Ga naar inhoud

Bracketing


Bladehans60

Aanbevolen berichten

Ik heb er nooit van gehoord dat je daar berekeningen voor moet uitvoeren. .... ?

Het diafragma stel je stel vast met waarop je wilt focussen en welke scherptediepte je daarbij wilt hebben. Mijns inziens staat dat los van de belichting en eventuele bracketing daarbij.

De tussenstops doe ik altijd 'op gevoel'. Is het contrastverschil niet zo hoog, dan neem ik meestal 1 stop. Is het verschil groter dan ga ik naar 2 stops. En dan meestal 3 foto's, maar je kan natuurlijk ook voor 5 of zelfs 7 opnamen kiezen. Kan allemaal en zover ik weet is er geen 'beste' en berekende methode !?

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet van een berekening, als ik twijfel over hoeveel stops ik nodig zou hebben dan meet ik op de lichte en donkere plekken even apart en ga dan bepalen of ga naar bracket van 5 ipv 3. Diafragma laat ik afhangen van het onderwerp en de compositie. Camera heb ik bij bracketing altijd op statief staan dus langere sluitertijden zijn dan ook niks om moeilijk over te doen

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak zelf regelmatig HDR foto's en ben ook vaak genoeg op pad geweest met fotograven die ook HDR's maken, het is de eerste keer dat ik hoor dat je bij HDR de tussenliggende stops moet berekenen. Ik zelf en de fotograven die ik ken werken op ervaring(dus door het te doen) en weten daardoor hoeveel foto's gaan gebruiken en met welke tussenstops. De diafragma gebruik ik dan alleen voor de hoeveelheid scherpte dat ik in de foto wil hebben, voor de verschillende belichtingen varieer ik met de sluitertijd. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik doorgaans de bracket functie op mijn camera en heb die meestal staan op een serie van 7 met 1 stop daartussen. Ik stel op gevoel de middenwaarde in, zodanig dat er niks echt zwaar overbelicht wordt. De camera neemt de 7 shots vanaf de middenwaarde om en om +1/-1/+2/-2/+3/-3. Dat levert me 7 raw shots op die ik nauwelijks bewerk, alleen ruisreductie en lenscorrectie.

Bij het samenvoegen gebruik ik lang niet altijd alle 7 shots, vaak een selectie 3 of 4 die het doel dienen. Die voeg ik samen in mijn HDR editor (ik gebruik SNS HDR maar kan elke zijn die je bevalt).

De bracket functie zit bij mij onder een functieknop, dus makkelijk op te roepen. Ik fotografeer doorgaans tijdens natuurwandelingen dus ben nooit lang op 1 plek. Om dezelfde reden fotografeer ik doorgaans uit de hand, wat voor mij prima gaat.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Bladehans60 zei:

Bedankt voor reacties. Voor wat ik me kan herinneren was de diepere gedachte dat als je de 'overbelichte-' en de 'onderbelichte' stop te wit of te zwart is, dat de fotoreeks dan sowieso onbruikbaar was. 

Het maken van 5, of 7, foto's ondervangt dit.

Om aangezien ik de bracketing functie van de camera niet gebruik maar de foto's met verschillende belichtingen manueel maak kan ik per gemaakte foto bepalen of er nog een foto moet maken, bij twijfel maak ik vaak nog een foto. De foto's die je camera toont kun je aardige inschatting maken, je kan ook de histogrammen van de foto bekijken. Je kan beter een foto te veel maken dan achteraf achter komen dat je een foto te weinig hebt gemaakt.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...