Ga naar inhoud

Hoogte statief

PeterKosterHT
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag op de website: een handig artikel over de keuze van een statief. Nu heb ik al wel een statief (van de Lidl van twee tientjes, maar geeft mij al boel steun), maar je zult altijd zien dat dat in de camper ligt als ik het thuis nodig heb, of andersom. Dus ben ik rond aan het kijken. Daarbij houd ik er stiekem al rekening mee dat ik wellicht ooit over wil stappen van mijn bridge camera (sony rx10 M4) naar een systeemcamera met vermoedelijk veel zwaardere objectieven.

Waar ik tegenaan loop in het verhaal, is dit:

[quote]

Optimaal is daarom een statief dat hoog genoeg uitschuift om er met nagenoeg rechte rug achter te staan zodra je de camera erbovenop hebt geplaatst. Kan hij nog hoger, dan is dat geen enkel bezwaar, omdat je dan extra veel vrijheid hebt bij het kiezen van je standpunt.

De drie poten van een statief zorgen voor de stabiliteit. Vaak is er nog een uitschuifbare middenkolom om extra de hoogte in te gaan, maar daarmee wordt het geheel helaas wel gevoeliger voor trillingen. Gebruik deze kolom daarom alleen als je de extra hoogte echt nodig hebt. [unquote]

Als ik zo rondkijk heeft 90-95% van de statieven een maximale werkhoogte tussen de 1 meter 40 tot 1 meter 80, maar dat is met uitgeschoven middenkolom. Dat betekent dus dat ik met mijn niet overdreven lengte van 1.83 al een beetje door de knieën moet, en zelfs flink als ik de middenkolom niet wil gebruiken.

Ik kijk tot nu toe in de categorie tot 200 euro. Zie ik nu mogelijkheden over het hoofd of moet ik het echt in een hoog prijssegment gaan zoeken?

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal herkenbaar. 

Zelf ook heel lang gezocht naar een goede. Althans alles wat ik vond moest ik voor door mijn knieeen. Ben 1m93 🤣

Ik heb nu op dit moment de Benro Flex statief A2980T. 

Nagenoeg weliswaar nergens meer te krijgen zie ik. Helaas. Maar wellicht heeft Benro er meer in de range. 

Gaat standaard (maar) tot een hoogte van 1m48 (zonder kolom) . Echter doordat ik heb gekozen voor een uitgebreide benro 3-weg kop (die is ook best hoog) hoef ik nu in principe maar iets van 1cm te zakken op maximale hoogte. Dus als jij kleiner bent denk ik prima 😉

Met middenkolom open kom ik tot dik over de 2 meter. 😁Heb ik krukje nodig 🤣

En vond ik belangrijk ook erg laag te gebruiken voor macro bijvoorbeeld. 

Ik kan 10cm boven de grond. 

👍👍

• Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De optimale hoogte haal je bij slechts enkele statieven en dan nog met de middenkolom meegeteld. Ik ben al een tijdje op zoek naar een statief wat ik vast binnen kan gebruiken, mag dus best wat zwaarder zijn en wat degelijker uitgevoerd, en dan graag ook nog op de ideale hoogte. Nu ben ik niet echt heel hard aan het zoeken geweest, maar het meeste is te laag, te licht of te duur (voor mij dan). De nadruk lijkt te liggen op reis statief

Link naar reactie
Delen op andere sites

Statief merkt niet wat je erop bevestigd hé. 😉

Maar dan niet precies deze desnoods die was maar als voorbeeld. 

Fotografen die ik ken gebruiken dit soort dingen ook. Zelf mee gewerkt tijdens fotograaf opleiding in studio. Zeker een aanrader als je stevigheid wilt en vast gebruik binnen 👍👍

• Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knoop doorgehakt. Waarom veel geld uitgeven voor iets dat berekend is op een camera die er voorlopig toch niet kom en overkill voor mijn RX10 M4 van net iets mer dan een kilo?

Stuitte op een statief van het mij volslagen onbekende merk Esddi. Max hoogte 1,7 meter, draagvermogen vijf kilo, het dubbele van het Lidl-statief waar ik al tevreden mee ben. Poten verstellen gaat met klemmen, wat ik plezieriger vindt dan draairingen. Heeft bovendien hetzelfde koppelingsplaatje als mijn andere statief, dus dat kan ik lekker laten zitten. Kwam nog een paar enthousiaste youtube-filmpjes tegen. Nu hebben die meer het karakter van een unboxing-show dan van een serieuze test, maar goed...

Anyway, voor welgeteld 27 euro durfde ik wel een gokje te wagen. Zojuist binnengekregen en even uitgeprobeerd. Is inderdaad een degelijk ding, max stand is voor mij net boven ooghoogte. Ga ik denk ik veel plezier van krijgen.
image.png.df2ed15ec6b5fdc09d679b9483dd3f90.png

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

De camera die ik gebruik voor de vlogs gebruik is een lichtere camera dan die ik voor de fotografie gebruik en tijdens het filmen klapt er ook geen spiegel op en neer waardoor er een lichtere statief onder kan. De statief die je hebt is voor mijn Nikon D7200 net te wiebelig en zeker als er een 55-300mm lens aan zit. Mijn andere statief is een Cullmann Magnesit 525M die een stuk steviger is(kan 8KG hebben), het nadeel is wel de prijs en een ander nadeeltje is ook het gewicht, maar heb je wel een goed statief die meer dan 10 jaar mee kan en die ook functioneler is.

Ik heb bij mijn statief keuze ook rekening mee gehouden dat ik in de toekomst een andere camera wil(duurdere statieven koop je vaak voor een langere periode).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2022 om 14:42, PeterKosterHT zei:

Knoop doorgehakt. Waarom veel geld uitgeven voor iets dat berekend is op een camera die er voorlopig toch niet kom en overkill voor mijn RX10 M4 van net iets mer dan een kilo?

Stuitte op een statief van het mij volslagen onbekende merk Esddi. Max hoogte 1,7 meter, draagvermogen vijf kilo, het dubbele van het Lidl-statief waar ik al tevreden mee ben. Poten verstellen gaat met klemmen, wat ik plezieriger vindt dan draairingen. Heeft bovendien hetzelfde koppelingsplaatje als mijn andere statief, dus dat kan ik lekker laten zitten. Kwam nog een paar enthousiaste youtube-filmpjes tegen. Nu hebben die meer het karakter van een unboxing-show dan van een serieuze test, maar goed...

Anyway, voor welgeteld 27 euro durfde ik wel een gokje te wagen. Zojuist binnengekregen en even uitgeprobeerd. Is inderdaad een degelijk ding, max stand is voor mij net boven ooghoogte. Ga ik denk ik veel plezier van krijgen.
image.png.df2ed15ec6b5fdc09d679b9483dd3f90.png

Veel fotoplezier met je nieuwe statief

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter, het is idd een heel herkenbaar probleem mede ikzelf de lengte heb van 1.84 m. Toen ik ineens een statief zag van iemand die ik ken en dat zo hoof kon dat ik zelfs op mijn tenen moest staan om maximale hoogte te kunnen gebruiken en dat zonder midden kolom!!

Tevens viel mij ook op de stabiliteit van dit statief dat erom stevig was zonder enige vorm van trillingen. Het gaat hier om het merk Leofoto, als je op de website gaat van hun staat alles heel duidelijk en helder omschreven. Daar ik ook realiseer dat dit geen goedkope statieven zijn moet ik je melden dat ik hem gebruikt heb gekocht op Marktplaats en ik weet dat ze er regelmatig te koop op staan. Ik vind het een aanrader. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bos-108872 zei:

Peter, het is idd een heel herkenbaar probleem mede ikzelf de lengte heb van 1.84 m. Toen ik ineens een statief zag van iemand die ik ken en dat zo hoof kon dat ik zelfs op mijn tenen moest staan om maximale hoogte te kunnen gebruiken en dat zonder midden kolom!!

Tevens viel mij ook op de stabiliteit van dit statief dat erom stevig was zonder enige vorm van trillingen. Het gaat hier om het merk Leofoto, als je op de website gaat van hun staat alles heel duidelijk en helder omschreven. Daar ik ook realiseer dat dit geen goedkope statieven zijn moet ik je melden dat ik hem gebruikt heb gekocht op Marktplaats en ik weet dat ze er regelmatig te koop op staan. Ik vind het een aanrader. 

En welk type hebben we het dan over want op de site van leofoto kan ik niet filteren op werkhoogte ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...