Ga naar inhoud

Hoogte statief


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Vandaag op de website: een handig artikel over de keuze van een statief. Nu heb ik al wel een statief (van de Aldi van krap drie tientjes, maar geeft mij al boel steun), maar je zult altijd zien dat dat in de camper ligt als ik het thuis nodig heb, of andersom. Dus ben ik rond aan het kijken. Daarbij houd ik er stiekem al rekening mee dat ik wellicht ooit over wil stappen van mijn bridge camera (sony rx10 M4) naar een systeemcamera met vermoedelijk veel zwaardere objectieven.

Waar ik tegenaan loop in het verhaal, is dit:

[quote]

Optimaal is daarom een statief dat hoog genoeg uitschuift om er met nagenoeg rechte rug achter te staan zodra je de camera erbovenop hebt geplaatst. Kan hij nog hoger, dan is dat geen enkel bezwaar, omdat je dan extra veel vrijheid hebt bij het kiezen van je standpunt.

De drie poten van een statief zorgen voor de stabiliteit. Vaak is er nog een uitschuifbare middenkolom om extra de hoogte in te gaan, maar daarmee wordt het geheel helaas wel gevoeliger voor trillingen. Gebruik deze kolom daarom alleen als je de extra hoogte echt nodig hebt. [unquote]

Als ik zo rondkijk heeft 90-95% van de statieven een maximale werkhoogte tussen de 1 meter 40 tot 1 meter 80, maar dat is met uitgeschoven middenkolom. Dat betekent dus dat ik met mijn niet overdreven lengte van 1.83 al een beetje door de knieën moet, en zelfs flink als ik de middenkolom niet wil gebruiken.

Ik kijk tot nu toe in de categorie tot 200 euro. Zie ik nu mogelijkheden over het hoofd of moet ik het echt in een hoog prijssegment gaan zoeken?

aangepast door PeterKosterHT
correctie in naam van winkel en prijs
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal herkenbaar. 

Zelf ook heel lang gezocht naar een goede. Althans alles wat ik vond moest ik voor door mijn knieeen. Ben 1m93 ?

Ik heb nu op dit moment de Benro Flex statief A2980T. 

Nagenoeg weliswaar nergens meer te krijgen zie ik. Helaas. Maar wellicht heeft Benro er meer in de range. 

Gaat standaard (maar) tot een hoogte van 1m48 (zonder kolom) . Echter doordat ik heb gekozen voor een uitgebreide benro 3-weg kop (die is ook best hoog) hoef ik nu in principe maar iets van 1cm te zakken op maximale hoogte. Dus als jij kleiner bent denk ik prima ?

Met middenkolom open kom ik tot dik over de 2 meter. ?Heb ik krukje nodig ?

En vond ik belangrijk ook erg laag te gebruiken voor macro bijvoorbeeld. 

Ik kan 10cm boven de grond. 

??

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De optimale hoogte haal je bij slechts enkele statieven en dan nog met de middenkolom meegeteld. Ik ben al een tijdje op zoek naar een statief wat ik vast binnen kan gebruiken, mag dus best wat zwaarder zijn en wat degelijker uitgevoerd, en dan graag ook nog op de ideale hoogte. Nu ben ik niet echt heel hard aan het zoeken geweest, maar het meeste is te laag, te licht of te duur (voor mij dan). De nadruk lijkt te liggen op reis statief

Link naar reactie
Delen op andere sites

Statief merkt niet wat je erop bevestigd hé. ?

Maar dan niet precies deze desnoods die was maar als voorbeeld. 

Fotografen die ik ken gebruiken dit soort dingen ook. Zelf mee gewerkt tijdens fotograaf opleiding in studio. Zeker een aanrader als je stevigheid wilt en vast gebruik binnen ??

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knoop doorgehakt. Waarom veel geld uitgeven voor iets dat berekend is op een camera die er voorlopig toch niet kom en overkill voor mijn RX10 M4 van net iets mer dan een kilo?

Stuitte op een statief van het mij volslagen onbekende merk Esddi. Max hoogte 1,7 meter, draagvermogen vijf kilo, het dubbele van het Aldi-statief waar ik al tevreden mee ben. Poten verstellen gaat met klemmen, wat ik plezieriger vindt dan draairingen. Heeft bovendien hetzelfde koppelingsplaatje als mijn andere statief, dus dat kan ik lekker laten zitten. Kwam nog een paar enthousiaste youtube-filmpjes tegen. Nu hebben die meer het karakter van een unboxing-show dan van een serieuze test, maar goed...

Anyway, voor welgeteld 27 euro durfde ik wel een gokje te wagen. Zojuist binnengekregen en even uitgeprobeerd. Is inderdaad een degelijk ding, max stand is voor mij net boven ooghoogte. Ga ik denk ik veel plezier van krijgen.
image.png.df2ed15ec6b5fdc09d679b9483dd3f90.png

aangepast door PeterKosterHT
Naam winkel gecorrigeerd
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

De camera die ik gebruik voor de vlogs gebruik is een lichtere camera dan die ik voor de fotografie gebruik en tijdens het filmen klapt er ook geen spiegel op en neer waardoor er een lichtere statief onder kan. De statief die je hebt is voor mijn Nikon D7200 net te wiebelig en zeker als er een 55-300mm lens aan zit. Mijn andere statief is een Cullmann Magnesit 525M die een stuk steviger is(kan 8KG hebben), het nadeel is wel de prijs en een ander nadeeltje is ook het gewicht, maar heb je wel een goed statief die meer dan 10 jaar mee kan en die ook functioneler is.

 

Ik heb bij mijn statief keuze ook rekening mee gehouden dat ik in de toekomst een andere camera wil(duurdere statieven koop je vaak voor een langere periode).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2022 om 14:42, PeterKosterHT zei:

Knoop doorgehakt. Waarom veel geld uitgeven voor iets dat berekend is op een camera die er voorlopig toch niet kom en overkill voor mijn RX10 M4 van net iets mer dan een kilo?

Stuitte op een statief van het mij volslagen onbekende merk Esddi. Max hoogte 1,7 meter, draagvermogen vijf kilo, het dubbele van het Lidl-statief waar ik al tevreden mee ben. Poten verstellen gaat met klemmen, wat ik plezieriger vindt dan draairingen. Heeft bovendien hetzelfde koppelingsplaatje als mijn andere statief, dus dat kan ik lekker laten zitten. Kwam nog een paar enthousiaste youtube-filmpjes tegen. Nu hebben die meer het karakter van een unboxing-show dan van een serieuze test, maar goed...

Anyway, voor welgeteld 27 euro durfde ik wel een gokje te wagen. Zojuist binnengekregen en even uitgeprobeerd. Is inderdaad een degelijk ding, max stand is voor mij net boven ooghoogte. Ga ik denk ik veel plezier van krijgen.
image.png.df2ed15ec6b5fdc09d679b9483dd3f90.png

Veel fotoplezier met je nieuwe statief

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter, het is idd een heel herkenbaar probleem mede ikzelf de lengte heb van 1.84 m. Toen ik ineens een statief zag van iemand die ik ken en dat zo hoof kon dat ik zelfs op mijn tenen moest staan om maximale hoogte te kunnen gebruiken en dat zonder midden kolom!!

Tevens viel mij ook op de stabiliteit van dit statief dat erom stevig was zonder enige vorm van trillingen. Het gaat hier om het merk Leofoto, als je op de website gaat van hun staat alles heel duidelijk en helder omschreven. Daar ik ook realiseer dat dit geen goedkope statieven zijn moet ik je melden dat ik hem gebruikt heb gekocht op Marktplaats en ik weet dat ze er regelmatig te koop op staan. Ik vind het een aanrader. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bos-108872 zei:

Peter, het is idd een heel herkenbaar probleem mede ikzelf de lengte heb van 1.84 m. Toen ik ineens een statief zag van iemand die ik ken en dat zo hoof kon dat ik zelfs op mijn tenen moest staan om maximale hoogte te kunnen gebruiken en dat zonder midden kolom!!

Tevens viel mij ook op de stabiliteit van dit statief dat erom stevig was zonder enige vorm van trillingen. Het gaat hier om het merk Leofoto, als je op de website gaat van hun staat alles heel duidelijk en helder omschreven. Daar ik ook realiseer dat dit geen goedkope statieven zijn moet ik je melden dat ik hem gebruikt heb gekocht op Marktplaats en ik weet dat ze er regelmatig te koop op staan. Ik vind het een aanrader. 

En welk type hebben we het dan over want op de site van leofoto kan ik niet filteren op werkhoogte ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dik een jaar verder. Het zes jaar oude Aldi-statief heeft de geest gegeven. Nu ja de geest gegeven, ik ben ergens denk ik wat ringen/moertjes verloren (Check je spullen dan ook regelmatig, klungel). Het Esddi-statief bevalt prima en zou ik zo weer gekocht hebben, maar helaas, dat is niet meer leverbaar.

Toegegeven, Ik heb in de verleiding gestaan nu toch voor een stoere Sirui Traveller 7c van 169 euro te gaan. Maar als een ding van drie tientjes volstaat, is dat wel heel veel geld. Op dezelfde manier als ik de Esddi vond, ben ik nu uitgekomen op een Victiv van 45 euro bij Bol. Stond geen typevermelding bij, maar ik verwachtte dat de max hoogte van 1,85 meter inclusief uitgeschoven middenzuil zou zijn. Binnen een dag  geleverd, op de doos ook geen type-aanduiding. Wat schetst mijn verbazing: in uitgeklapte toestand maar met middenzuil komt de camera bij mij op ooghoogte. Wat blijkt: het is de vijf centimeter langere [url=https://www.victiv.cn/products/victiv-74-camera-tripod-for-canon-nikon-sony-lightweight-travel-tripod-with-carry-bag-aluminum-professional-camera-tripod-stand-for-dslr-slr-6-35kg-14lb-load]Victiv NT70[/url]. Die heeft dan wel als nadeel dat de middenzuil niet zoals bij de kortere versie ook als monopod bruikbaar is (volgens sommige sites zelfs omgekeerd in het statief te hangen). Voor mij zijn die echter niet belangrijk.

Verdere specs: gewicht 1,4 kilo (net zoveel als de carbon van Sirui), draagvermogen 6,35 kg, afneembare panoramakop (dus mocht je toch liever een balhoofd hebben, geen probleem), flexibele rubber voetjes, handgreep om statief makkelijk te dragen (heeft de Sirui niet), foambekleding op bovendeel van alle poten (heeft de Sirui maar op twee)twee simpele koppelplaatjes (zouden arca-swiss compatibel zijn, zie de foto, ik kan niet beoordelen of dit echt zo is, basis is 42x42mm). In ieder geval is het ding duidelijk steviger gebouwd dan de Maginon van Aldi, maar ook de Esddi. 
image.png.c0a59cc0782341e125aef836fb1ae616.png

aangepast door PeterKosterHT
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een goedkoop statief van Hama en een kleiner opvouwbare en lichtere van Sirui. Eerlijk gezegd gebruik ik liever de Hama, want die heeft ook die klip-vergrendeling ipv de draaivergrendeling (Sirui). En de hama heeft een pan-handle, wat ik makkelijker vind om de camera iets te verdraaien bij het kiezen van de compositie. De Sirui kan niet zo hoog; de Hama zou wel hoger kunnen, alleen krijg ik de middenkolom niet meer opgedraaid (misschien toch een te goedkoop statief à € 40,00?). De max. hoogte van de Hama is 166 cm, dus ook niet hoog genoeg voor jou @PeterKosterHT

 

aangepast door Ingridgb

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Ik heb gekeken naar de hama star 63, werkhoogte idd 166 cm. Ik kreeg de indruk dat de bouwkwaliteit/stevigheid hetzelfde was als mijn aldistatief. Nu heb ik voor hetzelfde geld iets dat steviger en hoger is.

Dat is idd die ik heb. Veel hoger is voor mij niet handig. Ben maar 1.70 m, haha

  • Like 1

Via deze links kun je mijn foto's zien en/of me eventueel volgen:

? Zoom profiel

? Insta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond op pad geweest om mijn nieuwe statief uit te testen, en het mooie, harde licht licht gaf aanleiding om dat dan maar in hdr te doen. En ach, als het toch een test is bij low light op f14 gewoon op 100 asa. Sluitertijden liepen op tot 30 seconden bij 100 asa. Mij hoor je niet klagen over het resultaat. Oeps, dat is de ingetogen Twentse manier van uitdrukken, ik bedoel dus dat ik gewoon heel blij ben:-)

Wel een leermomentje. Dat water bij dergelijke sluitertijden bevriest, dat is tot daaraan toe. Kunnen veel mensen prima mee leven als het een foto van de Zeelandbrug is, wat heet: ook al is zo'n melkwit glad oppervlak heel onnatuurlijk, veel mensen vinden het mooi. Maar hier zie je dat de sleepboot aan de kade bij deze sluitertijd duidelijk bewogen is door de deining. Logisch natuurlijk, maar dit vind ik echt storend. Kun je het statief niet verwijten, maar is wel iets om rekening mee te houden.

image.thumb.png.4852ed008e8299381808501166970d01.png

[spam]BTW: een geslaagdere hdr-opname van vanavond, ook met sluitertijden tot 30 seconden, heb ik op de gallery van Zoom geplaatst

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het licht er aan wat je wensen zijn. Ik heb sinds half april een Sirui ST-124 statief met Sirui A-10 balhoofd, het kost normaal €339 in de winkel maar omdat ik cadeaubonnen had(je wind nog eens een fotowedstrijd) en een kortingsregeling was had ik maar €6 hoeven te betalen. De Cullmann statief dat ik eerder in dit draadje aangaf heb ik al ruim 8 jaar en nog minstents 5 jaar mee, de reden dat ik voor de Sirui heb gekozen is dat het ingeklapt compacter is en is ook wat lichter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...