Ga naar inhoud

Overstappen op full frame


Anna_Karina

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb momenteel een Nikon D3500. Destijds aangeschaft omdat ik het een betaalbare camera vond, eentje niet te groot die lekker in de hand ligt. Inmiddels heb ik daar al meerdere objectieven voor aangeschaft en wordt het steeds leuker allemaal. Het enige waar ik tegenaan loop is dat de behuizing niet geschikt is voor binnen fotografie. Nu lees ik veel over dat een full frame camera met de juiste instellingen beter geschikt is. Nu vraag ik mij af of de objectieven die ik nu heb ook werken op een full frame camera met dezelfde aansluiting (Nikon F). Misschien een wat knullige vraag maar ik heb echt geen idee. 
 

Alvast bedankt voor de reacties ?

 

Anna

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik toen ook zelf de keus gemaakt om te investeren in objectieven ipv Full frame. 

Afhankelijk van het niveau waarop je fotografeert en wat je met je foto's doet is crop prima. ?

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Anna_Karina zei:

Hmm In dat geval zou 1 objectief nog goed werken. Duur geintje. Dan beter een objectief met een groter lichtvermogen zoeken.

Lees net in een ander topic dat je veel vogels fotografeert. Dan heeft een crop camera juist weer het voordeel van het extra bereik. De 600 mm wordt op een full-frame 400 mm. Schiet je nu al veel op 600 mm dan zal je op een full-frame dus meer moeten croppen.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Full frame of Crop voor de vogeltjes maakt niet zo veel uit, je bereik van de lenzen is groter met crop, maar digitaal met FF kun je uitsnijden tot dezelfde grootte met behoud van kwaliteit. Voor de vlinders zou ik eerder Crop behouden, macro is 1:1 op de censor, grotere censor betekend dus dat je dichterbij zal moeten om het voor echte macro door te laten gaan, maar dat is dan weer hoeveel belang je daar aan hecht ... Over het algemeen is het dynamisch bereik bij FF camera's groter en de kans op ruis kleiner, dat zou ik eerder laten wegen bij de keuze. Als je al een verzameling objectieven hebt die niet geschikt zijn voor FF dan zou ik sowieso weeral voor crop gaan (of je moet alles willen verkopen en opnieuw beginnen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Lenjan zei:

Lees net in een ander topic dat je veel vogels fotografeert. Dan heeft een crop camera juist weer het voordeel van het extra bereik. De 600 mm wordt op een full-frame 400 mm. Schiet je nu al veel op 600 mm dan zal je op een full-frame dus meer moeten croppen.

Ik heb dat topic niet gelezen, dus vergeef me bij voorbaat wanneer ik het hier totaal verkeerd interpreteer, maar zoals ik je stelling hier lees, klopt het niet helemaal. 600mm op full frame wordt 400 op crop. 

Zoals ik het verhaal hier lees heeft ze een 600mm lens en een cropcamera. Dan zou de 600 een 600x1.5 (of welke factor dan voor nikon gebruikt worden) = 900mm worden.  De brandpuntsafstanden die op een objectief staan zijn wat ze zijn voor een ff camera. Bij een cropcamera moet je gaan rekenen, niet andersom. 

Op zich klopt er ergens wel wat je zegt, maar beredeneer je net de verkeerde kant op. 

 

 

On topic.. Ik zou toch echt gaan investeren in full frame. Tuurlijk de lenzen moeten het werk doen, maar dynamisch bereik en prestaties in minder licht bij een ff camera zijn noemenswaardig beter dan bij crop camera. Kritisch zijn in welke lenzen je echt wilt hebben en in de tijd bij elkaar gaan sparen. maar een ff camera is zo'n fijn apparaat waar je jaren mee vooruit kunt

aangepast door darka
  • Like 2

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, darka zei:

Ik heb dat topic niet gelezen, dus vergeef me bij voorbaat wanneer ik het hier totaal verkeerd interpreteer, maar zoals ik je stelling hier lees, klopt het niet helemaal. 600mm op full frame wordt 400 op crop. 

Zoals ik het verhaal hier lees heeft ze een 600mm lens en een cropcamera. Dan zou de 600 een 600x1.5 (of welke factor dan voor nikon gebruikt worden) = 900mm worden.  De brandpuntsafstanden die op een objectief staan zijn wat ze zijn voor een ff camera. Bij een cropcamera moet je gaan rekenen, niet andersom. 

Op zich klopt er ergens wel wat je zegt, maar beredeneer je net de verkeerde kant op. 

Als je vanuit de de full-frame wil rekenen is de 600 mm op de crop inderdaad een 900 mm en wordt op de full-frame een 600 mm. Komt er in beide gevallen op neer dat je van de foto 1/3 weg moet croppen om je vogel op dezelfde grootte te krijgen op de full-frame.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Stefanie71 zei:

Full frame of Crop voor de vogeltjes maakt niet zo veel uit, je bereik van de lenzen is groter met crop, maar digitaal met FF kun je uitsnijden tot dezelfde grootte met behoud van kwaliteit. 

Dat ligt er toch aan welke full-frame je hebt. Als je de Canon R5 hebt met 45 MP kan je heel aardig croppen, maar met de R6 die ik heb van 20 MP toch heel wat minder om nog een redelijk formaat over te houden. Is natuurlijk ook afhankelijk wat je later met je foto doet (denk aan grote prints).?

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-7-2022 om 16:26, Lenjan zei:

Dat ligt er toch aan welke full-frame je hebt. Als je de Canon R5 hebt met 45 MP kan je heel aardig croppen, maar met de R6 die ik heb van 20 MP toch heel wat minder om nog een redelijk formaat over te houden. Is natuurlijk ook afhankelijk wat je later met je foto doet (denk aan grote prints).?

Heb zelf ook een R6. Mijn vrouw heeft een R7. Die valt best goed mee qua ruis. Met Denoise helemaal. Wat wel opvalt is dat mijn iMac veel meer moeite heeft met de foto's van de R7. Als je een paar duizend foto's in Lightroom moet importeren dan kun je er wel even voor gaan zitten. En verder alles afsluiten, want anders wordt het nog trager. De raw bestanden van de R6 zijn rond de 25 mb. Die van de R7 rond de 40-45 mb. Dat scheelt echt een hoop dus. Maar de R7 is ook 32 megapixel. De iMac die ik heb is een 2021 model met M1 chip. Alleen met maar 8 Gb geheugen, maar dat zou ruim voldoende zijn voor fotobewerkingen etc. Nou, had liever een zwaarder exemplaar genomen als ik dit geweten had. Wel ideaal dat alles in zo'n plat schermpje zit, en echt goed beeld enzo, maar man man, wat is hij traag met Lightroom. 8 Gb is volgens mij echt veel te weinig. Heb overigens ook nog een windows pc staan op zolder, met een i5 en 32 Gb geheugen. Die is nog veel trager. Terwijl ie 4x zoveel geheugen heeft...

www.frozenmemory.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook gaan voor betere objectieven. 

 

Ik heb voor het zelfde dilemma gestaan had de Panasonic G7, met de 12-60mm lens en de 45mm lens.

en wilde ook beter foto's maken. Op zoek naar de Panasonic Lumix DC-S1H ( toen 3599 ) lens Mount Leica L.

In de juiste fotozaak binnen gestapt, en mijn lijstje afgegeven met wat het moest zijn.

Eerste vraag verkoper, wat ga je doen en wat verwacht je van de camera.

uiteindelijk , de winkel verlaten en twee lenzen achter gelaten en de Panasonic Leica Elmarit 12-60mm gekocht ( kreeg al mijn geld terug als ik niet tevreden was.

Vervolgens blij terug na 1 maand en de 45mm 8-18mm 200mm 50-200mm lenzen allemaal van Panasonic Leica elmarit gekocht.

geen seconde spijt van gehad.

nu een jaar geleden de up-date gedaan naar 2 keer de Panasonic G9 body.

 

Full-frame is leuk als je alleen maar binnen fotografeert, hij is duur zwaarder dan systeem camera's.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
21 minuten geleden, Christianne zei:

Ik ben ook aan het kijken of ik een andere body wil en zo ja welke body dan?
Wat zijn jouw ervaringen over de overgang van de D3500 naar D7500?
Wat vind je de grootste/beste verandering/verbetering?

De D7500 is net als de D3500 aps-c camera. Ik ben zelf van een D3200 naar D7200 gegaan, qua fotografie ga je erop vooruit en dat zal net zo zijn als je van een D3500 naar D7500 gaat. Zoals gezegd zijn het nog geen fullframe camera's. 

aangepast door gerard-20
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, gerard-20 zei:

De D7500 is net als de D3500 aps-c camera. Ik ben zelf van een D3200 naar D7200 gegaan, qua fotografie ga je erop vooruit en dat zal net zo zijn als je van een D3500 naar D7500 gaat. Zoals gezegd zijn het nog geen fullframe camera's. 

Dat het geen fullframe is, snap ik. ?
Maar ik weet nog niet of ik wel/niet over zou willen stappen naar fullframe ?

Daar ben ik me nog rustig op aan het oriënteren.
Vandaar dat ik uitkwam bij dit topic en toevallig heeft de Topic-starter dezelfde body als ik nu heb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Christianne zei:

Dat het geen fullframe is, snap ik. ?
Maar ik weet nog niet of ik wel/niet over zou willen stappen naar fullframe ?
 

Misschien heb je hier wat aan: https://www.adobe.com/creativecloud/photography/discover/crop-sensor-vs-full-frame.html
 

  • Like 2

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi artikel inderdaad, helpt je om de boel goed op een rijtje te krijgen. Maar het blijft ook een gevoelskwestie: ik heb nu een Sony bridgecamera met een 1"sensor, al een stuk beter dan mijn oude Fuji HS10.  koop ik een aps-c systeemcamera ga ik er so wie so een stuk op vooruit qua ruisniveau bij hoge iso-waarden. Maar als ik dan een aps-c heb, blijf ik dan niet verlangen naar nog beter.
Aan de andere kant biedt het artikel wel een eye-opener: je kunt voor je aps-c full-frame objectieven gebruiken. Dan hoef je later in ieder geval niet je glaswerk meer te vervangen Even afgezien van een extra tele omdat je de cropfactor gaat missen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...