerd .. en zo worden vaak de mooiste foto's gemaakt.
Er circuleren foto's op internet waarbij er rustig 40 fotografen op een rij voor de burcht zitten ..MET teletoeter
Pas nog een foto gezien van 1 van de mensen die voert , de vos pakt het eten uit de hand ... 
Hoort niet , is niet goed .. 
Ik kom al jaren niet meer bij die burchten omdat het me enorm is gaan tegen staan ..
Maar dit is dus een antwoord op je vraag Peter Koster ..
En geloof me , deze  discussie is al tig keer gevoerd ..

 

Ik ben ook wel bij de AWD geweest en heb daar ook wel de vos gefotografeerd. Echter blijf ik bij burchten uit de buurt. Als de vos zich niet laat zien in de duinen, jammer dan. Volgende keer beter. Mij is altijd geleerd respect te hebben voor de dieren. Dus blijf ik altijd op gepaste afstand.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-5-2022 om 15:40, Stefanie71 zei:

De vossen in de Amsterdamse Waterleiding Duinen kun je door al het gevoer geen wild meer noemen. Heb er ooit over gedacht om daar ook eens heen te rijden omdat ik allemaal van die mooie foto's zag, maar nu ik weet hoe en wat hoeft het voor mij niet zo nodig, dan kan ik beter naar een  dierentuin rijden (wildpark Gangelt is zelfs nog dichterbij voor mij ook) Heb het ook gezien met de Konikpaarden aan de maas, die komen je gewoon fouilleren, weten precies waar zakken zitten waar koekje in kunnen zitten ookal heb je niks te eten bij je. En het ergste is als er iets gebeurt; zo'n dier wordt te brutaal of agressief dan is het dier per definitie fout. 

Er zijn bepaalde mensen die de dieren voeren, helaas is dat waar. Echter wil dat niet zeggen dat iedereen dat doet. Een vos is in het wild een heel schuw dier en als je hem ziet moet je de foto nemen zoals je de vos op dat moment ziet. In de AWD kan je wat meer met compositie spelen. En ook daarvwordt de vos niet altijd waargenomen. De mooiste foto's van vogels worden ook gemaakt in een vogelhut. Waarom? De dieren zien je vaak niet en je zit heel dicht bij. Ook dan ga je voor de compositie en misschien wat minder voor de beleving. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...