Ga naar inhoud

ethiek wildlife fotografie. Inflitsen ok? of absoluut not done!


darka

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al, wat vinden jullie, mag je bij wildlife inflitsen, vind je daar wat van? of is het zwart wit: geen probleem of juist absoluut niet. 

 

Ik zou me graag verdiepen in inflitsen en dan uiteraard liefst op 2e gordijn, Maar ik heb er thuis nog wel eens discussie over. Mn vriendin vind namelijk dat dit echt niet kan. Ik zelf ben van mening dat je dieren niet in hun gedrag moet storen en daardoor niet veel hinder van flitsen zullen ondervinden. Tenzij (heb het ooit gezien) je een uil in het donker met pupillen wijd open,vol in de jacht, in een bak licht gaat zetten, dat vind ik dus niet kunnen. 

 

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste dieren schrikken van plots licht dus flitsen stoort hen wel degelijk, uitzondering zijn zeevogels die gewent zijn aan flitsend zonlicht op de golven dus een meeuw zal het weinig boeien of je flitst of niet, het ligt dus wel een beetje aan het soort wild 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger was het zo wie zo not don om te flitsen in de natuur, tegenwoordig zie je dat men meer gaat inflitsen en met name bij macro. Bij wildlife zal het nog gevoeliger liggen dan bij de rest van de natuurfotografen los van de soort dier je voor je lens hebt. Een aantal maanden geleden was wildlifefotograaf Jeroen Stel bij Cameranu voor een webinar en daar had hij ook over inflitsen bij wildlifefotografie, je praat bij een aantal foto's niet over 1 of 2 flitser die hij gebruikt. Je kan het via onderstaande link terug kijken. Ik zit zelf in dubio over het inflitsen bij wildlifefotografie, het kan zijn dat ik amper aan wildlifefotografie doe.

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nature First, de club voor verantwoorde natuurfotografie, spreekt zich hier niet over uit. Wel stelt ze in zijn algemeenheid dat je altijd na moet denken over de impact van wat op doet op de natuur, en dat doe jij gelukkig.

Zelf zou ik wilde dieren niet flitsen, omdat het om te beginnen verstorend is en ik bovendien de reactie van het dier niet in kan schatten. Voor hetzelfde geld kiest het de aanval...

Afgezien daarvan wil je met wildlifefotografie de natuur doorgaans toch vooral laten zien zoals ze is, niet alleen het dier zelf, maar ook zijn omgeving. Die sfeer vermoord je met een flitser. Kies dan liever een hoge iso met evt wat nabewerking.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Afgezien daarvan wil je met wildlifefotografie de natuur doorgaans toch vooral laten zien zoals ze is, niet alleen het dier zelf, maar ook zijn omgeving. Die sfeer vermoord je met een flitser. Kies dan liever een hoge iso met evt wat nabewerking.

Nou, niet helemaal. Soms wil je, net als portret en modelfotografie, of lightpainting, of welke andere richting van fotografie, ook erg creatief aan de gang. Zoals gezegd beweging in de vleugels op 2e gordijn. 

Maar ik deel je standpunt wel hoor. Let it be. 

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, darka zei:

Nou, niet helemaal. Soms wil je, net als portret en modelfotografie, of lightpainting, of welke andere richting van fotografie, ook erg creatief aan de gang. Zoals gezegd beweging in de vleugels op 2e gordijn. 

Maar ik deel je standpunt wel hoor. Let it be. 

Maar dan denk ik inderdaad: leef je creativiteit maar ergens anders uit, verstoor de natuur niet. Alternatieven genoeg.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zelf zou ik het niet doen (nou heb ik zelfs niet eens een on-board flitser, dus ik zou het niet eens kunnen als ik het zou willen). Het gaat er niet eens om of een dier weg zou rennen of zou aanvallen of wat dan ook, ik vind het een principekwestie; ik vind het ook niet lekker als iemand opeens in mijn gezicht gaat lopen flitsen en dan ren ik niet weg maar dat betekent niet dat ik er geen ongemak van ondervind. Ik kan zeggen hou eens op, dat dier niet, zeker niet als het een klein insect is, of anders wat. Bij nachtdieren vind ik het al helemaal not done.

Gisteren was ik op mijn computer bezig en struinde er een springspinnetje over mijn scherm. Ik dacht eens kijken wat er gebeurt als ik er met de cursor bij ga, dat ziet hij waarschijnlijk niet, maar toch even proberen. Nou hij zag het mooi wel en draaide dus mooi mee met de cursor die ik om hem heen draaide; kortom, zelfs zo'n klein beestje krijgt veel meer mee dan je misschien denkt. Nou vind ik het zelfs al een beetje gemeen van mezelf dat ik hem achter die cursor aan heb laten rennen.

Als ik iemand anders wel zie flitsen, weet ik niet of ik er wat van zou zeggen, misschien als ik de persoon ken. Dan zou ik niet zeggen dat moet je niet doen, maar ik denk uitleggen waarom ik het niet doe, dna kunnen ze daar over nadenken en er iets mee doen of niet, even goede vrienden. Maar ik voel mezelf er in ieder geval niet prettig bij dat ik zo'n dier in zijn doen en laten verstoor. Dat doe ik al genoeg door het feit dat ik daar die foto zit/sta te maken, dus dat is al ver genoeg.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...